Komunikat Prasowy

Udostępnij

Obroty Grupy Renault w trzecim kwartale 2024 roku wzrosły o 5% z uwzględnieniem stałego referencyjnego kursu wymiany. Potwierdziły się prognozy finansowe na rok 2024

• W dziewięciu pierwszych miesiącach 2024 roku:

– Obroty Grupy Renault: 37,7 mld euro, czyli o 0,8% więcej w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku i o 3,7% więcej z uwzględnieniem stałego referencyjnego kursu wymiany1.

– Obroty sektora samochodowego: 33,7 mld euro, czyli o 1,5% mniej w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku i o 1,1% więcej z uwzględnieniem stałego referencyjnego kursu wymiany1.


• W trzecim kwartale 2024 roku:

– Obroty Grupy Renault: 10,7 mld euro, czyli o 1,8% więcej w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku i o 5% więcej z uwzględnieniem stałego referencyjnego kursu wymiany1.

– Obroty sektora samochodowego: 9,3 mld euro, czyli o 0,5% mniej w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku i o 2,6% więcej z uwzględnieniem stałego referencyjnego kursu wymiany1.

– Stała poprawa efektu miksu produktów o 3,8 p.p.


• Marki samochodowe Grupy osiągają dobre wyniki:

– Marka Renault zajmuje trzecie miejsce w Europie, pierwsze miejsce na rynku samochodów dostawczych2 i pierwsze miejsce we Francji. Clio jest drugim najlepiej sprzedającym się samochodem w Europie, we wszystkich kanałach dystrybucji.

– Dacia zajmuje dziewiąte miejsce w Europie na rynku samochodów osobowych i plasuje się w pierwszej trójce pod względem sprzedaży samochodów dla klientów indywidualnych. Sandero jest najlepiej sprzedającym się samochodem w Europie, we wszystkich kanałach dystrybucji.

– Alpine odnotowuje silny, dwucyfrowy wzrost od początku roku, jeszcze przed rozpoczęciem ofensywy produktowej.


• Imponujący portfel zamówień Grupy w Europie odpowiada około 2-miesięcznej przewidywanej sprzedaży, co odzwierciedla wysoki poziom zamówień i pozwala oczekiwać bardzo dobrego czwartego kwartału.


• Dyscyplina w utrzymywaniu poziomu zapasów, które wynoszą łącznie 528 tys. samochodów na dzień 30 czerwca 2024 roku (o 14 tys. sztuk mniej rok do roku).


• Grupa Renault potwierdza swoje prognozy finansowe na 2024 rok:

– uzyskanie marży operacyjnej Grupy ≥ 7,5%,

– osiągnięcie free cash flow ≥ 2,5 mld euro.



Obroty zrealizowane w trzecim kwartale wskazują na pozytywny wpływ bezprecedensowych zmian w ofercie produktów, w tym wprowadzenia na rynek w tym roku 10 nowych modeli, które stanowiły 18% zafakturowanej sprzedaży w trzecim kwartale. Ten trend będzie kontynuowany w kolejnych kwartałach, wraz z sukcesywnym wprowadzaniem samochodów na kolejne rynki. Ponadto przewidujemy jego przyspieszenie w związku z wprowadzeniem kolejnych siedmiu nowych modeli w 2025 roku.

Atrakcyjna i konkurencyjna gama samochodów, złożona nie tylko z modeli elektrycznych, ale także spalinowych i hybrydowych, dowodzi naszej zdolności dostosowania się do zmiennego tempa przechodzenia na mobilność elektryczną. Nasza gama stanowi kluczowy element dobrych wyników Grupy, podobnie jak redukcja kosztów.

W tych wymagających warunkach, dzięki pełnemu zaangażowaniu wszystkich pracowników, przyspieszamy głęboką transformację Grupy Renault, aby poprawić jej reaktywność i napisać kolejny rozdział naszej historii – powiedział Thierry Piéton, dyrektor finansowy Grupy Renault.



1 W celu analizy zmian skonsolidowanych obrotów z uwzględnieniem stałego referencyjnego kursu wymiany Grupa Renault dokonuje odpowiednich korekt danych za bieżący okres obrachunkowy poprzez zastosowanie średniego rocznego kursu walut z poprzedniego okresu obrachunkowego.

2 Z wyłączeniem pickupów.



Boulogne-Billancourt, 24 października 2024 r.


Obroty Grupy Renault w trzecim kwartale


Obroty Grupy Renault wyniosły 10,701 mld euro, czyli o 1,8% więcej w porównaniu z trzecim kwartałem 2023 roku. Bez uwzględnienia różnic kursowych1 wzrost wyniósł 5,0%.


Obroty sektora samochodowego wyniosły 9,347 mld euro (spadek o 0,5% w porównaniu z trzecim kwartałem 2023 roku). W tym uwzględnione są straty kursowe w wysokości 3,1 p.p. (289 mln euro), związane głównie z dewaluacją peso argentyńskiego, reala brazylijskiego, a także w mniejszym stopniu liry tureckiej. Bez uwzględnienia różnic kursowych1 wzrost wyniósł 2,6%. Na te zmiany złożyły się w głównej mierze następujące czynniki:


• Zgodny z oczekiwaniami stabilny efekt cenowy (wzrost o 0,2 p.p.), który odzwierciedla wejście w fazę stabilizacji cen. Grupa Renault dąży do zrekompensowania negatywnego wpływu różnic kursowych poprzez działania cenowe, a jednocześnie stara się zwracać swoim klientom część oszczędności uzyskanych dzięki redukcji kosztów, głównie poprzez bogatsze wyposażenie samochodów. Takie podejście zwiększa konkurencyjność samochodów Grupy przy jednoczesnym zachowaniu odpowiedniej marży.


• Dodatni efekt miksu produktów (wzrost o 3,8 p.p.), który odzwierciedla pierwsze korzyści z wprowadzenia przez Grupę nowych modeli marek Renault (Scenic E-Tech electric, Symbioz i Rafale) i Dacia (Duster). Stopniowa poprawa w stosunku do poprzednich kwartałów będzie kontynuowana zgodnie z dynamiką wdrażania nowych modeli Grupy.


• Nieznacznie ujemny efekt miksu geograficznego (spadek o 1,2 p.p.). Wynika z rosnącej sprzedaży Kardiana w Brazylii i mniejszej liczby rejestracji nowych samochodów we Francji i w Niemczech w trzecim kwartale.


• Ujemny efekt wolumenu (spadek o 3,1 p.p.). Spadek rejestracji nowych samochodów o 5,6% został częściowo zrekompensowany poprzez zmniejszoną wyprzedaż samochodów z zapasów sieci niezależnych dealerów w trzecim kwartale 2024 roku w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego (wyprzedaż 72 tys. sztuk w trzecim kwartale 2024 roku w porównaniu do 93 tys. sztuk w trzecim kwartale roku 2023). Wyprzedaż, choć nadal znacząca, jest po raz kolejny zgodna z sezonowymi trendami w trzecim kwartale.


• Ujemny efekt sprzedaży do firm partnerskich (spadek o 2,1 p.p.). Odzwierciedla to rok przejściowy przed wprowadzeniem nowych modeli dla partnerów Grupy Renault.

Pierwszym z nich będzie nowy samochód elektryczny z segmentu B dla Nissana w 2025 roku.


• Dodatni wpływ pozycji „Inne” (wzrost o 5,0 p.p.), przede wszystkim dzięki bardzo dobrym wynikom Retail Renault Group (RRG) i sprzedaży części zamiennych i akcesoriów.


Udział usług związanych z mobilnością w obrotach Grupy w trzecim kwartale 2024 roku wyniósł 14 mln euro w porównaniu do 11 mln euro w trzecim kwartale roku ubiegłego.


Obroty Mobilize Financial Services wyniosły w trzecim kwartale 2024 roku 1,340 mld euro, co stanowi wzrost o 21,6% w stosunku do trzeciego kwartału roku 2023, dzięki wyższym stopom procentowym i wzrostowi o 8,5% średniej wartości portfela (56,5 mld euro) w porównaniu z trzecim kwartałem 2023 roku.


Łączne zapasy na dzień 30 września 2024 roku (łącznie z zapasami w sieci niezależnych dystrybutorów) wyniosły 528 tys. samochodów (spadek o 14 tysięcy sztuk rok do roku), w tym:

• zapasy Grupy – 231 tys. samochodów,

• zapasy w sieci niezależnych dystrybutorów – 297 tys. samochodów.


Poziom łącznych zapasów na koniec września był zgodny z normalnymi trendami sezonowymi oraz odzwierciedlał wpływ debiutów rynkowych nowych produktów Grupy. Ponadto na poziom łącznych zapasów wpływa również solidny portfel zamówień, który na koniec września odpowiadał około 2 miesięcznej przewidywanej sprzedaży.



Prognozy finansowe na rok 2024


Grupa Renault podtrzymuje prognozy finansowe na 2024 rok:

• uzyskanie marży operacyjnej Grupy ≥ 7,5%,

free cash flow ≥ 2,5 mld euro.


Wyniki handlowe – najważniejsze fakty


• W ciągu 9 pierwszych miesięcy 2024 roku sprzedaż Grupy utrzymała się na stabilnym poziomie względem analogicznego okresu roku 2023 i wyniosła 1 637 225 sprzedanych samochodów (spadek o 0,4%). W Europie2 Grupa zarejestrowała 1 175 762 nowe samochody (wzrost o 3,1%) i odnotowała wzrost szybszy od średniej rynkowej (wzrost o 1,8%). Do wzrostu przyczyniły się wszystkie marki Grupy (Renault o 3,5%, Dacia o 2,2% i Alpine o 17,5%) i również one rosły szybciej niż średnia rynkowa.


• Sprzedaż Grupy na świecie w trzecim kwartale 2024 roku wyniosła 482 468 samochodów (spadek o 5,6%). W Europie2 Grupa lepiej poradziła sobie z tendencją spadkową na rynku (spadek o 6,1%) i zarejestrowała 328 111 samochodów (spadek o 5,3%), a tym samym umocniła swoją trzecią pozycję na rynku motoryzacyjnym z udziałem wynoszącym 9,8%. Największy wzrost sprzedaży przekraczający średnią dla rynku zanotowano na rynkach włoskim (o 16,6%), hiszpańskim (o 11,9%) i brytyjskim (o 11,4%), co pozwoliło częściowo zrekompensować słabszą sprzedaż na rynkach francuskim i niemieckim. Na rynkach pozaeuropejskich Grupa zarejestrowała 150 217 samochodów (spadek o 5,8%).


Marka Renault kontynuowała wzrost na swoich głównych rynkach z wynikiem 1 126 560 samochodów sprzedanych na świecie w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2024 roku:


– W Europie2 marka zajęła trzecie miejsce z wynikiem 740 314 sprzedanych samochodów, co stanowi wzrost o 3,5% i odpowiada 6,6% udziału w rynku. Sprzedaż samochodów Renault odnotowała największy wzrost na rynkach włoskim (o 16,2%), hiszpańskim (o 10,6%), brytyjskim (wzrost o 24,3%) i francuskim (o 1,1%), na którym marka Renault umocniła swoją pozycję rynkowego lidera. Renault Clio, którego sprzedaż w Europie wzrosła o 5,6%, awansowało o trzy pozycje i stało się drugim najlepiej sprzedającym się samochodem we wszystkich kanałach dystrybucji. Marka umocniła swoją pozycję lidera na europejskim rynku samochodów dostawczych, z wyłączeniem pickupów, i odnotowała wzrost sprzedaży o 9,9%.

– Na rynkach pozaeuropejskich, dzięki wdrożeniu International Game Plan 2027, marka odnotowała wzrost sprzedaży o 6,0% w Brazylii po udanej premierze Renault Kardian oraz o 3,9% w Turcji po wprowadzeniu Nowego Renault Duster.


W trzecim kwartale 2024 roku światowa sprzedaż marki Renault osiągnęła 339 307 sztuk, co oznacza spadek o 4,9%. W czwartym kwartale 2024 roku marka Renault skorzysta na wielu nowych premierach zarówno na rynku europejskim jak i poza Europą.


Marka Dacia w ciągu dziewięciu pierwszych miesięcy 2024 roku sprzedała 500 957 samochodów na świecie, co stanowi wzrost o 1,5% względem analogicznego okresu roku 2023. W Europie2, z wynikiem 432 332 sprzedanych samochodów (wzrost o 2,2%), marka awansowała o dwa miejsca na dziewiątą pozycję na rynku samochodów osobowych. Marka umocniła swoje miejsce w pierwszej trójce w Europie pod względem sprzedaży samochodów dla klientów indywidualnych, którzy stanowią główną grupę docelową marki. Dacia odnotowała w szczególności silny wzrost we Włoszech (o 15,0%) i w Hiszpanii (o 14,6%) oraz utrzymała mocną trzecią pozycję na francuskim rynku samochodów osobowych dzięki odnowieniu gamy i pojawieniu się Nowej Dacii Duster i Nowej Dacii Spring. Dacia Sandero, której sprzedaż w Europie wzrosła o 16,3% w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku, stała się najlepiej sprzedającym się samochodem we wszystkich kanałach dystrybucji.


W trzecim kwartale 2024 r. wyniki marki spadły (o 3,8%) do 142 431 sprzedanych samochodów, ze względu na zakończenie sprzedaży poprzednich generacji Springa i Dustera i pojawienie się nowych modeli. Bardzo dobry poziom zamówień na Nową Dacię Duster potwierdza pozytywne prognozy na nadchodzące kwartały.


Marka Alpine w pierwszych dziewięciu miesiącach tego roku zarejestrowała 3 333 sztuki modelu A110, co daje wzrost o 16,5% w stosunku do roku poprzedniego. Miks produktów jest bardzo korzystny – ponad 80% sprzedaży stanowią najwyższe wersje modelu. W Europie marka odnotowała wzrost na głównych rynkach: o 21,5% we Francji, o 19,5% w Niemczech i o 17,6% w Wielkiej Brytanii.


Alpine odnotowało dobry start zamówień na nowy model A290, sportowy samochód miejski, który pojawi się w salonach we Francji w czwartym kwartale. Marka otworzy również trzy nowe punkty sprzedaży, co zwiększy łączną liczbę salonów Alpine na całym świecie do 160.


Strategia handlowa ukierunkowana na generowanie wartości nadal potwierdza swoją skuteczność. W trzecim kwartale 2024 roku:

– Na pięciu najważniejszych rynkach europejskich sprzedaż dla klientów indywidualnych stanowiła blisko 67,8% całkowitej sprzedaży Grupy (o ponad 23 p.p. więcej od średniej rynkowej) i była wyższa w stosunku do dwóch pierwszych kwartałów roku. Cztery modele Grupy uplasowały się w pierwszej dziesiątce najlepiej sprzedających się samochodów w segmencie klientów indywidualnych w Europie: Sandero, Duster, Clio i Captur. W Europie marka Renault sprzedaje klientom indywidualnym ponad połowę swoich samochodów, a w przypadku Dacii jest to aż 85%.

– W segmentach C i wyższych marka Renault przyspieszyła ofensywę (42,4% sprzedaży marki, wzrost o 1,6 p.p.), głównie dzięki modelom Austral i Espace E Tech Full hybrid, których najbogatsze wersje cieszą się dużym powodzeniem, jeszcze przed spodziewanym wzrostem sprzedaży niedawno wprowadzonych modeli Scenic E Tech electric, Symbioz i Rafale.


Udział samochodów elektrycznych i hybrydowych w sprzedaży samochodów osobowych Grupyw Europie wynosi 30,2% (wzrost o 3,4 pp. w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku). Wyniki te są rezultatem bardzo silnego wzrostu sprzedaży samochodów hybrydowych, który wyniósł 52,4% w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku.


Udział samochodów elektrycznych i hybrydowych marki Renault w sprzedaży samochodów osobowych w Europie wynosi 46,8% (wzrost o 7,8 p.p. w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku).


Renault kontynuuje wzrost na tym rynku –udział marki wyniósł 7,4%, co daje wzrost o 1 p.p. Zajmuje obecnie drugie miejsce na rynku samochodów hybrydowych w Europie.


Udział pojazdów w 100% elektrycznych w sprzedaży samochodów osobowych Grupy dla klientów indywidualnych w Europie wyniósł 7,6% (11,6% w przypadku sprzedaży samochodów dla klientów indywidualnych marki Renault). Spadek jest zgodny z oczekiwaniami, ze względu na rok przejściowy, w którym zaprzestano produkcji elektrycznych modeli Zoe i Twingo, a także zmieniono generację modelu Dacia Spring.



Grupa Renault wprowadza na rynek pełną gamę samochodów w 100% elektrycznych, obejmującą modele


Scenic E-Tech electric, Renault 5 E-Tech electric, Alpine A290, Nową Dacię Spring, Renault 4 E-Tech electric i Alpine A390, co pozwoli utrzymać udział Grupy w rynku samochodów elektrycznych.


W czwartym kwartale 2024 roku sprzedaż Grupy wzrośnie dzięki stopniowemu wprowadzaniu na rynki europejskie siedmiu nowych modeli: Renault 5 E-Tech electric, Nowego Renault Captur, Renault Symbioz, Nowego Renault Master (zdobywcę tytułu International Van of the Year 2025), Nowej Dacii Spring, Nowej Dacii Duster i Alpine A290. Na rynkach pozaeuropejskich sprzedaż marki Renault wzrośnie dzięki pierwszemu pełnemu kwartałowi sprzedaży Kardiana w Ameryce Łacińskiej, Nowego Renault Duster w Turcji i Grand Koleosa w Korei Południowej, który odnotował doskonały start w tym kraju.





1 W celu analizy zmian skonsolidowanych obrotów z uwzględnieniem stałego referencyjnego kursu wymiany Grupa Renault dokonuje odpowiednich korekt danych za bieżący okres obrachunkowy poprzez zastosowanie średniego rocznego kursu walut z poprzedniego okresu obrachunkowego.

2 Dane dla Europy według raportu ACEA.





Pliki do pobrania

Pozostań w kontakcie

Śledź nas w mediach społecznościowych

Nasza strona internetowa wykorzystuje pliki cookies