Stories

Udostępnij

STORY: Grupa Renault, samochody przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnością

Szacuje się, że aktualnie ponad miliard osób, czyli około 15% światowej populacji żyje z różnymi formami niepełnosprawności. We Francji żyje 9,7 miliona osób z niepełnosprawnością, oficjalnie uznanych za takie lub cierpiących na chroniczne problemy zdrowotne, które ograniczają mobilność. W Polsce takich osób posiadających orzeczenie o niepełnosprawności jest ponad 3 miliony, choć w rzeczywistości jest ich dużo więcej – od 4 do 7 mln*. Życie tych osób jest tym trudniejsze, że i one, i ich rodziny często napotykają przeszkody ograniczające możliwości poruszania się, a tym samym możliwości kontaktów międzyludzkich i integracji społecznej.


Zgodnie ze swoją misją Grupa Renault angażuje się w promowanie dostępnej dla wszystkich mobilności, która ułatwia integrację społeczną. Posłuchajmy relacji Françoise, Sébastiena, Michela i Pierre'a o ich doświadczeniach z produktami specjalistycznej spółki zależnej Qstomize, która ma unikalny know-how w zakresie zabudowy pojazdów na potrzeby przewozu osób o ograniczonej sprawności ruchowej (PMR). Opowiadają, jak bardzo zmieniło się ich codzienne życie osobiste i zawodowe dzięki Renault Master i Kangoo w wersjach PMR .


W Polsce można skorzystać z oferty dwóch polskich firm nadwoziowych przystosowujących samochody do przewozu osób z niepełnosprawnością, Carpol i Gruau.



* gov.pl/web/popcwsparcie/ile-jest-osob-z-niepelnosprawnosciami-w-polsce

Codzienny przewóz osób ze szczególnymi potrzebami


Jak w każdy poniedziałek rano, Sébastien udaje się do firmy Mouv’Idées w Gardanne, niedaleko Marsylii (Francja), specjalizującej się w przewozach osób o ograniczonej sprawności ruchowej, po swojego Mastera PMR. Po kilku latach pracy jako kucharz przekwalifikował się na kierowcę i teraz spełnia się zawodowo, pracując w branży usługowej, w bezpośrednim kontakcie z ludźmi. Tego ranka musi odebrać kobietę, zawieźć ją do domu opieki Les Acacias, całodobowego ośrodka zapewniającego edukację i szkolenia osobom z niepełnosprawnością wraz z zakwaterowaniem. Pod koniec tygodnia przyjedzie odebrać ją z ośrodka i zawiezie do krewnych, aby mogła spędzić weekend z rodziną. Sébastien jest jej stałym kierowcą i stał się w pewnym sensie członkiem rodziny.


Środki publicznego transportu zbiorowego nie zawsze są dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Jako kierowca Mouv'Idées towarzyszę osobom z niepełnosprawnością, odbieram je z domów i dowożę do różnych miejsc na zajęcia. Jestem tu dla ich wygody, aby zaspokoić ich codzienne potrzeby w zakresie mobilności i jestem naprawdę dumny z tego, co robię – wyjaśnia Sébastien.


Tworzenie rozwiązań w zakresie mobilności dostosowanych do lokalnych potrzeb w regionach


Dysponująca flotą ponad 200 pojazdów, w tym Renault Master PMR i Clio, firma Mouv'Idées działająca w departamencie Bouches-du-Rhône towarzyszy niepełnosprawnym dzieciom, nastolatkom i młodym dorosłym w ich drodze do szkoły lub na uniwersytet. Firma świadczy również usługi transportowe na żądanie dla osób starszych, osób ze szczególnymi potrzebami oraz z niepełnosprawnością, dowożąc je do miejsc pracy lub miejsc, w których realizują swoje prywatne zainteresowania i potrzeby (rekreacja, sport, zakupy, zabiegi lecznicze itp.). Mouv'Idées przewozi łącznie każdego dnia 400 nastolatków i 200 dorosłych! To znaczący postęp w dostępie do mobilności dla osób najuboższych oraz w poszerzaniu dostępu do szkoły, pracy i rozrywki dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Jest to możliwe dzięki zaangażowaniu pracowników firmy i doświadczeniu Qstomize w zakresie zabudów i dostosowania pojazdów do indywidualnych potrzeb.


Służymy osobom z niepełnosprawnością i poprzez naszą pracę staramy się uczynić ich codzienne życie przyjemniejszym. Nasze Mastery są przystosowane do przewozu osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Dzięki rampie najazdowej, szynom mocującym oraz indywidualnym, składanym i wyjmowanym siedzeniom, są w stanie pomieścić kilka wózków inwalidzkich i są dostosowane do wymogów związanych z różnymi rodzajami niepełnosprawności – wyjaśnia Michel Giabiconi, dyrektor Mouv'Idées.


Wsparcie dla osób z niepełnosprawnością dostosowane do ich potrzeb


Dla Pierre'a, 77-letniego emerytowanego kolejarza, życie dramatycznie się zmieniło, gdy 7 lat temu jego żona Françoise doznała udaru mózgu. W jego wyniku doznała połowiczego porażenia, z powodu którego nie może chodzić i ma duże trudności z wysławianiem się. Każda wspólna podróż jest teraz dla nich ogromnym wyzwaniem. Gdy udają się do swojego wiejskiego domku pod Niceą, Pierre’owi bardzo trudno jest podnieść Françoise i posadzić ją na siedzeniu pasażera z przodu, a następnie umieścić wózek inwalidzki w bagażniku. Dla niego skończyło się to nasileniem bólu pleców, a dla niej dużym dyskomfortem przy każdej podróży. Pierre postanowił rozwiązać problem, kupując Kangoo PMR z wysuwaną, chowaną pod nadwoziem rampą najazdową. Teraz może on umieścić żonę bezpośrednio w kabinie pasażerskiej wraz z wózkiem inwalidzkim. To większy komfort dla niej, mniejszy wysiłek fizyczny i mniejsze zmęczenie dla niego oraz znaczna oszczędność czasu.


To, że mogę pozostać na wózku inwalidzkim, jest naprawdę bardzo korzystne pod względem komfortu. Siedzi mi się teraz wygodniej i mogę być w kabinie, razem z innymi pasażerami. Dzięki temu wspólne dojazdy z mężem na działkę czy na wizyty lekarskie stały się mniej uciążliwe. To naprawdę zmieniło moje życie – wyjaśnia Françoise.


Szczególnie podoba mi się wyposażenie naszego Kangoo, ponieważ w przeciwieństwie do innych adaptowanych pojazdów, rampa najazdowa nie zajmuje w nim przestrzeni. Gdy nie jest wykorzystywana, pozostaje schowana pod podłogą samochodu. Pozwala nam to korzystać z niej w dowolnej chwili i w każdej sytuacji. Jest przy tym bardzo prosta w obsłudze, co stanowi dużą zaletę zarówno dla mnie, jak i dla mojej niepełnosprawnej żony – dodaje Pierre.


Od prawie 40 lat Grupa Renault, za pośrednictwem spółki zależnej Qstomize, opracowuje pojazdy dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Opierając się na bogatym doświadczeniu i zaangażowaniu 330 pracowników, Qstomize projektuje, produkuje i sprzedaje pełną gamę pojazdów, które mogą pomieścić od 1 do 5 pasażerów na wózkach inwalidzkich. Grupa Renault jest jedynym producentem samochodów w Europie, który prowadzi tak wyspecjalizowaną działalność na skalę przemysłową. Jesteśmy szczególnie dumni z naszego doświadczenia w rozwijaniu inkluzywnej mobilności – podsumowuje Rafael Tréguer, dyrektor generalny Qstomize.


Aby dowiedzieć się więcej o działalności Qstomize, kliknij tutaj.


Qstomize – kilka danych liczbowych

1 000 pojazdów PMR produkowanych rocznie

300 000 zabudów wykonywanych rocznie

13 filii w 6 krajach

330 pracowników.


W Polsce firmy Carpol i Gruau przystosowują samochody Renault Kangoo, Trafic oraz Master do przewozu osób z niepełnosprawnością


W Renault Kangoo w ofercie na zabudowy WAV (do przewozu wózków dla osób z niepełnosprawnością) dostępny jest zestaw montażowy wykorzystywany zarówno przez Carpol, jak i Gruau.

Rejestracja samochodów odbywa się na podstawie homologacji całopojazdowej 2. etapu. Jest to identyczne rozwiązanie z tym wykonywanym przez Qstomize, czyli samochodem bazowym jest Kangoo L1 w wersji PC (5-osobowej). W wyniku zabudowy wymieniane są fotele fabryczne w tylnym rzędzie na 2 zamiast 3 fabrycznych, co pozwala na przewiezienie jednej osoby w wózku inwalidzkim, nadal dając możliwość przewiezienia 5 osób tym samochodem. Znaczna ingerencja w tył pojazdu powoduje między innymi konieczność wycięcia podłogi w tylnej części pojazdu, wymiany zbiornika paliwa i części układu wydechowego.


W przypadku Renault Trafic samochodem bazowym jest TRP (8-9-osobowy) z trzecim rzędem siedzeń dającym możliwość jego złożenia w celu przewiezienia wózka inwalidzkiego w tylnej części auta. Do mocowania wózka oraz osoby w nim przewożonej konieczne jest stworzenie systemu mocowania pasów w postaci szyn mocowanych do podłogi pojazdu oraz tylnego słupka.

Do załadunku i rozładunku wózków inwalidzkich mogą być zastosowane: pomosty najazdowe, rozkładane platformy lub też windy załadowcze.

Samochody z taką zabudową rejestrowane są według homologacji całopojazdowej 2. etapu o specjalnym kodzie SH. Właśnie takie homologacje na realizację zabudów na TRP posiada firma Carpol i Gruau.

Obie firmy nadwoziowe, Carpol i Gruau, w okresie styczeń – grudzień ub.r. sprzedały 224 szt. zabudów (Carpol 112 i Gruau 112), które posiadały na wyposażeniu elementy umożliwiające załadunek i rozładunek wózków.


W samochodzie Renault Master istnieje możliwość przewozu większej liczby wózków. Takie zabudowy WAV z obrotowymi fotelami w części pasażerskiej oraz listwami mocującymi dla wózków oferuje firma Carpol.

Galeria

Pliki do pobrania

Pozostań w kontakcie

Śledź nas w mediach społecznościowych

Nasza strona internetowa wykorzystuje pliki cookies