Stories
Podczas prezentacji planu strategicznego, na początku 2021 roku, zadeklarowano jasno – oto początek nowego rozdziału w historii! Dziś nabiera on konkretnych kształtów wraz ze zmianą wizerunku. Pojawia się nowe logo, nowy znak, nowe kolory, nowe obszary działalności... choć marka nie odcina się od swoich korzeni. Recepta na sukces jest nadal ta sama, ale marka pokazuje się w nowej odsłonie, która jeszcze mocniej eksponuje ważne dla niej wartości, jak zawsze w najlepszej cenie.
Marka Dacia jest uosobieniem tego, co najważniejsze, prostoty i autentyczności. Dziś zmienia się i wyznacza sobie nowe cele. Jest to idealny moment na zmianę wizerunku, aby jeszcze dobitniej odzwierciedlić i wyeksponować osobowość i wartości marki.
David, szef studia projektowego odpowiedzialny za markę Dacia
Nowe logo, nowy znak i nowa oprawa graficzna
Odnowa Dacii jest widoczna w nowym logotypie i nowym znaku graficznym, które są symbolem tej szczególnej i coraz bardziej pewnej siebie marki. Oba elementy zostały opracowane przez wewnętrzny dział projektowy. Chodziło o to, aby wyrazić to, co jest esencją i fundamentem marki od jej powstania. Julie, główna projektantka odpowiedzialna za identyfikację wizualną Dacii, wyjaśnia proces twórczy, który towarzyszył projektowaniu: Naszym celem w poszukiwaniu kreatywnych rozwiązań było zbudowanie uniwersum marki wokół tego, co ją charakteryzuje: solidności, prostoty i dążenia do tego, co najważniejsze.
Ważnym elementem nowej identyfikacji wizualnej jest logotyp. Już na pierwszy rzut oka kojarzy się z solidnością i stabilnością. Design liter jest świadomie minimalistyczny, by oddać charakterystyczne dla marki cechy: prostotę i pomysłowość. Litery „D” i „A” są lżejsze, pozbawione kresek – pionowej w przypadku litery „D” oraz poziomej w przypadku litery „A”, zachowano tylko to, co niezbędne, by pozostały czytelne. „C” stało się lustrzanym odbiciem „D”. Symbolizuje dążenie do wypracowania prostego i geometrycznego języka formalnego.
Geometryczny charakter logotypu powoduje, że powiązane litery kojarzą się z ruchem części mechanicznych.
Szukaliśmy inspiracji w przedmiotach zapożyczonych ze świata warsztatów samochodowych i mechaniki. Koła zębate, łańcuchy, narzędzia itp. – wszystkie te elementy kojarzą się z solidnością, niezawodnością i funkcjonalnością.
Julie, główna projektantka odpowiedzialna za identyfikację wizualną Dacii
Prosty i symetryczny znak jest kwintesencją logo: połączone litery „D” i „C” są jak dwie części, które razem tworzą ogniwo łańcucha, symbol solidności i więzi.
Mocny graficznie znak pozwala z łatwością rozpoznać markę nawet z daleka.
Proste i czytelne elementy wydają się takie oczywiste. Mają przypominać o solidności samochodów Dacii, które towarzyszą milionom klientów w ich codziennym życiu.
Cała szata graficzna marki jest świadomie minimalistyczna – ma wskazywać, że Dacia jest marką, która koncentruję się na tym, co najważniejsze. Poszczególne elementy graficzne zapewniają spójność, a jednocześnie umożliwiają tworzenie atrakcyjnych treści cyfrowych. Na przykład strzałka, którą tworzy w logotypie „D”, kieruje spojrzenie w stronę tego, co najważniejsze i sprawia wrażenie ruchu marki zwróconej ku przyszłości. Zgodnie z charakterem marki system graficzny jest wyrazem prostoty, solidności i elastyczności.
Kolor otwartych przestrzeni
Paleta kolorów zbudowana wokół odcienia khaki sugeruje bliskość z naturą, tak ważną dla naszych klientów, a także obszar, na którym samochody Dacii pokazują pełnię swoich możliwości wzorem kultowego Dustera. Chcieliśmy osadzić markę w jej ulubionym terytorium. Dlatego poszliśmy w kierunku kolorów, które kojarzą się z otwartymi przestrzeniami i przyrodą – wyjaśnia Julie.
Paletę uzupełniają dodatkowe kolory. Ciemne khaki, terracotta i piaskowy wiążą markę z ziemią, natomiast jaskrawy pomarańcz i kwaśna zieleń wprowadzają bardziej techniczny akcent.
Styl marki wyraża się również w nowej ikonografii, która symbolizuje potrzebę wolności, powrotu do źródeł i do tego, co najważniejsze, by osiągnąć harmonię z otoczeniem. Dlatego koniec z jaskrawym błękitem nieba! Marka przemawia za pomocą stonowanych kolorów, aby pokazać autentyczną, prawdziwą naturę, sprzyjającą przeżywaniu ważnych chwil. To zaproszenie do skupienia się na tym, co naprawdę ważne, do oderwania się od rzeczy nieistotnych i do głębokiego przeżywania drobnych przygód dnia codziennego.
A jak to wygląda na samochodach?
Dział marketingu, który uczestniczył w pracach nad nową identyfikacją wizualną marki, wdraża ją od czerwca 2021 roku w różnych kanałach komunikacji, m.in. na stronach internetowych, w reklamie czy broszurach. Salony Dacii będą stopniowo wprowadzać nową identyfikację od początku 2022 roku. Na samochodach nowe logo i nowy znak pojawią w drugim półroczu 2022.
Kolejnym krokiem dla nas w Studio Design będzie wprowadzenie nowego znaku i logo na samochodach marki. Nastąpi to już jesienią 2022 roku.
David, szef studia projektowego odpowiedzialny za markę Dacia
Więcej informacji o historii marki
• Story: Dacia, niewielka marka, która mierzy wysoko: kliknij tutaj
• Historia marki: kliknij tutaj
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.