Stories
Przed ElectriCity stoi ambitne wyzwanie – upowszechnienie dostępu do samochodów elektrycznych i zwiększenie ich produkcji w regionie Hauts-de-France do ponad 400 000 egzemplarzy rocznie do 2025 roku. Nowy klaster ma stać się największą i najbardziej konkurencyjną jednostką produkcyjną w Europie. Aby osiągnąć ten cel, należało jednak najpierw zoptymalizować narzędzie produkcyjne pod kątem efektywności operacyjnej i zbudować cały ekosystem w celu obniżenia kosztów stałych. W ramach nowej struktury Renault Group ElectriCity chce zapewnić wysoką jakość i konkurencyjność swoich produktów.
Aby rozpocząć produkcję samochodów elektrycznych, przebudowaliśmy zakład w Douai i zainwestowaliśmy w niego ponad 550 milionów euro. Dopracowaliśmy również odpowiednio ergonomię stanowisk pracy – Luciano Biondo, dyrektor Renault Group ElectriCity.
Elektryczna metamorfoza
Pół wieku doświadczenia. Ponad 10 milionów legendarnych samochodów, które zjechały w tym czasie z linii produkcyjnych. Tak wygląda historia zakładu w Douai. To także historia milionów rodzin, które jeździły produkowanymi tam kultowymi modelami marki: od Renault 5, poprzez legendarne Fuego czy Renault 19, kończąc na Scenicu.
Z pasmem imponujących, zapadających w pamięć rynkowych sukcesów. Zakład, który potrafił się zmieniać i dostosowywać do wszelkich potrzeb i zachodzących w świecie zmian. Dziś zakład przechodzi kolejny, przełomowy moment w swojej historii, związany z wprowadzeniem modułowej platformy CMF-EV przeznaczonej dla modeli elektrycznych. Już w 2022 roku z linii produkcyjnej zejdzie pierwszy model. Będzie to Nowe Renault Megane E-Tech Electric, zaprezentowane na targach IAA Mobility 2021 w Monachium. To prawdziwy przełom.
W celu przejścia od produkcji modeli spalinowych do modeli elektrycznych, poszczególne wydziały i linie produkcyjne w zakładzie w Douai zostały odpowiednio zmodyfikowane, przebudowane i zmodernizowane. Na potrzeby uruchomienia produkcji elektrycznych wersji modeli i zapewnienia idealnej ergonomii stanowisk pracy zainwestowanych zostało ponad 550 milionów euro. Pierwsze prace rozpoczęły się od zainstalowania linii montażowej zgodnej ze standardami Aliansu, która dzięki swojej elastyczności umożliwia produkcję szerokiej gamy modeli z różnych segmentów. Jednym z nich będzie Nowy Mégane E-Tech Electric, którego produkcja odbywać się będzie wyłącznie w zakładzie w Douai.
Wejście do zakładów oznacza wejście do świata podłączonego do sieci. Zautomatyzowane wózki przewożą tysiące oznakowanych części, z których każda jest skatalogowana i przeznaczona do zamontowania we właściwym samochodzie i właściwym momencie na linii montażowej. Na piętrze znajduje się wydział montażu akumulatorów, który zapowiada początek nowej epoki.
Świetnie przeszkoleni i obeznani z napędami elektrycznymi pracownicy przygotowują każdy akumulator trakcyjny do umieszczenia w urządzeniu montującym, które z kolei instaluje akumulator bezpośrednio wewnątrz samochodu.
Na wydziale blacharskim nowe roboty i automaty zapewniają większą modularność i elastyczność produkcji. To właśnie tutaj każdy samochód, duży czy mały, pokonuje odcinek linii montażowej, który idealnie dostosowuje się do jego wymiarów. Odbywa się to z dokładnością co do milimetra, zapewniając idealną geometrię konstrukcji. Metamorfozę przeszedł również wydział lakierniczy, w którym zainstalowano zmodyfikowaną wannę do kataforezy, nowe roboty do nakładania masy uszczelniającej oraz nową linię wykończeniową.
Równolegle do tych zmian odpowiednio wyposażono, przebudowano i zmodernizowano także wiele stanowisk pracy pod kątem zapewnienia maksymalnej ergonomii i jakości produkcji. Samochody poruszają się na specjalnych platformach, eliminując konieczność przemieszczania się pracowników, linie produkcyjne są ergonomiczne i dają się dostosować do wzrostu każdego pracownika, do stanowisk pracy i do wymagań montażowych.
Naszym celem jest zapewnienie najwyższej jakości w każdym pojeździe, na każdym etapie procesu produkcyjnego i dzięki zaangażowaniu każdego pracownika. Taką obietnicę składamy klientom wprowadzając nową generację samochodów elektrycznych – Luciano Biondo, dyrektor Renault Group ElectriCity.
Akumulatory trakcyjne Made in Douai
Mówiąc o samochodach elektrycznych nie można nie wspomnieć o akumulatorach trakcyjnych. Aby sprostać nowym wymaganiom związanym z ochroną środowiska oraz zwiększaniem konkurencyjności i efektywności zakładu, zmianami objęto nie tylko linie montażowe, ale również proces produkcji i dostaw akumulatorów. W rezultacie nawiązania strategicznej współpracy Grupy Renault z Envision AESC, na terenie Douai powstanie gigafabryka akumulatorów trakcyjnych, która umożliwi dostarczanie akumulatorów do przyszłych elektrycznych modeli aut z miejsca odległego o niecałe 50 metrów. Zalety nowej lokalizacji są wielorakie: bardzo niska emisja CO2 podczas transportu, optymalizacja kosztów stałych i szybkie reagowanie na potrzeby klientów.
Pierwszym modelem, który zapoczątkuje nową erę w Douai jest Nowe Renault Megane E-Tech Electric.
W najbliższym czasie produkcja ElectriCity zostanie poszerzona o kolejne modele, takie jak przyszłe Renault 5 electric. Oto nowa ofensywa samochodów elektrycznych!
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.