Komunikat Prasowy
Przy wsparciu Rady Administrującej, na Walnym Zgromadzeniu Grupa przedstawiła szczegóły dotyczące realizacji polityki społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) w ramach planu strategicznego Renaulution. Ambitna polityka, która opiera się na bezprecedensowych środkach, będzie wspierać strategię przemiany Grupy i poprawy wyników. Opiera się na trzech głównych filarach związanych z działalnością firmy: transformacji ekologicznej, bezpieczeństwie klientów na drodze i pracowników w miejscu pracy oraz integracji, koncentrując się na zatrudnialności i równości zespołów.
Nasza odpowiedzialność za środowisko i społeczeństwo stanowi jeden z rozdziałów programu Renaulution. Zobowiązania w zakresie dekarbonizacji, bezpieczeństwa użytkowników naszych pojazdów i pracowników w miejscu pracy oraz integracji społecznej odpowiadają strategicznym wyzwaniom i wspierają tworzenie wartości. Plan działania opracowany wspólnie z pracownikami i w oparciu o nasze wartości, takie jak innowacyjność i solidarność, cieszy się poparciem komitetu wykonawczego i w pełni wpisuje się w naszą działalność. Przyczyniając się do przemiany Grupy, te zobowiązania odpowiadają naszej misji i pozwalają ją realizować w codziennej działalności
- Luca de Meo, prezes Grupy Renault.
Transformacja ekologiczna
Poza zobowiązaniami w zakresie elektryfikacji pojazdów, zakładającymi, że w 2025 roku samochody elektryczne będą stanowić 65% sprzedaży, a w 2030 roku 90% w przypadku marki Renault w Europie, Grupa dąży do osiągnięcia neutralności węglowej w Europie do 2040 roku, a na całym świecie do 2050 roku.
Działając od 2005 roku na rzecz zmniejszenia oddziaływania pojazdów na środowisko w całym cyklu życia, Grupa przyspiesza proces dekarbonizacji, wyznaczając już teraz cele na lata 2025 i 2030*. Nowe inicjatywy związane z transformacją ekologiczną obejmują m.in. następujące działania:
o Grupa rozpoczyna dekarbonizację zakupów, począwszy od sześciu komponentów (stal, aluminium, polimery, komponenty elektroniczne, opony i szkło), które obecnie odpowiadają za 90% śladu węglowego tej działalności. Aby zachęcić cały ekosystem do produkowania w bardziej zrównoważony sposób, stopniowo wprowadzane będą opłaty za emisję dwutlenku węgla. Ambicją Grupy jest zmniejszenie śladu węglowego zakupów o 30% do 2030 roku (w CO2 / na kg materiału).
o Model R5, montowany we Francji z wykorzystaniem energii niskoemisyjnej, będzie udoskonalany od 2025 roku poprzez montaż bardziej ekologicznych akumulatorów, których ślad węglowy zostanie zmniejszony o co najmniej 20% (w porównaniu z ZOE w 2020 r.). Niezależnie od tego Grupa pracuje nad zapewnieniem odpowiedzialnych i zrównoważonych dostaw surowców. Uzupełnieniem zobowiązania jest współpraca przemysłowa z Veolią i Solvayem w zakresie recyklingu metali z akumulatorów (kobalt, nikiel, lit itp.) w obiegu zamkniętym.
o Jeśli chodzi o produkcję, Grupa stawia sobie za cel zmniejszenie emisji swoich zakładów na świecie o 50% do roku 2030 (w porównaniu z 2019 r.). Aby zrealizować ten cel, firma zainwestuje 20 mln euro w instalacje przemysłowe, co przyniesie nawet 90 mln euro oszczędności w postaci rachunków za energię i unikniętych kar za emisję dwutlenku węgla. Do 2025 roku zakłady Electro-Northpole osiągną neutralność węglową, podobnie jak inne zakłady w Europie do 2030 roku.
o W Re-Factory we Flins i w spółkach zależnych Renault Environment, demontaż i recykling części samochodowych, w tym akumulatorów, wygeneruje ponad miliard euro obrotów w 2030 roku.
Grupa Renault opublikowała dziś swój pierwszy raport klimatyczny. W dokumencie określono cel, jakim jest osiągnięcie neutralności węglowej, wraz ze szczegółowym planem działania i zobowiązaniami na lata 2025-2030. Jest on oparty na zaleceniach „Taskforce on Climate-related Financial Disclosures” (TCFD).
Dostęp do pełnego dokumentu można uzyskać pod adresem: https://group.renault.com/wp content/uploads/2021/04/rapport-climat-renault-group.pdf
Bezpieczeństwo klientów na drodze i pracowników w miejscu pracy
Chcąc przyczynić się do zmniejszenia liczby wypadków drogowych, Grupa proponuje konkretne rozwiązanie oparte na dwóch aspektach: zapobieganiu wypadkom i ułatwianiu pracy służb ratunkowych. Program bezpieczeństwa prewencyjnego działa na trzech poziomach:
o Wykrywanie: Safety score będzie analizował dane dotyczące jazdy za pomocą czujników umieszczonych w pojeździe, aby zachęcić do bezpieczniejszej jazdy,
o Prowadzenie: system Safety Coach będzie informował kierowców w czasie rzeczywistym o potencjalnych zagrożeniach na trasie w oparciu o dane z otoczenia oraz wskazywał miejsca, w których, jak mówią statystyki, dochodzi do wypadków,
o Działanie: w przypadku bezspornego zagrożenia (zbyt niebezpieczny zakręt, niekontrolowana jazda przez dłuższy czas, senność itp.) system może przejąć kontrolę nad samochodem. Następnie dzięki funkcji Safe guardian pojazd zwolni i automatycznie zjedzie w bezpieczne miejsce.
Od 2022 r. Megane-E będzie wyposażony w system automatycznego dostosowywania do prędkości zgodnej z przepisami, ustawionej domyślnie. Prędkość będzie również ograniczona w zależności od pojazdu i nie będzie przekraczać 180 km/h.
Wreszcie w celu skrócenia czasu reakcji służb ratunkowych i ułatwienia dostępu do pojazdu w razie wypadku Grupa opracowała również dwie istotne innowacje, które znajdą się we wszystkich pojazdach wprowadzanych w przyszłości na rynek europejski:
o Fireman access ułatwia interwencję straży pożarnej w razie pożaru akumulatora w wyniku wypadku. Skraca to znacznie czas interwencji (z prawie dwóch godzin do kilku minut). System, stosowany już w pojazdach elektrycznych, znajdzie się we wszystkich pojazdach hybrydowych typu plug-in i elektrycznych wprowadzanych w najbliższym czasie na rynek przez Grupę.
o Rescue code pozwala strażakom zidentyfikować pojazd przy użyciu kodu QR i uzyskać dostęp do informacji konstrukcyjnych, co w razie poważnego wypadku przyspiesza udzielenie pomocy pasażerom o prawie
15 minut. Jednocześnie Grupa przeszkoliła strażaków w 12 krajach europejskich w zakresie stosowania kodu i przekazała im kilkaset pojazdów, aby mogli ćwiczyć i korzystać z nich w czasie szkoleń.
Plan bezpieczeństwa obejmuje również zobowiązania wobec pracowników Grupy:
o Celem jest zero wypadków przy pracy i chorób zawodowych: w ramach polityki BHP Grupa dąży do ograniczenia do zera liczby wypadków przy pracy i chorób zawodowych we wszystkich swoich zakładach przemysłowych i usługowych.
o „Zdrowie dla wszystkich”: Grupa postawiła sobie za cel zapewnienie optymalnej opieki medycznej wszystkim swoim pracownikom na całym świecie.
o Uświadomienie pracownikom ryzyka: pod nadzorem pracowników odpowiedzialnych za zdrowie odbędą się dwie profilaktyczne kampanie medyczne, z których pierwsza rozpocznie się w 2021 roku. Kampanie będą koncentrować się na chorobach, w przypadku których decydujące znaczenie odgrywa informowanie i uświadamianie ryzyka: nowotworach kobiecych i chorobach układu krążenia.
Integracja: zatrudnialność, parytet, solidarność
Coraz więcej jest pojazdów elektrycznych, z dostępem do internetu, wyposażonych w komputer pokładowy, co wymaga nowych umiejętności. W obliczu zmian w branży firma wzmacnia swoją politykę integracji w oparciu o 3 filary: zatrudnialność, parytet i solidarność.
Grupa powołuje do życia akademię, która pozwoli zdobyć nowe umiejętności w zakresie elektryfikacji, zarządzania, analizy i cyberbezpieczeństwa danych oraz gospodarki o obiegu zamkniętym, w szczególności inżynierii związanej z recyklingiem pojazdów i akumulatorów. ReKnow University, początkowo przeznaczony dla pracowników Grupy we Francji, do 2025 roku przeszkoli prawie 40% pracowników, których dotyczą te zmiany. Proces ten będzie stopniowo rozszerzany na branżę i partnerów akademickich, z którymi Grupa wspólnie opracowuje i prowadzi szkolenia zawodowe.
Chociaż wśród producentów samochodów Grupa Renault jest pracodawcą zatrudniającym proporcjonalnie najwięcej kobiet, nadal stanowią one jedynie 25% pracowników. Aby osiągnąć parytet, Grupa podjęła kilka działań:
o awansowanie kobiet na kluczowe stanowiska w firmie, w organach zarządzających, w grupie Top 4 000 i Top 11 000. Grupa zamierza zatrudniać w każdej z tych trzech kategorii 30% kobiet w 2030 roku, 35% w 2035 roku i 50% w 2050 roku;
o utrzymywanie pozycji lidera w zmniejszaniu różnicy w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn, która na poziomie Grupy jest już bliska zeru, a do 2025 r. zniknie na całym świecie.
o Do 2025 roku Grupa osiągnie parytet wśród praktykantów i stażystów, co zapewni jej zaplecze kadrowe i poszerzy wiedzę przyszłych pokoleń o specjalizacjach zawodowych oferowanych w sektorze motoryzacyjnym.
Rozwój solidarnej mobilności, sprzyjającej włączeniu społecznemu: mobilność jest ważnym źródłem nierówności, w szczególności gdy chodzi o dostęp do rynku pracy na obszarach wiejskich. Jest niezbędna, aby zdobyć pracę, utrzymać ją lub uczestniczyć w szkoleniu. Mając to na uwadze, w 2012 roku Grupa przy wsparciu punktów serwisowych uczestniczących w akcji, zainicjowała współpracę w ramach Mobility Club (w jego skład wchodzą agencja mikrokredytowa Adie, sieć Caisses d’Epargne, Pôle Emploi [urząd pracy] i Action Tank), aby zaoferować leasing z opcją zakupu nowego pojazdu osobom, które nie mogą uzyskać kredytu. Dzięki mobilizacji sieci sprzedaży i rozszerzeniu oferty o pojazdy z Factory VO Grupa planuje dziesięciokrotne zwiększenie liczby beneficjentów tego programu do 2025 roku.
W ramach nowych zadań Fundacja Renault wraz z siecią fundacji na całym świecie wspiera również inicjatywy na rzecz integracji zawodowej osób pozostających poza rynkiem pracy, koncentrując się na otoczeniu bliskim zakładom Grupy i dając pracownikom możliwość angażowania się w te działania. Więcej informacji: https://group.renault.com/groupe/la-fondation-renault/.
Aby strategia CSR znalazła się w centrum priorytetów operacyjnych firmy, powołano Komitet Wykonawczy ds. Strategii CSR z udziałem przedstawicieli najwyższego szczebla różnych pionów firmy, takich jak: produkcja, zakupy, inżynieria, informatyka, finanse i zasoby ludzkie. Wszystkie decyzje będą przedstawiane i zatwierdzane przez Komitet CSR Rady Administrującej, któremu przewodniczy Jean-Dominique Senard, prezes Renault.
Więcej informacji na temat strategii CSR Grupy Renault: https://group.renault.com/nos-engagements/notre-strategie-environnementale-et-societale/
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.