Stories
O ile podróż do przyszłości przywodząca na myśl Marty’ego McFly na pokładzie słynnego DeLoreana DMC-12 przerobionego przez „Doca” pozostaje nadal w sferze science fiction, o tyle dzięki nowym technologiom w przemyśle motoryzacyjnym można już trochę wyprzedzić teraźniejszość. Ruszamy w drogę do Titu, gdzie inżynierowie już przeżywają niezwykłe przygody, zasiadając w modelach…, które jeszcze nie istnieją. To położone 45 minut jazdy od Bukaresztu miasteczko, liczące niespełna 10 000 mieszkańców. Znajduje się w nim drugie co do wielkości centrum testowe Grupy Renault na świecie. Najnowocześniejsza technologia, sieci torów, dziesiątki stanowisk badawczych, „sale tortur” do testowania wytrzymałości materiałów i... sala CAVE, czyli Cave Automatic Virtual Environment. Ionut, kierownik ds. ergonomii produktu, zaprasza nas, byśmy tutaj właśnie zanurzyli się w równoległym wszechświecie. Aby – paradoksalnie – jak najbardziej zbliżyć się do rzeczywistości.
CAVE to narzędzie, które pozwala użytkownikowi na kontakt z symulacją rzeczywistości. Możemy wejść do samochodu i ocenić, jak kierowca i pasażerowie postrzegają bezpieczeństwo, ergonomię i komfort, a następnie wprowadzać poprawki w czasie rzeczywistym.
Ionut, kierownik ds. ergonomii produktu
Pięć ścian, dziesięć projektorów i sześć milionów pikseli
CAVE jest doskonałym narzędziem do zatwierdzania rozwiązań konstrukcyjnych nowych pojazdów, jeszcze zanim powstaną ich pierwsze fizyczne prototypy. Dzięki stereoskopowym filmom wyświetlanym na pięciu ścianach, wciągająca przestrzeń otacza użytkowników wielowymiarową rzeczywistością. Mogą poruszać się wokół samochodu i wsiadać do środka, jakby to był prawdziwy model. Po dokonaniu pełnej inspekcji za pomocą okularów 3D i dzięki licznym interakcjom między testerami wystarczy kilka kliknięć, aby zmienić projekt pojazdu. Wszystko jest sprawdzane z precyzją, jaką zapewnia sześć milionów pikseli: ergonomia elementów sterowania na desce rozdzielczej, widoczność w różnych zakamarkach pojazdu, dostępność, komfort, a nawet design.
CAVE to system, który uzupełnia inne narzędzia, takie jak okulary wirtualnej rzeczywistości. Dzięki rozdzielczości odpowiadającej rozdzielczości ludzkiego oka oraz interaktywności pomiędzy użytkownikami samochód jest postrzegany tak jak w rzeczywistości.
Andras, Expert Leader Renault Group, Symulacja Immersyjna i VR
System wirtualnej rzeczywistości pozwala nam zatwierdzić charakterystykę pojazdu na bardzo wczesnym etapie projektu. Dzięki zmniejszeniu liczby fizycznych prototypów i ograniczeniu modyfikacji na ostatnim etapie projektowania oszczędzamy ponad 2 mln euro rocznie.
Ionut, kierownik ds. ergonomii produktu
Nowy wirtualny świat
Chodzenie po górskich drogach bez wychodzenia z pokoju może wydawać się niemożliwe. Jednak w przypadku CAVE osoby testujące często wykonują skomplikowane zadania. Na przykład aby przetestować trzeci rząd siedzeń w nowej, siedmiomiejscowej, rodzinnej Dacii Jogger, wybrano trzynastoosobową grupę mieszaną, którą przeniesiono do wirtualnego świata. Młodzi i starsi (analizowane są pomiary antropometryczne!), kobiety i mężczyźni, przedstawiciele różnych zawodów... warunki doboru testerów są bardzo precyzyjne, aby postrzeganie samochodu było jak najbardziej zbliżone do rzeczywistości. Wirtualna droga jest również skonfigurowana tak, by przetestować wszystkie doznania: jazda pasywna (pokazywany jest film, który stwarza złudzenie, jakby prowadziło się samochód, mimo że pedały nie są aktywne), zatwierdzenie statyczne (widoczność, ergonomia, konstrukcja), odczucia fizyczne (komfort, bezpieczeństwo). W przypadku Nowego Joggera wrażenia użytkowników po imersji CAVE skłoniły projektantów do modyfikacji architektury pojazdu: drugi rząd siedzeń przesunięto do przodu o 20 mm!
Zoptymalizowaliśmy rozwiązania w zakresie zmiany konfiguracji wnętrza i stworzyliśmy trzeci rząd bardzo wygodny dla wszystkich pasażerów. Udało nam się zmienić pozycję siedzeń w czasie rzeczywistym bez opóźniania harmonogramu projektu.
Ionut, kierownik ds. ergonomii produktu
W przyszłości kilku użytkowników będzie mogło jednocześnie wchodzić w interakcje w tym samym pojeździe, współpracując ze sobą. Różne technologie mini LED wkrótce umożliwią budowanie systemów CAVE w zwykłych pomieszczeniach do analizy projektów, co przyspieszy zatwierdzanie rozwiązań projektowych.
Andras, Expert Leader Renault Group, Symulacja Immersyjna i VR
Szybkie zatwierdzanie, wielokrotne testy, redukcja kosztów, interakcje między użytkownikami – narzędzie to ma wiele zalet, które odzwierciedlają DNA marki DACIA. Marki, która oferuje samochody dostosowane do wymagań klientów! Nabywcy Nowego Joggera mogą to potwierdzić.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.