Komunikat Prasowy
W Polsce nie ma określonego żadnego wieku, w którym trzeba przechodzić dodatkowe badania na zdolność do prowadzenia pojazdu. Jeżeli kierowca ma terminowe prawo jazdy w związku z jakimś schorzeniem, na przykład wadą wzroku czy problemami kardiologicznymi, musi przechodzić badania przed każdą wymianą dokumentu związaną z upływem jego terminu ważności i nie jest to zależne od jego wieku.
W niektórych krajach starsi kierowcy obowiązkowo przechodzą dodatkowe badania, ale nie udało się wykazać, by zapobiegały one poważnym wypadkom. Jednak warto je wykonywać, ponieważ pomagają w identyfikacji schorzeń. Jednocześnie pewnego rodzaju zagrożenie związane jest z sytuacją, gdy osoby w zaawansowanym wieku przestają przemieszczać się samochodem i stają się niechronionymi uczestnikami ruchu drogowego (pieszymi czy rowerzystami)*.
TRZEBA WIEDZIEĆ, KIEDY ODŁOŻYĆ KLUCZYKI
Kierujących w zaawansowanym wieku cechuje z pewnością większe doświadczenie, ale często także większa rozwaga na drodze. Jak pokazują badania, konkretne choroby i ryzyko związane z przyjmowaniem niektórych leków mogą mieć większe znaczenie dla oceny zdolności do prowadzenia auta niż tzw. słuszny wiek kierowcy*. Nadużywanie przez kierujących substancji psychoaktywnych, na przykład alkoholu czy narkotyków, ale często także zażywanych lekarstw może być poważnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa na drodze. Wiele osób nie potrafi pogodzić się z tym, że z powodu chorób i leczenia ich koncentracja oraz reakcje za kierownicą mogą być niewystarczające. Spadek uważności i brak ostrożności na drodze czy zagubienie i niepokój mogą być skutkami schorzeń i warto być wyczulonym na te sygnały, aby nie przegapić momentu, w którym nie należy już wsiadać za kierownicę, zwłaszcza, jeśli dodatkowo usłyszymy to od lekarza.
Każdy wiek rządzi się własnymi prawami. O ile słabszą stroną młodszych kierowców jest mniejsze doświadczenie za kierownicą oraz większa skłonność do brawury na drodze, o tyle kierujący w zaawansowanym wieku powinni uważać, by nie przeceniać nie tylko swoich umiejętności, ale i możliwości swojego organizmu, tak aby nie stanowić zagrożenia dla bezpieczeństwa w ruchu. Dobrym pomysłem jest wzięcie udziału w szkoleniu doskonalenia techniki jazdy, dopasowanym do swojej grupy wiekowej – mówi Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z PRZEPISAMI
Niejednokrotnie doświadczonych kierowców gubi na drodze zbytnia pewność siebie i brak krytycznego myślenia. Musimy pamiętać, że wiele osób zdawało egzamin na prawo jazdy kilkadziesiąt lat temu i niekoniecznie jest od tamtej pory na bieżąco z przepisami prawa drogowego. Jeśli i my należymy do tej grupy kierujących, warto, abyśmy zaktualizowali swoją wiedzę na ten temat. Ważne jest także regularne powtarzanie tego, czego nauczyliśmy się wcześniej, ponieważ nie wszystkie znaki drogowe napotykamy równie często i łatwo zapomnieć, jak należy zachować się na drodze w niektórych sytuacjach.
* ETSC, 2021
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.