Komunikat Prasowy
Grupa Renault poinformowała o swojej strategii projektowania i produkcji akumulatorów trakcyjnych do modeli elektrycznych we Francji. Program produkcji akumulatorów trakcyjnych Grupy, który jest kluczowym etapem planu „Renaulution”, nabiera realnych kształtów dzięki podpisaniu dwóch dużych projektów współpracy partnerskiej z Envision AESC – wieloletnim partnerem Nissana, i globalnym specjalistą w dziedzinie technologii produkcji akumulatorów oraz inteligentnych, skomputeryzowanych, niskoemisyjnych zakładów produkcji akumulatorów, oraz z firmą Verkor, specjalizującą się w dziedzinie ogniw akumulatorowych do pojazdów elektrycznych, która ma swoją siedzibę w Grenoble. Strategia pozwoli zwiększyć konkurencyjność i wydajność Grupy Renault w dziedzinie samochodów elektrycznych, przyspieszyć jej transformację przemysłową i osiągnąć wyznaczone cele w zakresie transformacji ekologicznej.
Dwa nowe porozumienia o współpracy partnerskiej stanowią uzupełnienie istniejących umów Grupy Renault, w szczególności historycznego porozumienia z firmą LG Chem, która obecnie dostarcza moduły akumulatorowe dla gamy modeli elektrycznych Renault i przyszłego MeganE. Jednocześnie prowadzone są rozmowy z firmą Automotive Cells Company (ACC) w sprawie ewentualnego dołączenia do ekosystemu Grupy Renault w 2027 roku. Ponadto w ramach projektu ASSB (All Solid-State Battery technology) realizowanego przez Alians prowadzone są badania nad wdrożeniem do 2030 r. technologii akumulatorów półprzewodnikowych.
Nasza strategia dotycząca akumulatorów trakcyjnych opiera się na dziesięcioletnim doświadczeniu Grupy Renault w zakresie elektromobilności i inwestowaniu w łańcuch wartości w tym sektorze. Nowo nawiązana współpraca partnerska z firmami Envision AESC i Verkor znacznie wzmocni naszą pozycję i umożliwi wyprodukowanie do 2030 roku miliona pojazdów elektrycznych „made in Europe”. Jest to ważny krok w kierunku zwiększenia naszej konkurencyjności, wpisania grupy w nową dynamikę widoczną we francuskim sektorze przemysłowym i osiągnięcia naszego celu neutralności węglowej. Grupa potwierdza w ten sposób swoje zaangażowanie w produkcję popularnych, przystępnych cenowo i tanich w eksploatacji samochodów elektrycznych we Francji - powiedział Luca De Meo, dyrektor generalny Grupy Renault.
Envision AESC – gigafabryka w Douai, dzięki której samochody elektryczne staną się bardziej przystępne cenowo na rynku europejskim.
W ramach strategii elektrycznej mobilności Grupa Renault współpracuje z firmą Envision AESC, która w 2024 roku uruchomi w Douai gigafabrykę akumulatorów o zdolności produkcyjnej 9 GWh. Do 2030 roku jej moce przerobowe zostaną zwiększone do 24 GWh. Envision AESC, dział produkcji akumulatorów globalnej firmy Envision Group, specjalizującej się w zielonych technologiach, zainwestuje docelowo 2 mld euro w produkcję zaawansowanych technologicznie, niskoemisyjnych i konkurencyjnych cenowo akumulatorów do samochodów elektrycznych, w tym do przyszłego modelu R5. W ramach współpracy partnerskiej Envision AESC planuje utworzenie do 2030 roku 2500 nowych miejsc pracy.
Usytuowanie fabryki Envision AESC w niewielkiej odległości od zakładów produkcyjnych Renault ElectriCity (w Douai, Maubeuge i Ruitz) w połączeniu z planowanym utworzeniem 700 dodatkowych miejsc pracy w regionie Hauts-de-France umożliwi Grupie Renault znaczne wzmocnienie konkurencyjności i efektywności łańcucha produkcyjnego na rynku samochodów elektrycznych.
Zgodnie z celami Europejskiego Zielonego Ładu fabryka w Douai otwiera drogę do produkcji niskoemisyjnych akumulatorów oraz do rozwoju rozwiązań recyklingu w obiegu zamkniętym odpadów produkcyjnych i akumulatorów wycofywanych z eksploatacji. Zgodnie ze zobowiązaniem Grupy Renault, z uwzględnieniem produkcji modeli elektrycznych, które stanowić będą 90% sprzedaży marki Renault w 2030 r., jest jednym z kluczowych atutów umożliwiających osiągnięcie neutralności węglowej w Europie w 2040 r. i w 2050 r. na świecie.
Misją Envision Group jest technologiczne partnerstwo z firmami, rządami i miastami całego świata w dążeniu do zerowej emisji netto. Dlatego bardzo cieszymy się z tego, że firma Renault wybrała akumulatory Envision AESC do kolejnej generacji samochodów elektrycznych. Inwestując w budowę nowej fabryki w północnej Francji, pragniemy wspierać przechodzenie na zerową emisję poprzez udostępnienie milionom kierowców wysokowydajnych i zapewniających większy zasięg akumulatorów trakcyjnych do samochodów elektrycznych. Pierwsza faza odblokuje przyszłe wielkoskalowe inwestycje służące rozwijaniu lokalnych łańcuchów dostaw i wykorzystaniu możliwości, jakie oferuje pełny cykl życia akumulatorów, w szczególności, jeśli chodzi o magazynowanie energii, wtórne wykorzystanie akumulatorów, inteligentne ładowanie i recykling w obiegu zamkniętym. Otworzy drogę do tworzenia tysięcy nowych, proekologicznych miejsc pracy o dużej wartości dodanej w ramach kompleksowego ekosystemu produkcji akumulatorów w tym regionie – oświadczył Lei Zhang, założyciel i prezes Envision Group.
Grupa Renault i Verkor – uruchomienie pilotażowej linii produkcyjnej wysokowydajnych akumulatorów do 2022 r. i najwyższej klasy gigafabryki do 2026 r.
Oprócz nawiązania współpracy z Envision AESC Grupa Renault podpisała protokół porozumienia w sprawie nabycia ponad 20% udziałów w firmie Verkor i planuje dołączyć do konsorcjum utworzonego w 2020 roku wokół francuskiego startupu, który stawia sobie za cel znalezienie odpowiedzi na wyzwania związane z cyfryzacją, dekarbonizacją i reindustrializacją Francji i Europy w tym sektorze.
Grupa Renault i Verkor zamierzają wspólnie opracować wysokowydajny akumulator dostosowany do potrzeb aut z segmentu C i wyższych w gamie Renault, a także modeli Alpine. Dzięki utworzonemu konsorcjum przyczynią się do stworzenia w średniofalowej perspektywie ponad 1200 nowych bezpośrednich miejsc pracy.
W początkowej fazie współpraca będzie polegać na finansowaniu centrum badawczo-rozwojowego (Verkor Innovation Center) oraz uruchomieniu linii pilotażowej prototypów i seryjnej produkcji ogniw i modułów akumulatorowych we Francji już w 2022 r. W drugiej fazie Verkor wdroży plan uruchomienia w 2026 roku na potrzeby Grupy Renault pierwszej we Francji gigafabryki wysokowydajnych akumulatorów o początkowej zdolności produkcyjnej 10 GWh. Do 2030 jej moce przerobowe powinny zostać zwiększone do 20 GWh.
Współpraca między Grupą Renault a firmą Verkor będzie opierać się na wspólnym planie działania, którego celem jest ograniczenie emisji dwutlenku węgla w procesie produkcji akumulatorów o 75% w porównaniu z obecnymi technologiami produkcji oraz stworzenie łańcucha dostaw umożliwiającego identyfikowalność i gwarantującego bezpieczeństwo surowców służących do produkcji podzespołów samochodów elektrycznych.
Jesteśmy dumni z nawiązania współpracy z Grupą Renault i już nie możemy się doczekać realizacji, naszej wspólnej wizji upowszechniania elektromobilności. To ważne porozumienie, świadczące o naszych postępach w realizacji planu wyprodukowania do 50 GWh ogniw akumulatorowych do 2030 roku, tworzące podwalinę dla stworzenia konkurencyjnego, niezależnego i zrównoważonego łańcucha dostaw akumulatorów w Europie - oświadczył Benoit Lemaignan, dyrektor generalny firmy Verkor.
Procedura objęcia akcji firmy Verkor podlega warunkom dotyczącym tego rodzaju transakcji, w szczególności obejmuje przedstawienie jej organom przedstawicielskim pracowników zgodnie z obowiązującymi przepisami.
***
Prezentacja ekosystemu technologicznego Grupy Renault, w tym współpracy partnerskiej z Envision i Verkor, odbyłą się podczas konferencji online Renault eWays, 30 czerwca 2021 r. Jej zapis jest dostępny na stronie renaulteways.com/en/. W trakcie wydarzenia Luca de Meo i jego współpracownicy przedstawili strategię, która ma zapewnić Grupie Renault wiodącą pozycję w elektryfikacji przemysłu motoryzacyjnego dzięki produkcji przystępnych cenowo i niedrogich w eksploatacji samochodów elektrycznych.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.