Stories
Dla wielu pokoleń Francuzów wystarczyło zobaczyć Renault 4 lub niebieskie Renault Estafette we wstecznym lusterku, a nawet tylko je minąć, by przystąpić do szybkiego rachunku sumienia, w rodzaju: „Czy przekroczyłem przepisy?”. To prawda, że przez kilkadziesiąt lat te modele Renault Group symbolizowały obecność Francuskiej Żandarmerii Narodowej na drogach. Jednak rozwój autostrad w latach 60-tych sprawił, że żandarmeria potrzebowała specjalnych pojazdów.
„Aby móc wykonywać swoje zadania z prędkością 230 km/h, kierowcy samochodów szybkiej interwencji muszą stanowić jedność z pojazdem".
Mjr Richard Filmotte, Francuska Żandarmeria Narodowa
Do każdej misji – specjalny samochód
Żandarmeria szybko znalazła odpowiedź: należy wyposażyć się w samochody sportowe zdolne do przekroczenia prędkości 200 km/h. „Ponieważ żandarmeria odpowiada za autostrady koncesjonowane, pierwsze brygady szybkiej interwencji pojawiły się wraz z rozwojem sieci autostrad” – wyjaśnia mjr Richard Filmotte. „Utworzono nawet pluton autostradowy dysponujący szybkimi samochodami, dzięki którym zyskaliśmy wizerunek służby bardziej nowoczesnej i zaawansowanej technologicznie. Tak było w przypadku Alpine A110 Berlinette używanej od 1967 roku”.
Mimo że w zbiorowej wyobraźni lub w kinie interwencje żandarmerii na autostradzie często przybierają formę pościgów, należą one jednak do rzadkości: „rolą szybkiego pojazdu interwencyjnego nie jest wypełnianie całego spektrum misji żandarmerii. Jego głównym zadaniem jest szybkie dotarcie na miejsce zdarzenia i ochrona pozostałych użytkowników drogi. Aby zatrzymać pędzącego kierowcę, mamy wiele innych środków niż pościg. Ważne jest, aby pojazd miał dostateczną moc, by szybko osiągnąć dużą prędkość" – mówi Richard Filmotte.
Specjalne szkolenie
Załogi samochodów także są wybierane bardzo selektywnie: „Przyszli funkcjonariusze brygad szybkiej interwencji przechodzą najpierw badania lekarskie, a potem oceniana jest ich umiejętności jazdy na torze" – potwierdza Richard Filmotte. Wybrani kandydaci uczestniczą następnie w szkoleniu na torze Bugatti w Le Mans. Chodzi o to, by w wyniku szkolenia kierowca zapomniał o ograniczeniach samochodu i poświęcił się w 100% swojej misji. „Pojazd musi być narzędziem pozwalającym działać z wyprzedzeniem” – mówi Filmotte.
W żandarmerii miejsce legendarnych Alpine Berlinette zajęły inne modele Alpine. W 1973 roku Alpine Berlinette zostało zastąpione przez Alpine A310, użytkowane do 1987 roku. W późniejszym okresie Żandarmeria Narodowa zaczęła również korzystać z Alpine GTA, chociaż ten model nigdy nie był używany na autostradach. Tam jeździły jednak inne samochody Renault, takie jak: Renault 18 Turbo (1984-1987), Renault 21 2 L Turbo (1992-1995), Renault Megane IDE (2001-2006) oraz, stosunkowo niedawno, Megane R.S. (2011-2021). Modele te są przechowywane z pietyzmem w Muzeum Żandarmerii w Melun (pod Paryżem), którego Richard Filmotte jest dyrektorem.
A110 na służbie
Następcą między innymi Megane R.S. będzie od 2022 roku nowe Alpine A110. Renault Group wygrała w październiku ubiegłego roku przetarg ogłoszony cztery miesiące wcześniej. Alpine A110 potrafiło przekonać do siebie osiągami i precyzją prowadzenia w każdych warunkach, uzyskaną dzięki połączeniu podwozia i silnika o mocy 252 KM.
Alpine A110 nie są już malowane na metaliczny niebieski kolor, który jest symbolem marki Alpine, ale na głębszy odcień niebieskiego. Richard Filmotte wyjaśnia ten wybór: „Żandarmeria już od kilku lat nie używa pojazdów w tradycyjnym niebieskim kolorze. Ze względu na koszty stosujemy najbardziej zbliżony do niego kolor dostępny u producenta.
Montowane w fabryce w Dieppe Alpine A110 zostaną następnie doposażone do specyficznych potrzeb żandarmerii przez firmę Durisotti w zakładach w Sallaumines (Pas-de-Calais). Te dwadzieścia sześć pojazdów otrzyma, oprócz oryginalnego, także specjalne wyposażenie: grafikę, oznaczenia odblaskowe, koguta, sygnalizator dźwiękowy, tablicę do wyświetlania różnych informacji itp.
A za kilka lat egzemplarz nowego „Alpine A110 Gendarmerie” z pewnością zajmie miejsce, obok swoich znakomitych poprzedników, w salach Muzeum Żandarmerii. Richard Filmotte będzie mógł o niego zadbać, tak jak dba już o A310, które miał sposobność prowadzić na początku swojej kariery.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.