Komunikat Prasowy
Badania przeprowadzone w ramach projektu „ELAB – Miasto Czystego Transportu” organizowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) pozwoliły na zgromadzenie bazy danych w realnych warunkach użytkowania samochodów elektrycznych i spalinowych. W trwających 18 tygodni testach wzięło udział 6 samochodów Renault – w pełni elektryczne Renault ZOE oraz Kangoo i Master E-TECH elektryczny, a także ich odpowiedniki z napędem konwencjonalnym: Renault Clio, Kangoo i Master. Auta przejechały w tym czasie 24,5 tys. kilometrów. Był to największy projekt pilotażowy sektora elektromobilności w Polsce i w regionie CEE.
- Renault, dostawca samochodów do projektu ELAB, oferuje już od wielu lat pełną gamę modeli elektrycznych. Przebieg badania udowodnił, że są one w stanie w pełni wykonywać wszechstronne zadania transportowe. Renault ZOE, łączące w sobie: bezemisyjny napęd, bardzo duży zasięg - do 395 km (WLTP), szybkość ładowania – zwłaszcza prądem przemiennym o mocy do 22 kW czy prądem stałym o mocy 50 kW, jest optymalnym pojazdem osobowym do poruszania się nie tylko w obszarach miejskich, ale też umożliwia bezproblemową podróż międzymiastową. Renault Kangoo i Master electric dzięki swoim parametrom użytkowym: ładowność, pojemność bagażowa, w połączeniu z elektrycznym napędem udowodniły, że w obszarach miejskich możemy już w pełni korzystać z dostaw realizowanych bezemisyjnym transportem
– mówi Andrzej Gemra, Ekspert ds. Public Affaires & Promocji Elektromobilności, Renault Polska.
Kluczowym elementem projektu ELAB była analiza porównawcza całkowitych kosztów posiadania (TCO) pojazdów elektrycznych i spalinowych w rzeczywistych warunkach użytkowania. Badanie wykazało, że nabycie elektrycznych samochodów osobowych oraz lekkich pojazdów dostawczych może być bardziej opłacalne niż ich konwencjonalnych odpowiedników, nawet przy założeniu braku obowiązywania programów finansowego wsparcia elektromobilności. Wyższe ceny pojazdów elektrycznych są rekompensowane przez znacznie niższe koszty eksploatacyjne. W przypadku wprowadzenia dofinansowania do zakupu takich samochodów wyrównanie TCO samochodów elektrycznych i spalinowych jest możliwe we wszystkich segmentach przed upływem roku od momentu wprowadzenia pojazdu do floty.
- W ramach projektu „ELAB” przeprowadzono wieloetapowy pilotaż, który pozwolił na zgromadzenie obszernej bazy danych w realnych warunkach użytkowania samochodów elektrycznych i spalinowych. Badanie zaadresowało 6 obszarów kluczowych z perspektywy przedsiębiorców planujących elektryfikację firmowej floty. Wyniki pilotażu posłużyły do porównania całkowitych kosztów posiadania (TCO) samochodów elektrycznych i spalinowych, oceny ich wpływu na środowisko, a także analizy wyzwań związanych z wymianą parku samochodowego na elektryczny. Projekt pozwolił także ustalić wpływ masy przewożonych ładunków na zasięg pojazdów zeroemisyjnych, określić etapy planowania prywatnej infrastruktury ładowania oraz ocenić potencjał wdrożeniowy stacji ładowania zintegrowanych z oświetleniem miejskim – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.
Przeprowadzono również pogłębioną analizę porównawczą oddziaływania pojazdów elektrycznych i spalinowych na środowisko w realnych warunkach eksploatacyjnych. Badanie potwierdziło, że pojazdy elektryczne zasilane energią ze źródeł odnawialnych mogą być w 100% zeroemisyjne w zakresie CO2. Dzięki zapewnieniu zielonej energii przez firmę Veolia samochody elektryczne na etapie eksploatacji nie emitowały dwutlenku węgla.
W ramach projektu „ELAB – Miasto czystego transportu” porównano także emisje hałasu dostawczych pojazdów elektrycznych i spalinowych. Badanie wykazało, że samochody elektryczne ograniczają emisje hałasu w największym stopniu przy niższych prędkościach przejazdowych. Przy prędkości 40 km/h średnia wartość poziomu ekspozycyjnego związana z poruszaniem się EV w przypadku lekkich pojazdów dostawczych była niemal dwukrotnie niższa.
W projekt „ELAB – Miasto Czystego Transportu” zaangażowało się 15 podmiotów z całego łańcucha wartości elektromobilności. Renault Polska dostarczyło samochody elektryczne (osobowe ZOE, a także dostawcze Kangoo E-TECH elektryczny i Master E-TECH elektryczny) oraz odpowiadające im modele spalinowe (Clio, Kangoo i Master). Pojazdy były użytkowane w ramach szeregu różnego rodzaju zastosowań. DHL Parcel, H&M, IKEA, InPost, Rhenus Delivery Services oraz Veolia eksploatowały testowane samochody przy realizacji celów związanych z ich bieżącą działalnością, w tym m.in. usług serwisowych oraz dostaw ostatniej mili. W projekcie ELAB wzięły również udział Zakład Wodociągów i Kanalizacji w Łodzi oraz Zarząd Dróg i Transportu w Łodzi, a Urząd Miasta Łódź wprowadził testowane auta osobowe do floty Wydziału Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa. Przeprowadzenie pilotażu wymagało zapewnienia dostępu do infrastruktury ładowania. Firma EVBox odpowiadała za dostawę i montaż naściennych stacji typu wallbox, zaś EV Charge dostarczył ładowarki zintegrowane z oświetleniem ulicznym. Partnerzy infrastrukturalni badania agregowali ponadto dane dotyczące ilości energii pobieranej przez pojazdy elektryczne. Za wsparcie merytoryczne projektu odpowiadał ARVAL, którego analizy posłużyły do ustalenia całkowitych kosztów posiadania (TCO) testowanych samochodów. Obsługę techniczną pojazdów zapewnił łódzki dealer Renault – firma JASZPOL. Samochody biorące udział w badaniu zostały wyposażone w urządzenie telematyczne firmy Webfleet Solutions, które monitorowały ich lokalizację oraz parametry pracy w czasie rzeczywistym.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.