Komunikat Prasowy
Grupa Renault, Nissan Motor Co. Ltd. i Mitsubishi Motors Corporation, członkowie jednego z największych na świecie aliansów motoryzacyjnych, poinformowali o swoich działaniach i planach dotyczących budowania wspólnej przyszłości do 2030 r., skoncentrowanych na nowym łańcuchu wartości mobilności.
Półtora roku po ogłoszeniu nowego biznesowego modelu współpracy, który służy zwiększaniu rentowności firm członkowskich, Alians opiera się dziś na solidnych fundamentach, obejmujących sprawny system zarządzania działalnością operacyjną oraz rozbudowany system elastycznej i strategicznej współpracy.
Zgodnie z określoną w maju 2020 r. zasadą „Leader – Follower” poszczególne technologie są opracowywane przez zespół wiodący przy wsparciu pozostałych, co zapewnia każdemu członkowi Aliansu dostęp do wszystkich kluczowych technologii.
Alians określił wspólny plan działania do roku 2030 w zakresie produkcji samochodów elektrycznych oraz inteligentnych i połączonych pojazdów, zakładający dzielenie się inwestycjami z korzyścią dla członków Aliansu i ich klientów.
– Wśród światowych liderów branży motoryzacyjnej Alians Renault-Nissan-Mitsubishi stanowi unikatowy, sprawdzony model działania. Od dwudziestu dwóch lat wykorzystujemy nasze kultury i mocne strony do osiągania wspólnych sukcesów – powiedział Jean-Dominique Senard, prezes Aliansu. – Alians zwiększa obecnie tempo swych działań, aby stać się liderem rewolucji w mobilności i oferować większą wartość swoim klientom, pracownikom, akcjonariuszom i wszystkim zainteresowanym stronom. Członkowie Aliansu określili wspólny plan działań do roku 2030, przewidujący racjonalne dzielenie się inwestycjami w przyszłe projekty elektryfikacji i połączonych technologii. Wymaga to ogromnych inwestycji, których żadna z trzech firm nie zdołałaby zrealizować w pojedynkę. Wspólnie będziemy mogli dokonać zmian na rzecz globalnej, zrównoważonej przyszłości: Alians osiągnie neutralność węglową do 2050 roku.
Wspólne działanie na rzecz wspólnych sukcesów: strategia Leader – Follower
Członkowie Aliansu opracowali metodologię „inteligentnego różnicowania”, która dla każdego modelu określa pożądany poziom wykorzystania wspólnych elementów, takich jak platformy, zespoły napędowe czy zakłady produkcyjne. Towarzyszyć będzie temu bardziej precyzyjna polityka w zakresie różnicowania designu i kształtów nadwozi. I tak przykładowo na wspólnej platformie dla segmentów C i D produkowanych będzie pięć różnych modeli trzech marek Aliansu (Nissan Qashqai i X-Trail, Mitsubishi Outlander, Renault Austral oraz zapowiadany siedmiomiejscowy SUV).
W celu przyspieszenia procesu członkowie Aliansu zamierzają zwiększyć w najbliższych latach stopień wykorzystania wspólnych platform w łącznej gamie 90 modeli z obecnych 60% do ponad 80% w 2026 r. Pozwoli to każdej z marek w większym stopniu skupić się na potrzebach swoich klientów, flagowych modelach i kluczowych rynkach zbytu przy jednoczesnym obniżeniu kosztów rozszerzania kolejnych innowacji na cały Alians.
W ramach tych działań Mitsubishi Motors wzmocni swoją pozycję w Europie poprzez wprowadzenie na rynek dwóch nowych modeli, w tym Nowego ASX, opartego na bestsellerach Renault.
Pięć wspólnych platform dla modeli elektrycznych – najszersza tego typu oferta w przemyśle
Z ponad 10 miliardami euro zainwestowanymi łącznie w elektryfikację Renault, Nissan i Mitsubishi są pionierami na rynku samochodów elektrycznych. Na głównych rynkach zbytu (Europa, Japonia, USA, Chiny) 15 zakładów Aliansu produkuje podzespoły, silniki i akumulatory trakcyjne do 10 modeli elektrycznych już jeżdżących po drogach. Do dnia dzisiejszego sprzedanych zostało ponad milion elektrycznych samochodów Aliansu, które pokonały łączny dystans 30 miliardów kilometrów.
Dzięki bogatemu doświadczeniu Alians przyspiesza tempo inwestycji w elektryfikację i przeznacza w najbliższych 5 latach dodatkowe 23 miliardy euro, aby planowane wprowadzenie na rynek do 2030 roku 35 nowych modeli z napędem elektrycznym stało się faktem.
90% tych modeli zbudowanych będzie na pięciu wspólnych platformach dla modeli elektrycznych, przeznaczonych na większość rynków w głównych regionach świata:
•CMF-AEV – najprzystępniejsza cenowo dostępna na rynku platforma, wykorzystywana obecnie do produkcji Dacii Spring.
•KEI-EV – platforma przeznaczona dla ultrakompaktowych samochodów elektrycznych.
•LCV-EV – platforma dla pojazdów dostawczych, wykorzystywana do produkcji Renault Kangoo i Nissana Town Star.
•CMF-EV – wszechstronna platforma dla samochodów elektrycznych – już za kilka tygodni trafi na drogi w modelach Nissan Ariya EV i Renault Megane E-Tech elektryczny. Platforma CMF-EV, ze względu na innowacyjne rozwiązania technologiczne i potencjał tkwiący w jej modułowej budowie, stanowi podstawową platformę dla nowej generacji elektrycznych modeli Aliansu. Zaprojektowano ją z myślą o uwzględnieniu i optymalizacji wszystkich elementów w pełni elektrycznych zespołów napędowych, łącznie z najnowszym wysokowydajnym silnikiem elektrycznym i ultrakompaktowym akumulatorem trakcyjnym. Do 2030 roku ponad 15 modeli będzie produkowanych na bazie platformy CMF-EV, w łącznej liczbie nawet 1,5 miliona egzemplarzy.
•CMF-BEV – najprzystępniejsza cenowo dostępna na rynku platforma dla kompaktowych samochodów elektrycznych – trafi do produkcji w 2024 roku. Zapewnia zasięg do 400 km, a jej doskonałe parametry aerodynamiczne pozwalają obniżyć o 33% poziom kosztów i o ponad 10% zużycie energii w porównaniu z obecnym Renault ZOE. Na jej bazie produkowanych będzie rocznie 250 000 sztuk samochodów marek Renault, Alpine i Nissan. Będzie wśród nich Renault R5 oraz nowy kompaktowy model elektryczny, który zastąpi Nissana Micrę. Ten zaprojektowany przez Nissana i produkowany przez Renault model będzie powstawał w kompleksie przemysłowym samochodów elektrycznych Renault ElectriCity w północnej Francji.
Wspólna strategia w zakresie akumulatorów trakcyjnych, przełomowe innowacje i globalna zdolność produkcyjna na poziomie 220 GWh – najbardziej atrakcyjna dla klientów oferta
Konkurencyjność ma kluczowe znaczenie, co skłoniło członków Aliansu do opracowania wspólnej strategii dotyczącej akumulatorów trakcyjnych, która obejmuje w szczególności wybór wspólnych dostawców akumulatorów trakcyjnych dla Renault Group i Nissana na kluczowych rynkach.
Alians współpracuje ze wspólnymi dostawcami w celu uzyskania oszczędności z tytułu efektu skali, co powinno pozwolić obniżyć koszty akumulatorów trakcyjnych o 50% do 2026 roku i o 65% do 2028 roku.
Dzięki temu do 2030 roku Alians będzie dysponował łączną globalną zdolnością produkcyjną akumulatorów trakcyjnych na poziomie 220 GWh.
Ponadto Alians wypracował wspólną wizję rozwoju technologii akumulatorów ze stałym elektrolitem ASSB (All Solid-State Battery). Z uwagi na swoją rozległą specjalistyczną wiedzę i unikatowe, bogate doświadczenie pioniera w dziedzinie technologii akumulatorów trakcyjnych to Nissan będzie wiodącym podmiotem we wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań w tym zakresie na potrzeby wszystkich członków Aliansu.
Technologia ASSB pozwoli dwukrotnie zwiększyć gęstość energii w porównaniu z elektrolitowymi akumulatorami litowo-jonowymi. Czas ładowania zostanie skrócony do jednej trzeciej obecnych wartości, co pozwoli klientom odbywać dłuższe podróże w bardziej komfortowy sposób.
Celem jest uruchomienie seryjnej produkcji akumulatorów w technologii ASSB do połowy 2028 r., a w przyszłości obniżenie kosztów ich produkcji do poziomu 65 dolarów za kWh, aby zrównać ceny samochodów elektrycznych z cenami modeli spalinowych i przyspieszyć dzięki temu przechodzenie na napęd elektryczny na skalę światową.
Alians dysponuje także zaawansowanym technologicznie systemem zarządzania akumulatorami trakcyjnymi. W przeciwieństwie do innych firm motoryzacyjnych Alians zdecydował się kontrolować w 100% zarówno sprzęt, jak i związane z nim oprogramowanie, dzięki czemu zyskuje dostęp do cennych danych prognostycznych, które umożliwiają monitorowanie parametrów pracy akumulatorów i udoskonalanie technologii.
Alians współpracuje z kilkoma strategicznymi partnerami, by móc zaoferować klientom najlepsze rozwiązania w zakresie korzystania z publicznych terminali ładowania. Mobilize Power Solutions oferuje klientom B2B kompleksową usługę obejmującą zaprojektowanie, montaż, konserwację i zarządzanie zoptymalizowaną siecią terminali ładowania oraz wszystkie powiązane z nimi usługi wychodzące naprzeciw potrzebom przedsiębiorstw.
Za pośrednictwem dostawcy usług elektromobilności Plugsurfing Alians zawarł ostatnio umowę z operatorem Ionity, która umożliwi klientom dostęp do sieci ultraszybkich terminali ładowania Ionity w Europie po preferencyjnych cenach.
Dzięki ponad 10-letniemu doświadczeniu w dziedzinie samochodów elektrycznych członkowie Aliansu dysponują rozległą wiedzą, która pozwala im wyprzedzać konkurencję w zakresie wtórnego wykorzystania akumulatorów trakcyjnych, w szczególności poprzez znajdowanie dla nich innych zastosowań, jak również w zakresie recyklingu oraz wdrażania wydajnych i zrównoważonych rozwiązań obejmujących cały cykl życia akumulatorów.
25 milionów samochodów połączonych z Chmurą Aliansu do 2026 roku – najlepsza cyfrowa oferta dla klientów
Inteligentne i połączone technologie w mobilności to kluczowe obszary, w których Alians wykorzystuje innowacyjne rozwiązania swoich członków.
Alians dysponuje 20-letnim doświadczeniem w dziedzinie zaawansowanych systemów wspomagania prowadzenia (ADAS) oraz jazdy autonomicznej i systematycznie podnosi poziom bezpieczeństwa, komfortu i przyjemności z jazdy w świecie rzeczywistym poprzez wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań w zakresie inteligentnych pojazdów i technologii wspomagania prowadzenia, takich jak opracowany przez Nissana i wielokrotnie nagradzany system ProPILOT.
Dzięki wykorzystaniu wspólnych platform i elektroniki członkowie Aliansu zamierzają wprowadzić na drogi do 2026 roku ponad 10 milionów samochodów z 45 modeli Aliansu, które zostaną wyposażone w systemy jazdy autonomicznej.
Już obecnie 3 miliony pojazdów jest połączonych z Chmurą Aliansu z zapewnieniem ciągłego przepływu danych.
Do 2026 roku na drogi trafi rocznie ponad 5 milionów samochodów połączonych z Chmurą Aliansu, co da łączną liczbę 25 milionów pojazdów. Alians będzie również pierwszym światowym producentem kompletnych gam pojazdów oferującym dostęp do ekosystemu Google w swoich samochodach.
Renault będzie odpowiadać za prace rozwojowe nad wspólną, scentralizowaną architekturą instalacji elektrycznej i elektronicznej, której zadaniem będzie zapewnienie maksymalnego poziomu efektywności.
Alians planuje wprowadzić na rynek swój pierwszy model – full software defined vehicle – do 2025 roku. Dzięki bezprzewodowej (Over The Air) aktualizacji oprogramowania pokładowego Alians będzie w stanie poprawiać parametry użytkowe swoich samochodów w ciągu całego cyklu życia. Dla klientów będzie się to przekładać na większą wartość dodaną, w szczególności dzięki integracji samochodu z ich cyfrowym ekosystemem, możliwościom personalizacji, dostępowi do nowych, udoskonalonych usług i obniżeniu kosztów przeglądów. Pozwoli również zwiększyć wartość auta przy odsprzedaży. Ponadto samochody będą mogły komunikować się z połączonymi z siecią obiektami, użytkownikami i infrastrukturą, otwierając tym sposobem dla członków Aliansu nowe obszary tworzenia wartości.
Ten unikatowy w sferze technologii cyfrowych projekt Aliansu i ogromna ilość danych, jaką będzie generował, wyznacza nowe granice dla przemysłu motoryzacyjnego i plasuje Grupę Renault, Nissan Motors i Mitsubishi Motors w awangardzie tej rewolucji.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.