Stories
Archipelag Fernando de Noronha, położony u północno-wschodnich wybrzeży Brazylii, słynie z bogactwa gatunków fauny i flory. Na miejscu spotkać można żółwie morskie, płaszczki, delfiny i rekiny, które żyją obok siebie w krystalicznie czystych wodach oceanu. Transformacja energetyczna i ochrona zasobów naturalnych są dzisiaj bardziej potrzebne niż kiedykolwiek wcześniej. Grupa Renault realizuje swoje zobowiązanie, które zdecydowała się podjąć w 2019 roku w ramach partnerskiej współpracy z lokalnymi władzami, przystępując do projektu na rzecz stworzenia inteligentnego ekosystemu energetycznego pn. „Noronha Zero Carbon project”.
Celem projektu „Noronha Zero Carbon project” jest przekształcenie opartego obecnie w przeważającej mierze na paliwach kopalnych ekosystemu energetycznego archipelagu w taki sposób, aby zapewnić czyste i odnawialne źródła energii, a tym samym osiągnąć ograniczenie emisji gazów cieplarnianych.
LIVIA, Renault Group Partnership Manager, Brazylia
NADCHODZI ENERGIA ZE SŁOŃCA!
Grupa Renault w Brazylii jest zaangażowana w prace nad całokształtem ekosystemu energetycznego archipelagu. Pierwszym krokiem na drodze do przekształcenia istniejącego ekosystemu było dostarczenie administracji wyspy samochodów z napędem elektrycznym. Stanowiło to impuls dla mieszkańców wyspy, z których niektórzy zdecydowali się przesiąść na „elektryki”. W sumie zakupiono 24 pojazdy, a wśród nich takie modele jak ZOE, Twizy i Kangoo Z.E.
Ambitny plan zakłada, że do 2030 roku z wyspy znikną wszystkie pojazdy wyposażone w silniki spalinowe.
Równolegle prowadzimy prace mające na celu zapewnienie produkcji czystej i odnawialnej energii na wyspie. Od początku 2021 roku, wraz z naszymi partnerami, wyposażamy wyspę w publiczne stacje ładowania zasilane energią słoneczną – opracowaliśmy fotowoltaiczne stacje ładowania, a na ich dachach zamontowaliśmy panele słoneczne.
Każda stacja może ładować do sześciu pojazdów równocześnie i dostarcza 26 MWh energii rocznie. Wytworzona energia odpowiada 180 000 km przejechanym bezemisyjnie kilometrom, zastępując około 20 000 litrów paliwa kopalnego. Nadmiar energii jest oddawany do sieci i wykorzystywany na potrzeby lokalnej społeczności.
WSPÓLNY FRONT GWARANCJĄ POSTĘPU
W 2020 roku doszło również do zawarcia umowy o współpracy technicznej pomiędzy stroną rządową a przedsiębiorstwem energetycznym z Pernambuco (Celpe). Przewiduje ona uruchomienie dwóch nowych modułów fotowoltaicznych, co umożliwi rozbudowę systemu magazynowania energii na wyspie i podwoi wykorzystanie czystej energii w godzinach szczytu.
Staramy się stworzyć w tym miejscu kompletny ekosystem oparty na odnawialnych źródłach energii, na który składają się pojazdy elektryczne, stacje ładowania oraz system magazynowania energii. To wielki krok w kierunku ograniczenia emisji dwutlenku węgla w tym rajskim zakątku świata.
Belle-Île, Porto-Santo oraz archipelag Fernando to przykłady miejsc, które wyraźnie pokazują, że istnieją skuteczne sposoby wspierania tworzenia obszarów o zerowym śladzie węglowym.
Na ostateczny sukces składa się kilka czynników – dostosowanie obiektów do indywidualnych potrzeb, czy to na wyspie, czy w środowisku bardziej zurbanizowanym, a przede wszystkim wykorzystanie niewyczerpanego zasobu, jakim jest energia słoneczna!
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.