Stories
Doskonałość jako znak fabryczny. Bogate doświadczenie zakładu jest podstawą zaufania dla obu partnerów: Daimlera i Nissana oraz gwarancją wysokiej jakości. Z ponad 6 milionami samochodów wyprodukowanych od 1971 roku fabryka w Maubeuge jest jednym z liderów francuskiego przemysłu motoryzacyjnego. Od 50 lat trwa produkcja na eksport do wszystkich zakątków świata, odpowiadająca potrzebom różnych rynków.
Zakład w Maubeuge jest ośrodkiem produkcji najwyższej jakości lekkich samochodów dostawczych Aliansu – istnieje od półwiecza, posiada 25-letnie doświadczenie w produkcji Kangoo i dekadę praktyki w dziedzinie samochodów elektrycznych.
Jean-Philippe Daveau, dyrektor zakładu w Maubeuge.
Trzy rodzaje klientów
Dynamika współpracy w ramach Aliansu i w gronie jego partnerów zaowocowała dziś zaufaniem, którym Daimler i Nissan obdarzyli nowe modele samochodów produkowanych na bazie nowej generacji Kangoo. Do 2023 roku wszystkie te modele pojawią się w wersji elektrycznej.
Nasze doświadczenie w produkcji lekkich samochodów dostawczych przesądziło o tym, że obaj nasi partnerzy, Mercedes (Daimler) i Nissan ponowili swoje zobowiązania. To ważny atut, który pomaga nam w tworzeniu silnych więzów i wspiera produkcję wysokiej jakości pojazdów dla trzech grup naszych klientów – wyjaśnia Jean-Philippe Daveau.
Od SUC do MCA – kultowe modele samochodów przeszły do historii
Historia fabryki w Maubeuge ma swój początek w 1969 roku. Société des Usines Chausson (SUC), ważny poddostawca przemysłu samochodowego we Francji, nabył tereny na peryferiach miasta, by wybudować tam fabrykę. Znalazły się w niej tłocznia i blacharnia. Działy lakierni, montażu i wykończeniowy powstały w 1971 roku. Po raz pierwszy opuściły wtedy fabrykę modele R15 i R17.
Nieco później Renault wykupiło udziały w SUC. 1 lipca 1981 roku fabryka w Maubeuge otrzymała nazwę Maubeuge Construction Automobile (MCA). Historię zakładu tworzy 20 modeli, w tym kultowe Renault 12, Renault 18, nie można też zapomnieć o Fuego oraz Renault 21 Médaillon i Nevada.
Rewolucja Kangoo
Istotny przełom nastąpił w roku 1993 wraz z wdrożeniem Planu MCA 2000 mającego na celu zapewnienie rozwoju zakładu dzięki reorganizacji i zainwestowaniu sporych środków. Realizacja planu wiązała się z decyzją o produkcji Kangoo, lekkiej furgonetki występującej również w wersji kombivan dla klientów indywidualnych i wytwarzanej od 1997 roku wyłącznie w MCA.
Kangoo, które w przyszłym roku będzie świętować swoje 25-lecie, szybko stało się kultowym modelem, sprzedawanym w najdalszych zakątkach świata, w tym także w Japonii. Kangoo od razu wzbudziło zachwyt klientów indywidualnych, małych firm usługowych, ale też stało się częścią flot samochodowych dużych firm. Stało się liderem w swoim segmencie, a jego produkcja osiągnęła prawie 4 miliony sztuk, w tym 70 000 Kangoo E-Tech elektrycznych. Samochód przekonał nie tylko klientów na wszystkich kontynentach, lecz także innych producentów.
Daimler i Nissan pojawiają się w Maubeuge
Uznanie dla fabryki w Maubeuge jako najwyższej jakości centrum produkcyjnego lekkich samochodów dostawczych przyniosło owoce w 2012 roku, kiedy Alians i Daimler zdecydowali się połączyć swe działania w biznesie. Celem jest poszerzenie oferty produktowej, optymalizacja wykorzystania dostępnych zasobów i rozwój innowacyjnych technologii niezbędnych we współczesnej i przyszłej motoryzacji. W ten sposób Mercedes Citan pojawia się na taśmach produkcyjnych obok Kangoo. W partnerskiej współpracy wykorzystywane są duże zdolności produkcyjne fabryki i jej doświadczenie, czyli dwie cenne zalety, które pozwalają zachować dziedzictwo kulturowe i tożsamość każdej marki.
Współpraca odnosi się także do ludzi i maszyn: doskonale uzupełniające się talenty oraz unikatowe narzędzia projektowane wspólnie przez zespoły pracowników. W zakładzie w Maubeuge powstaje między innymi komora świetlna na wzór stosowanych w niemieckich fabrykach, w której można sprawdzać zgodność każdego odcienia lakieru. Optymalizacji ulegają procesy kontroli i zatwierdzania. Lata pracy pełne pasji i zaangażowania przyniosły efekt w postaci zaufania ponownie okazanego fabryce w sierpniu tego roku: Daimler potwierdził utrzymanie Mercedesa Citana w swojej gamie i powierzył jego produkcję zakładowi w Maubeuge na bazie Nowego Kangoo.
Jednocześnie w Maubeuge pojawiła się jedna z marek Aliansu. W 2019 roku jako przejaw dynamicznej i coraz dalej posuniętej współpracy w ramach Aliansu podpisane zostało nowe partnerstwo strategiczne z Nissanem w zakresie produkcji modelu NV250 na bazie ówczesnej wersji Kangoo. Współpracę przedłużono wraz z wprowadzeniem Nowego Kangoo, którego kolejny kuzyn, Nissan Townstar powstaje teraz w tej samej fabryce.
Od tego roku odnowiliśmy całą gamę produktów. Zainwestowaliśmy 450 milionów euro, by przekształcić fabrykę i móc produkować wszystkie wersje pojazdów wszystkich marek, w tym także wersje z napędem elektrycznym. W tym celu wykonaliśmy prace, które poszerzyły nasze zdolności produkcyjne, lecz przede wszystkim przeszkoliliśmy i wsparliśmy naszych pracowników we wprowadzaniu zmian na każdym stanowisku pracy – dodaje Jean-Philippe Daveau.
Środki produkcji XXL i przejście na napęd elektryczny
Aby przyjąć do produkcji nowe wersje samochodów trzech marek, fabryka przebudowała swoje działy produkcyjne, poprawiając jednocześnie ergonomię i jakość stanowisk pracy. Powstała imponująca, największa ze wszystkich fabryk Aliansu, linia prasy XXL do tłoczenia elementów dużego formatu. W dziale blacharni zainstalowano ponad 630 nowych robotów do montażu nadwozi nowych modeli oraz zamontowano liczne urządzenia pomocnicze ułatwiające montaż części. Lakiernia natomiast otrzymała unowocześnioną, bardziej ergonomiczną i skomunikowaną linię wykończeniową.
Niezbędne było również zaadaptowanie linii produkcyjnych i urządzeń do wprowadzenia elektrycznych wersji Kangoo, Townstara i Citana bez zakłóceń. W tym celu w fabryce wybudowano dział montowni akumulatorów i włączono operację wbudowania akumulatora bezpośrednio na liniach montażowych. Przeprowadzono więc szeroko zakrojoną transformację, która nadaje fabryce w Maubeuge nowy wymiar doskonałości. Czy to Renault, czy Mercedes lub Nissan, znak „Made in Maubeuge” napawa dumą 2500 pracowników fabryki, ale też cały Alians!
Fabryka w Maubeuge, kluczowy element centrum ElectriCity
Dzięki doświadczeniu zdobytemu przy okazji produkcji Kangoo E-Tech elektrycznego, pionierskiego samochodu, który zajmuje czołowe pozycje rynkowe od 10 lat, fabryka w Maubeuge odgrywa kluczową rolę w zwiększaniu tempa przechodzenia na napęd elektryczny w segmencie lekkich samochodów dostawczych oraz przyczynia się do realizacji ambitnej strategii ElectriCity – nowego wzorcowego centrum pojazdów elektrycznych działającego w fabryce od tego roku. To centrum przemysłowe obejmuje trzy fabryki: w Douai, Maubeuge i Ruitz w regionie Hauts-de-France i posiada ambicje produkowania ponad 400 000 samochodów do 2025 roku, a także zdobycia pozycji najważniejszego i najbardziej konkurencyjnego ośrodka produkcyjnego w Europie.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.