Komunikat Prasowy

Udostępnij

Grupa Renault realizuje cele planu „Renaulution” z wyprzedzeniem

• Grupa Renault powinna osiągnąć cel obniżenia kosztów stałych o 2 miliardy euro z rocznym wyprzedzeniem w stosunku do planu: już obniżono je o 1,8 miliarda euro, w tym o ponad 600 milionów euro w pierwszym półroczu 2021 w porównaniu z rokiem 2019.

• Korzystny efekt poprawy cen netto (+8,7 punktu na obrotach sektora samochodowego bez AwtoWAZ) w związku z wdrożeniem nowej polityki cenowej w ramach planu „Renaulution”. • Marża operacyjna Grupy wyniosła 2,8% w porównaniu do -6,5% w pierwszym półroczu 2020.

• Marża operacyjna sektora samochodowego (łącznie z AwtoWAZ) jest dodatnia i o 1,7 miliarda euro wyższa niż w pierwszym półroczu 2020, pomimo pandemii i problemów z dostawami komponentów.

• Ogólnoświatowa sprzedaż Grupy Renault w pierwszym półroczu br. wzrosła o 18,7% w porównaniu do 2021 roku, ale nadal wynosi o 24,2% mniej niż w pierwszym półroczu 2019.

• Obroty Grupy osiągnęły poziom 23,4 miliona euro, odnotowując tym samym wzrost o 26,8%.

• Wynik netto jest dodatni i wynosi 368 milionów euro.

• Free cash flow operacyjny w sektorze samochodowym jest zbliżony do neutralnego poziomu (-70 milionów euro).

• Zadłużenie netto sektora samochodowego zostało zredukowane o 0,8 miliarda euro, a rezerwy środków pieniężnych sektora na dzień 30 czerwca 2021 roku wyniosły 16,7 miliarda euro.

• Pomimo niepewności co do przyszłego popytu i dalszych trudności z dostawami komponentów, które mogą doprowadzić do zmniejszenia produkcji o ok. 200 tysięcy samochodów w skali roku oraz wzrostu cen surowców, Grupa Renault przewiduje podobny poziom marży operacyjnej w roku 2021 jak w pierwszym półroczu.

• W odpowiedzi na wyzwania związane z ochroną środowiska Grupa Renault wyznaczyła sobie ambitny cel osiągnięcia neutralności węglowej w Europie do 2040 roku. Jest również na dobrej drodze do osiągnięcia celów CAFE na rok 2021.


„Te wyniki to owoc naszego planu strategicznego «Renaulution», który kładzie mocny nacisk na rentowność. To zaledwie pierwszy etap w planie poprawy kondycji Grupy, którego realizacja powinna przyspieszyć wraz z pojawieniem się nowych modeli, nad którymi obecnie pracujemy. Pragnę podziękować wszystkim pracownikom za zaangażowanie, które pozwoliło osiągnąć takie wyniki” – powiedział Luca de Meo, dyrektor generalny Grupy Renault.


„Mamy za sobą ważny etap w powrocie do równowagi finansowej, zwłaszcza że nasz free cash flow już w tym semestrze jest bliski równowagi. Wysoki poziom środków pieniężnych pozwala nam na spokojne kontynuowanie procesu poprawy kondycji firmy” – oświadczyła Clotilde Delbos, dyrektorka finansowa Grupy Renault.


Boulogne-Billancourt, 30.07.2021 roku – Obroty Grupy Renault wyniosły 23,357 miliarda euro, czyli o 26,8% więcej w porównaniu do pierwszego półrocza 2020. Przy uwzględnieniu stałego, referencyjnego kursu wymiany i zakresu konsolidacji obroty Grupy wzrosłyby o 31,8%.


Obroty sektora samochodowego bez AwtoWAZ wyniosły 20,339 miliarda euro (wzrost o 29,3% w porównaniu do pierwszego półrocza 2020). Ożywienie na rynku samochodowym przyczyniło się do wzrostu o 23,7 punktu. Wdrożenie nowej polityki handlowej, która kładzie nacisk na rentowność, doprowadziło do uzyskania dodatniego efektu cenowego (+8,7 punktu) przy jednoczesnym spadku wolumenu sprzedaży o 8,7 punktu.

Straty kursowe w wysokości 3,9 punktu są związane głównie z silną dewaluacją argentyńskiego peso, rosyjskiego rubla, tureckiej liry i brazylijskiego reala.

Dodatni efekt miksu produktowego (+2,9 punktu) to między innymi zasługa sukcesu modelu Arkana, który odnowił ofertę marki w segmencie C, a także wyników samochodów dostawczych.

Wpływ pozostałych czynników jest dodatni (+6,8 punktu), zwłaszcza ze względu na wzrost udziału sprzedaży części i akcesoriów oraz ponowne podjęcie działalności sieci po kwarantannie w pierwszym półroczu.


Marża operacyjna Grupy zamknęła się kwotą 654 milionów euro, co stanowi 2,8% przychodów, podczas gdy w pierwszym półroczu 2020 roku było to -1,203 miliona euro.


Marża operacyjna sektora samochodowego bez AwtoWAZ odnotowała poprawę o 1,6 miliarda euro i wynosi obecnie -41 milionów euro.

Wzrost sprzedaży, w tym sprzedaży do partnerów, wpłynął na zwiększenie marży operacyjnej o 487 milionów euro.

Efekt miksu, ceny i bogatszego wyposażenia przyniósł 599 milionów euro, głównie dzięki polityce handlowej prowadzonej w Europie i wzrostowi cen na niektórych wschodzących rynkach, które mają głównie na celu skompensowanie niekorzystnego kursu walut.

Wpływ elementów związanych z produktywnością (zakupy, obsługa gwarancji, prace badawczo-rozwojowe, koszty produkcji i logistyki, koszty ogólnozakładowe) jest dodatni i wynosi 219 milionów euro. Na wynik ten zapracował w szczególności pion zakupów (143 miliony euro).

Różnice kursowe i koszt surowców przyczyniły się do spadku odpowiednio o -70 milionów euro i -76 milionów euro.

Pozycja „Pozostałe” wynosi +454 miliony euro i wynika z ponownego podjęcia działalności sieci po kwarantannie oraz sprzedaży części i akcesoriów.


Marża operacyjna AwtoWAZ zamknęła się kwotą 118 milionów euro, co oznacza wzrost o 120 milionów euro. Jest to głównie efekt wzrostu wielkości sprzedaży i cen w porównaniu do pierwszego półrocza 2020.


Udział sektora finansowania sprzedaży w marży operacyjnej Grupy osiągnął poziom 593 milionów euro, podczas gdy w pierwszym półroczu 2020 było to 469 milionów euro. Wzrost ten jest przede wszystkim zasługą obniżenia kosztów ryzyka. Koszt ryzyka wynosi 0,16% średniej wartości portfela, w porównaniu do 0,99% w pierwszym półroczu 2020 roku, co świadczy o powrocie do normalnych warunków rynkowych i aktualizacji poziomu rezerw na koniec czerwca 2021 roku. Koszty obsługi wynoszą 1,35% średniej wartości portfela, w porównaniu do 1,29% w pierwszym półroczu 2020 roku. Zmiana wynika ze znacznego spadku średniej wartości portfela sieci w związku ze strategią optymalizacji zapasów samochodów.


Pozostałe przychody i koszty działalności operacyjnej wykazują wartość ujemną -83 miliony euro (-804 miliony euro w pierwszym półroczu 2020). Są to głównie rezerwy na koszty restrukturyzacji.


Po uwzględnieniu pozostałych przychodów i kosztów wynik na działalności operacyjnej Grupy wyniósł 571 miliardów euro, w porównaniu do straty 2,007 miliarda euro w pierwszym półroczu 2020.


Wynik finansowy zamknął się stratą -163 milionów euro w porównaniu do -214 milionów euro w pierwszym półroczu 2020 roku.

Jeśli chodzi o udział spółek stowarzyszonych w wyniku, odnotowały one zysk 160 milionów euro, wobec straty 4,892 miliarda euro w pierwszym półroczu 2020. Dla przypomnienia, udział Nissana w wynikach Grupy w pierwszym półroczu 2020 roku obejmował -4,290 miliarda euro z tytułu utraty wartości aktywów oraz kosztów restrukturyzacji, w tym -1,934 miliarda euro korekty wynikającej z ujednolicenia zasad rachunkowości MSSF.


Podatki bieżące i odroczone stanowią koszt w wysokości 200 milionów euro (273 miliony euro w pierwszym półroczu 2020).


Wynik netto wyniósł 368 milionów euro, a wynik netto przypadający jednostce dominującej (Renault Group) -354 miliony euro (1,30 euro/akcję w porównaniu do -26,91 euro/akcję w 2020 roku).


Free cash flow operacyjny sektora samochodowego wykazał wartość ujemną -70 milionów euro, po uwzględnieniu kosztów restrukturyzacji w wysokości 302 milionów euro, dodatniego free cash flow AwtoWAZ w wysokości 294 milionów euro i niekorzystnej zmiany zapotrzebowania na kapitał obrotowy (-410 milionów euro).

Zdolność sektora samochodowego do samofinansowania (bez AwtoWAZ i bez wydatków na restrukturyzację) osiągnęła 1,8 miliarda euro (w porównaniu do 22 milionów euro w pierwszym półroczu 2020). Inwestycje w tym półroczu osiągnęły wartość 1,5 miliarda euro, przy 2,5 miliarda euro w pierwszym półroczu 2020.


Łączny zapas samochodów na dzień 30 czerwca 2021 roku (łącznie z zapasami w sieci niezależnych dystrybutorów) wynosił 427 tysięcy samochodów porównaniu do 547 tysięcy na koniec czerwca 2020.


Na dzień 30 czerwca 2021 roku sektor samochodowy dysponował rezerwą środków pieniężnych w wysokości 16,7 miliarda euro. Zadłużenie netto sektora samochodowego zostało zredukowane o 0,8 miliarda euro do poziomu 2,7 miliarda euro na dzień 30 czerwca 2021 roku.


Prognozy na rok 2021

Pomimo niepewności co do przyszłego popytu i dalszych trudności z dostawami komponentów, które mogą doprowadzić do zmniejszenia produkcji o ok. 200 tysięcy samochodów w skali roku oraz wzrostu cen surowców, Grupa Renault przewiduje podobny poziom marży operacyjnej w roku 2021 jak w pierwszym półroczu.

Pliki do pobrania

Pozostań w kontakcie

Śledź nas w mediach społecznościowych

Nasza strona internetowa wykorzystuje pliki cookies