Komunikat Prasowy
Bruksela i Paryż, 18 marca 2021 roku. Grupa Renault, wiodący gracz w przemyśle samochodowym wraz z firmą Veolia, światowym liderem w optymalnym zarządzaniu zasobami oraz firmą Solvay, liderem w dziedzinie zaawansowanych technologii chemicznych i naukowych innowacji mają przyjemność ogłosić nawiązanie partnerskiej współpracy w celu stworzenia w Europie ekosystemu zamkniętego obiegu metali odzyskiwanych z akumulatorów.
Utworzone we wrześniu 2020 roku konsorcjum firm Veolia i Solvay zostaje w ten sposób wzmocnione przez pionierskie doświadczenia i zaangażowanie Grupy Renault w dziedzinie gospodarki o obiegu zamkniętym i cyklu życia akumulatorów samochodów elektrycznych. Partnerskie firmy zamierzają wykorzystać bogate doświadczenia firmy Solvay w tworzeniu procesów chemicznej ekstrakcji metali z akumulatorów oraz rozległe know-how zdobyte w ciągu dziesięciu lat przez firmę Veolia w zakresie demontażu i recyklingu akumulatorów litowo-jonowych w procesach hydrometalurgicznych, jako uzupełniające się atuty strategiczne i silny argument konkurencyjności.
W sytuacji, gdy liczba poruszających się po drogach świata samochodów elektrycznych wzrośnie z 10 milionów w 2020 roku do ponad 100 milionów w roku 2030*, stabilne i odpowiedzialne odzyskiwanie metali z akumulatorów staje się kluczowym wyzwaniem.
Dlatego też ambicją trzech firm partnerskich jest stworzenie pewnego i trwałego źródła zaopatrzenia w metale mające strategiczne znaczenie w produkcji akumulatorów. Aby ten cel osiągnąć, przedsiębiorstwa te zamierzają skorzystać ze swych odpowiednich doświadczeń na każdym etapie łańcucha wartości – od zbiórki zużytych akumulatorów, poprzez ich demontaż, a następnie ekstrakcję i oczyszczenie metali – i to przy jednoczesnym ulepszeniu istniejących obecnie procesów mechanicznych i hydrometalurgicznych stosowanych w recyklingu akumulatorów. Dzięki połączeniu zaawansowanych technologii opracowanych przez firmy Solvay i Veolia, strategiczne metale będą pozyskiwane i oczyszczane. Staną się surowcem o najwyższym stopniu czystości, gotowym do ponownego użycia w produkcji nowych akumulatorów. Dotychczas metale te były odzyskiwane w postaci nadającej się jedynie do zastosowań w metalurgii, natomiast nowy proces funkcjonujący w obiegu zamkniętym przyczyni się w przyszłości do zmniejszenia negatywnego wpływu akumulatorów samochodów elektrycznych na środowisko naturalne.
Trzy firmy partnerskie uczestniczą już aktywnie w eksperymentalnej fazie budowy pilotażowej fabryki we Francji, która na skalę przedprzemysłową będzie przeprowadzać proces ekstrakcji i oczyszczania metali znajdujących się w akumulatorach wycofanych z użytku.
Luca de Meo, dyrektor generalny Renault, oznajmił: Grupa Renault traktuje cykl życia akumulatorów w sposób całościowy – od napraw w celu przedłużenia ich działania w samochodzie, poprzez opracowywanie zastosowań wtórnych związanych z przechowywaniem energii, aż po tworzenie systemu zbiórki i recyklingu akumulatorów. Jesteśmy dziś dumni, że rozszerzamy nasze zaangażowanie w ochronę środowiska nawiązując współpracę z firmami Veolia i Solvay. W sytuacji wzrostu mobilności elektrycznej naszym celem jest wdrażanie innowacyjnych i niskoemisyjnych rozwiązań w dziedzinie recyklingu, aby stworzyć możliwości trwałego zaopatrzenia w strategiczne metale niezbędne do produkcji akumulatorów. Wspólnie wypracujemy rozwiązania korzystne dla całego ekosystemu elektrycznego Europy i ugruntujemy naszą silną pozycję na strategicznym rynku surowców do produkcji akumulatorów. Wytworzymy w ten sposób wartości wykraczające poza branżę samochodową.
Antoine Frérot, dyrektor generalny Veolia, powiedział: W obliczu ogromnych wyzwań środowiskowych, przed którymi staje świat, transformacja ekologiczna jest sprawą szczególnie pilną. Wraz z Grupą Renault, która przyłączyła się do firm Veolia i Solvay, czynimy wspólnie kolejny krok w kierunku tworzenia obiegu zamkniętego, by zachować zasoby naturalne. Pokazuje to, jak pracujące razem firmy mogą zaprojektować i wdrożyć nowe rozwiązania, które poprawią stan naszego środowiska i gospodarki.
Ilham Kadri, dyrektor generalny Grupy Solvay, dodał: Nasze konsorcjum jest pięknym przykładem partnerstwa w łańcuchu wartości, które umożliwia tworzenie gospodarki o obiegu zamkniętym w odniesieniu do metali używanych w produkcji akumulatorów. Cieszymy się bardzo, że Grupa Renault przyłączyła się do tego konsorcjum jako strategiczny partner obiegu zamkniętego. Jej wkład w postaci surowców do recyklingu pozwala na ponowne dostarczenie oczyszczonych metali do procesu produkcji akumulatorów. Projekt nasz ilustruje ponadto sposób, w jaki Solvay wciela słowa w czyn w ramach planu trwałego rozwoju Solvay One Planet, którego celem jest co najmniej podwojenie naszych dochodów uzyskiwanych z gospodarki o obiegu zamkniętym do roku 2030.
* Źródło
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.