Komunikat Prasowy

Udostępnij

GRUPA RENAULT PRZEDSTAWIA NOWY PLAN STRATEGICZNY „RENAULUTION”

Po uzyskaniu zgody Rady administrującej Luca De Meo, dyrektor generalny Grupy Renault, przedstawił dziś nowy plan strategiczny grupy - „Renaulution”. Zmieni on strategię Grupy Renault, która zamiast maksymalizacji sprzedaży przestawi się na kreowanie wartości.

Plan obejmuje 3 fazy, które będą wdrażane niemal równocześnie:


• Faza „Résurrection” (Poprawa) będzie trwała do 2023 roku i skupi się na zwiększeniu marży i wygenerowaniu środków pieniężnych,


• Faza „Rénovation” (Odnowa), potrwa do 2025 roku i przyniesie odnowienie i wzbogacenie gamy samochodów, co przyczyni się do rentowności marek,


• Faza „Révolution” (Rewolucja) rozpocznie się w 2025 i przestawi model biznesowy grupy na technologie, energię elektryczną i mobilność, aby Grupa Renault stała się prekursorem w tworzeniu nowych łańcuchów generowania wartości w sektorze nowej mobilności.


Plan „Renaulution” pozwoli na przywrócenie Grupie Renault konkurencyjności poprzez:


• wyjście poza plan 2o221 poprzez poprawę efektywności w zakresie inżynierii i produkcji, zmniejszenie kosztów stałych oraz kosztów zmiennych ponoszonych przez grupę na całym świecie,


• wykorzystanie atutów obecnej infrastruktury przemysłowej Grupy i jej wiodącej pozycji na rynku samochodów elektrycznych w Europie,


• oparcie się na Aliansie w celu zwiększenia „siły uderzeniowej” produktów, podejmowanych działań i technologii,


• przyspieszenie rozwoju usług w zakresie mobilności oraz usług związanych z wykorzystaniem energii elektrycznej i przetwarzaniem danych,


• poprawę rentowności czterech jednostek organizacyjnych (business units) o zróżnicowanym profilu działalności, w oparciu o odpowiedzialnie działające marki, skupione na potrzebach klientów i rynków.


Wdrożenie planu ułatwi nowa organizacja: poszczególne piony, z pionem inżynieryjnym na czele, będą odpowiedzialne za konkurencyjność, koszty i terminy wprowadzania produktów na rynek. Marki będą w pełni odpowiedzialne za swoją działalność i rentowność.


Zgodnie z nową organizacją skoncentrowaną na generowaniu wartości, Grupa nie będzie oceniać swoich wyników na podstawie wielkości sprzedaży i udziału w rynkach, ale w zależności od rentowności, generowanych środków pieniężnych i efektywności inwestycji.


Grupa przyjęła nowe cele finansowe:


• Do 2023 roku osiągnie poziom 3% marży operacyjnej, ok. 3 miliardów free cash flow2 operacyjnego w sektorze samochodowym łącznie za lata 2021-23 oraz zmniejszy inwestycje i nakłady na badania i rozwój do ok. 8% obrotów,


• Do 2025 roku Grupa osiągnie marżę operacyjną min. 5%, ok. 6 miliardów free cash flow2 operacyjnego w sektorze samochodowym łącznie za lata 2021-25 i o 15 punktów wyższy wskaźnik rentowności inwestycji ROCE3 w porównaniu do 2019 roku.


Plan „Renaulution” zapewni Grupie trwałą rentowność przy jednoczesnym spełnieniu zobowiązania osiągnięcia neutralności węglowej w Europie do 2050 roku.


Plan „Renaulution” polega na przestawieniu całego przedsiębiorstwa z dążenia do maksymalnego zwiększenia sprzedaży na generowanie wartości. To coś więcej niż program naprawczy - to głęboka zmiana modelu działania przedsiębiorstwa. Mamy solidne podwaliny pod dobre wyniki. Usprawniliśmy działalność operacyjną, zaczynając od pionu inżynieryjnego, tam, gdzie było trzeba, dostosowaliśmy wielkość naszych struktur, przekierowując zasoby na produkty i technologie, które mają duży potencjał. Większa efektywność korzystnie wpłynie na przyszłą gamę samochodów, które będą zaawansowane technologicznie, zelektryfikowane i konkurencyjne. Zwiększy również siłę naszych marek, z których każda będzie miała jasno określony, odmienny obszar działania. Każda będzie odpowiadała za swoją rentowność i zadowolenie klientów. Z koncernu samochodowego wykorzystującego technologie staniemy się firmą technologiczną, która wykorzystuje w swojej działalności samochody. Do 2030 roku przynajmniej 20% naszych przychodów będzie pochodziło z usług związanych z przetwarzaniem danych i sprzedażą energii elektrycznej.


Dojdziemy do tego stopniowo, wykorzystując atuty, jakimi dysponuje nasza grupa – jej wielkość, kompetencje i zaangażowanie pracowników. „Renaulution” to nasz własny, wspólnie opracowany plan strategiczny, który będziemy wdrażać w ten sam sposób: wszyscy razem - powiedział Luca de Meo, dyrektor generalny Grupy Renault.


Plan „Renaulution” obejmuje następujące elementy:


1. Przyspieszenie osiągnięcia efektywności biznesowej przez poszczególne piony, które będą odpowiedzialne za konkurencyjność, koszty oraz terminy rozwoju i wprowadzania produktów na rynek.

- Zwiększenie efektywności i szybkości działania oraz wyników działalności inżynieryjnej i produkcyjnej oraz przyspieszenie procesu dzięki Aliansowi:

o Racjonalizacja liczby platform podłogowych z sześciu do trzech (80% samochodów Grupy będzie wykorzystywało 3 platformy Aliansu) i zespołów napędowych (z ośmiu rodzin do czterech)

o Wszystkie modele opracowane z wykorzystaniem istniejących platform podłogowych zostaną wprowadzone na rynek w okresie krótszym niż 3 lata

o Zmniejszenie mocy produkcyjnych z 4 milionów sztuk w 2019 roku do 3,1 miliona sztuk w 2025 roku (źródło: Harbour)

o Zwiększenie efektywności współpracy z dostawcami

- Przekierowanie działalności na rynkach zagranicznych na rynki o wysokiej rentowności: zwłaszcza w Ameryce Łacińskiej, Indiach, Korei Południowej, przy jednoczesnym wykorzystaniu konkurencyjności Grupy w Hiszpanii, Maroku, Rumunii i Turcji oraz rozbudowie synergii z Rosją.

- Narzucenie ścisłej dyscypliny kosztowej:

o Zmniejszenie kosztów stałych: plan 2o22, realizowany szybciej niż zakładano, został przedłużony do 2023 roku i ma zapewnić oszczędność 2,5 miliarda euro. Do 2025 roku Grupa ma zredukować koszty stałe o 3 miliardy euro (z uwzględnieniem zmienności kosztów stałych)

o Koszty zmienne: redukcja o 600 euro na każdym samochodzie4 do 2023 roku

o Zmniejszenie inwestycji i nakładów na badania i rozwój z ok. 10% przychodów do ok. 8% w 2025 roku


Podejmowane wysiłki zwiększą odporność Grupy na niesprzyjające warunki i obniżą tzw. martwy punkt o 30% do 2023 roku.


2. Zbudowanie mocnej pozycji i wyrazistej tożsamości wszystkich czterech business unit. Nowa organizacja pozwoli na stworzenie zrównoważonego i bardziej rentownego portfela produktów. Do 2025 roku wprowadzimy na rynek 24 nowe modele, w tym połowę w segmentach C i D oraz co najmniej 10 samochodów elektrycznych.


Nowa organizacja ukierunkowana na generowanie wartości i ofensywa produktowa umożliwi poprawę poziomu cen i miksu produktowego.


Renault i Nowa Fala


Marka będzie symbolem nowoczesności i innowacji w branży motoryzacyjnej i poza nią, na przykład w zakresie usług energetycznych, technologicznych i związanych z mobilnością.


W ramach nowej strategii marka zwiększy udział samochodów z wyższych segmentów dzięki ofensywie w segmencie C i wzmocni pozycję w Europie, koncentrując się na rentownych segmentach i kanałach na kluczowych rynkach, takich jak Ameryka Łacińska i Rosja.


Marka oprze się na mocnych atutach:


- Lider pod względem elektryfikacji do 2025 r. dzięki:

o „Zagłębiu elektrycznemu” usytułowanemu prawdopodobnie na północy Francji, które będzie dysponowało największym centrum produkcyjnym samochodów elektrycznych Grupy na świecie

o Spółce joint-venture, prowadzącej prace nad wodorem dla pojazdów napędzanych ogniwami paliwowymi

o Najbardziej „zielonemu” miksowi produktów w Europie

o Samochodom elektrycznym, które będą stanowiły połowę nowych modeli wprowadzanych w Europie i będą generowały większą marżę niż pojazdy konwencjonalne (w euro)

o Mocnemu wejściu na rynek samochodów hybrydowych, które mają stanowić 35% miksu

- Integrator ekosystemów high-tech – Grupa będzie liczącym się graczem w kluczowych technologiach, od big data po cyberbezpieczeństwo, poprzez spółkę Software République

- Lider w gospodarce o obiegu zamkniętym z ofertą usług przeznaczonych dla samochodów elektrycznych i energetyki dzięki spółce Re-Factory we Flins (Francja).


Dacia i Łada – Tout. Simplement


Dacia, która pozostaje Dacią z powiewem świeżości, i Łada, jak zawsze krzepka i solidna, nadal będą oferować produkty w przystępnej cenie, oparte na sprawdzonych technologiach i skierowane do osób poszukujących okazji, wchodząc jednocześnie w segment C.

- Bardzo wydajne, ekonomiczne modele samochodów:

o Design-to-cost

o Wydajność: redukcja z 4 platform do 1, z 18 wersji nadwozia do 11, co pozwoli na wyprodukowanie średnio 1,1 miliona samochodów na jednej platformie w porównaniu z 300 tys. obecnie

- Pojawienie się nowej gamy konkurencyjnych produktów i wejście do segmentu C:

o wprowadzenie na rynek 7 modeli, w tym 2 z segmentu C, do 2025 roku

o Reaktywacja kultowych modeli

o Efektywność CO2: wykorzystanie aktywów technologicznych Grupy (LPG w ofercie obu marek, E-TECH w marce Dacia).


Alpine


Marka Alpine obejmie samochody Alpine, Renault Sport Cars i Renault Sport Racing. Nowo utworzony business unit skupi się na rozwoju wyjątkowych i innowacyjnych samochodów sportowych.

- W 100% elektryczna marka z planem nowych produktów, które będą wspierać ekspansję poprzez:

o wykorzystanie wielkości i potencjału Grupy Renault oraz Aliansu dzięki platformom

CMF-B i CMF-EV, światowej infrastrukturze produkcyjnej i sprawnie działającemu pionowi zakupów, a także dzięki światowej sieci dystrybucji i usługom finansowym RCI Bank and Services, które gwarantują optymalną konkurencyjność pod względem kosztów.

o centralną rolę Formuły 1 i ponowne pełne zaangażowanie się w mistrzostwa.

o konstrukcję elektrycznego samochodu sportowego nowej generacji we współpracy z Lotusem.

- Celem jest osiągnięcie rentowności do 2025 roku, z uwzględnieniem niezbędnych inwestycji w sport samochodowy.


Mobilize - Nie tylko samochody


Celem nowego business unit jest rozwój nowych źródeł zysków z usług związanych z przetwarzaniem danych, mobilnością i energetyką z korzyścią dla użytkowników pojazdów oraz wygenerowanie ponad 20% przychodów Grupy do 2030 roku.


Mobilize umożliwi Grupie Renault szybsze pozycjonowanie się w świecie nowej mobilności, a także oferowanie rozwiązań i usług innym markom i partnerom zewnętrznym.


Trzy cele:

o Wydłużenie czasu użytkowania samochodu (w 90% niewykorzystanego)

o Zwiększenie wartości samochodu w momencie odsprzedaży

o Osiągnięcia zerowego śladu węglowego


Wyjątkowa, przystępna i użyteczna oferta:

o 4 przystosowane pojazdy, dwa do carsharingu, jeden do usługi wynajmu samochodów z kierowcą, jeden do dostaw ostatniego kilometra

o Innowacyjne rozwiązania finansowe (abonament, leasing, pay-as-you-go)

o Platforma do przetwarzania danych, usługi i oprogramowanie

o Nowe usługi serwisowe, regeneracji i recyklingu (Re-Factory)



---

Plan zostanie zaprezentowany organom przedstawicielskim pracowników zgodnie z obowiązującymi przepisami.


Prezentacja jest dostępna na stronie groupe.renault.com/en. Więcej informacji na specjalnej stronie renaulution.com.



1 Plan 2o22, przedstawiony 29 maja 2020 roku, zakładał redukcję kosztów stałych o ponad 2 miliardy euro w ciągu trzech lat.

2 Free cash flow operacyjny w sektorze samochodowym wolne przepływy pieniężne (bez dywidendy od spółek stowarzyszonych notowanych na giełdzie) pomniejszone o wartość inwestycji w środki trwałe, a także w wartości niematerialne i prawne bez przychodów ze zbycia składników majątku trwałego, powiększone lub pomniejszone o zapotrzebowanie na środki obrotowe.

3 ROCE= wskaźnik określający wydajność oraz rentowność inwestycji, w które zaangażowany jest kapitał stały przedsiębiorstwa (łącznie z AwtoWAZ) * (1- średnia stawka opodatkowania) / (środki trwałe + aktywa niematerialne i prawne + aktywa finansowe - inwestycje w spółkach RCI/Nissan/ Daimler + zapotrzebowanie na środki obrotowe)

4 Przy tym samym miksie produktowym.

Pliki do pobrania

Pozostań w kontakcie

Śledź nas w mediach społecznościowych

Nasza strona internetowa wykorzystuje pliki cookies