Komunikat Prasowy
Grupa Renault, jeden z wiodących podmiotów w branży motoryzacyjnej i pionier na europejskim rynku samochodów elektrycznych, podpisuje umowę zaopatrzeniową z fińską firmą Terrafame, jednym z głównych producentów metali wykorzystywanych w produkcji akumulatorów do pojazdów elektrycznych. Na mocy tego porozumienia Grupa Renault zapewni sobie znaczące wielkości dostaw siarczanu niklu, które odpowiadają rocznej pojemności około 15 GWh. Celem współpracy jest ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko oraz wdrożenie bezprecedensowego systemu kontroli łańcucha dostaw niklu do akumulatorów.
Wraz z utworzeniem ośrodka przemysłowego specjalizującego się w samochodach elektrycznych – Renault ElectriCity, Grupa Renault staje na czołowej pozycji w dziedzinie wdrażania sprawniejszych akumulatorów niskowęglowych i nadających się do ponownego użycia. W połączeniu z partnerską współpracą z firmą Vulcan zapewniającą dostawy litu o niskiej zawartości węgla, a także z sojuszem z firmą Veolia & Solvay w celu zapewnienia cyrkularnej gospodarki materiałami do budowy akumulatorów, porozumienie to stanowi kolejny etap na drodze do zmniejszenia śladu środowiskowego samochodów elektrycznych i do osiągnięcia celu neutralności węglowej do roku 2040.
Gianluca De Ficchy, dyrektor Aliansu ds. zakupów i dyrektor generalny Alliance Purchasing Organization (APO), wyjaśnia: Partnerstwo z firmą Terrafame stanowi konkretny krok do osiągnięcia celu zmniejszenia o 30% śladu węglowego związanego z zakupami Grupy do 2030 roku. Dekarbonizacja i identyfikowalność produktów chemicznych użytych do budowy akumulatorów to kluczowe wyzwania w zakresie mobilności elektrycznej oraz transformacji energetycznej. Terrafame posiada zdecydowaną przewagę w dziedzinie zrównoważonego rozwoju oraz ochronie zasobów dzięki swej unikalnej metodzie produkcji. Ślad węglowy siarczanu niklu wytwarzanego przez przemysłowy ekosystem firmy jest o ponad 60% niższy od średniej w sektorze.
Joni Lukkaroinen, CEO of Terrafame, dodaje: Jesteśmy bardzo dumni z nawiązania współpracy oraz tego, że możemy przyczynić się do tworzenia przyjaznego dla środowiska łańcucha wartości akumulatorów w Europie. Ambicje Grupy Renault zobowiązują nas do budowy zrównoważonego i odpowiedzialnego łańcucha dostaw funkcjonującego w długim okresie – naszym zadaniem jest dostawa siarczanu niklu niezbędnego do wyprodukowania 300 000 samochodów elektrycznych rocznie. Cieszymy się z tej obiecującej współpracy, która będzie naszym wkładem w dekarbonizację mobilności i środków transportu.
Bezpośrednia współpraca producenta samochodów z przedstawicielem branży metalurgicznej w początkowej fazie produkcji wprowadza głęboką zmianę w łańcuchu wartości akumlatora. Proces produkcji w firmie Terrafame, oparty na technice bioługowania (proces pozyskiwania metali poprzez działanie bakterii), zużywa o około 90% mniej energii niż wskazuje średnia dla przemysłu produkującego siarczan niklu. Ponadto zintegrowany system produkcji Terrafame ma swój początek i koniec w tym samym zakładzie, od miejsca wydobycia począwszy, na wyprodukowaniu chemikaliów stosowanych w akumulatorach kończąc. Jedność miejsca w połączeniu z efektywnością energetyczną zakładu pozwala na ograniczenie śladu środowiskowego i zapewnienie pełnej przejrzystości łańcucha. Oddziaływanie na cały łańcuch wartości nie tylko upraszcza zarządzanie ryzykiem, lecz także przyczynia się do zapewnienia większej przejrzystości mechanizmów cenowych.
Memorandum nie jest wyczerpujące, ale odzwierciedla wzajemne zrozumienie stron oraz ich wspólne intencje pogłębiania współpracy w dziedzinie surowców stosowanych do budowy akumulatorów. Strony dążą do wprowadzenia w życie całościowych rozwiązań – wiążących umów, które zakładają włączenie do wspólnego działania na tym etapie wdrożenia również innych podmiotów uczestniczących w łańcuchu wartości akumulatorów do samochodów elektrycznych.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.