Komunikat Prasowy
O ile pora rozpoczęcia pracy jest zwykle z góry ustalona i nie możemy sobie pozwolić na przyjazd wtedy, kiedy chcemy, o tyle w wolne dni starajmy się unikać presji czasowej, ponieważ pośpiech na drodze może skłaniać kierowców do ryzykownych zachowań.
Nadmierna prędkość spowodowana presją czasu jest jedną z głównych przyczyn wypadków drogowych. W ramach badania przeprowadzonego w Holandii pięćdziesięciu czterech uczestników przejechało w symulatorze trasę miejską o długości 6,9 km. Naukowcy przyglądali się, jak kierujący wyprzedzają, obserwowano ich jazdę za samochodem i pokonywanie skrzyżowań, najpierw bez presji czasu, a następnie pod presją czasu. Wyniki pokazały, że pod presją czasu w porównaniu z jej brakiem uczestnicy badania jechali znacznie szybciej, co znalazło również odzwierciedlenie w maksymalnym położeniu hamulca, dodawaniu gazu czy precyzji w utrzymywaniu pasa ruchu. Presja czasowa wpływała także na fizjologię kierowców - odnotowano podwyższone tętno, zwiększoną częstotliwość oddechów, powiększone źrenice i rzadsze mruganie. Kierujący przyjmowali też odpowiednie strategie w celu skutecznego wykonania zadania, takie jak jazda lewym pasem ruchu podczas jazdy za samochodem i wczesne rozglądanie się podczas zbliżania się do skrzyżowań*.
Gdy jedziemy w dłuższą trasę, najbezpieczniej jest założyć więcej czasu na dojazd, zwłaszcza jeśli wyruszamy w porze natężonego ruchu na drogach. Lepiej jest także nie umawiać się na ściśle określoną godzinę przyjazdu, ponieważ nie jesteśmy w stanie przewidzieć ze 100-procentową pewnością wszystkiego, co nas spotka po drodze. Bywa, że prognoza pogody nie sprawdza się i panujące warunki pogarszają się z minuty na minutę. Podczas jazdy konieczne są także regularne postoje, co z kolei może później skłaniać kierowców do nadrabiania straconego czasu i łamania przepisów, na przykład przekraczania dozwolonej prędkości czy niebezpiecznego wyprzedzania – mówi Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
* E. Rendon-Veleza, P. M. van Leeuwenb, R. Happeeb, I. Horvátha, W.F. van der Vegtea, J.C.F. de Winter, The effects of time pressure on driver performance and physiological activity: A driving simulator study, 2016
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
CZY PUNKTUALNOŚĆ MOŻE BYĆ NIEBEZPIECZNA?
CZY PUNKTUALNOŚĆ MOŻE BYĆ NIEBEZPIECZNA?
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.