Komunikat Prasowy
Bezpieczeństwo użytkowników samochodów jest priorytetem Grupy Renault i stanowi filar jej strategii CSR. Już ponad 60 lat temu lekarz zakładowy Claude Tarrière stworzył laboratorium badania wypadków i biomechaniki. Grupa Renault wprowadzała przez lata w swoich samochodach kolejne innowacje poprawiające bezpieczeństwo jazdy oraz prowadziła działania edukacyjne w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego. W 2010 r. Grupa podjęła decyzję o nawiązaniu ścisłej współpracy ze środowiskiem służb ratownictwa drogowego w zakresie ratowania życia ludzi. Wraz z wprowadzeniem na rynek pierwszych samochodów elektrycznych Grupa Renault przystąpiła do intensyfikacji współpracy z jednostkami straży pożarnej.
W ramach tej współpracy Renault Polska zaprosiło wykładowców i instruktorów Szkół i Ośrodków Szkolenia Państwowej Straży Pożarnej na szkolenie, które odbyło się 18 maja 2022 r. Najpierw mieli oni okazję zapoznać się ze zmianami konstrukcyjnymi w samochodach na przestrzeni lat, a druga część szkolenia dotyczyła działań służb ratowniczych w samochodach elektrycznych i hybrydowych. Tylko w 2022 r. producenci zapowiadają wprowadzenie na rynek 250 nowych modeli elektrycznych lub hybrydowych, dlatego wiedza na ten temat jest kluczowa dla osób udzielających pomocy na miejscu wypadku. Podczas akcji ratowniczej po zdarzeniu z udziałem samochodu elektrycznego dodatkowo należy uwzględnić zabezpieczenie układu elektrycznego przewidziane przez producenta.
Uczestnicy szkolenia uzyskali informacje na temat bezpieczeństwa akumulatorów wysokonapięciowych Renault oraz obejrzeli filmy prezentujące gaszenie poszczególnych aut tej marki. Mieli także okazję z bliska zobaczyć, gdzie w samochodach Renault ZOE E-Tech elektryczny i Megane E-Tech elektryczny znajdują się kluczowe dla służb ratowniczych systemy oraz poznali sposób ich działania.
Jednym z tego rodzaju rozwiązań, zastosowanym w elektrycznych modelach Grupy Renault, jest Fireman Access. To innowacyjny system dostępu dla zespołów ratowniczych, pozwalający im na szybkie zalanie środkiem gaśniczym palącego się akumulatora i ugaszenie płomieni w ciągu 5 minut, a nie jak przypadku samochodu elektrycznego pozbawionego tego systemu – od jednej do trzech godzin
Uczestnicy szkolenia dowiedzieli się także, jak wykorzystać Kod QR – czyli naklejkę umieszczoną na szybach pojazdów Renault. Po zeskanowaniu daje ona ekipom ratowniczym dostęp do wszystkich niezbędnych w ich działaniach informacji technicznych o pojeździe. Są one zgrupowane w tzw. karcie interwencyjnej.
Fireman Access i kod QR są częścią systemu „Safety Coach” Renault – całego pakietu rozwiązań zapewniających optymalny poziom bezpieczeństwa użytkownikom samochodów marki. Wyposażony w „Safety Coach” Megane E-Tech elektryczny otrzymał 5 gwiazdek Euro NCAP w testach przeprowadzonych zgodnie z protokołem obowiązującym w 2022 r.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.