Komunikat Prasowy
Grupę tysiąca kierowców z Wielkiej Brytanii poproszono o sklasyfikowanie zdarzeń, które mogą być dla nich najbardziej rozpraszające na drodze. Okazuje się, że w przypadku blisko co trzeciego z badanych (30%) na rozproszenie uwagi w największym stopniu wpływa sytuacja, kiedy inni kierowcy jadą zbyt blisko tyłu ich samochodu* – jazda na zderzaku nie jest więc, jak być może sądzą agresywni kierowcy, jedynie niewielką niedogodnością, lecz realnym zagrożeniem.
NIE WYMUSZAJ NA INNYCH ŁAMANIA PRAWA
Jazda na zderzaku to bardzo częste i niebezpieczne zachowanie również na polskich drogach. Wielu kierujących ma słuszne powody obawiać się, że osoba, która podjeżdżając zbyt blisko auta jadącego z prawidłową prędkością, wymusza ustąpienie i zjechanie na inny pas, może wykonywać także inne niebezpieczne manewry. Często również pod wpływem takiego agresywnego kierowcy inni kierujący sami zwiększają dozwoloną prędkość, łamiąc przepisy.
Tzw. jazda na zderzaku jest jednym z przejawów agresywnego zachowania kierowcy. Nigdy nie możemy dopuścić do wywierania presji na innych uczestników ruchu, aby z naszego powodu zmuszeni byli do wykonywania manewrów zagrażających bezpieczeństwu. W przypadku, gdy poprzedzający samochód nagle zahamuje, szanse na uniknięcie kolizji są wtedy nikłe. Zagrożenie potęguje się podczas opadów, kiedy powierzchnia robi się śliska, a droga hamowania mocno się wydłuża. Jeśli więcej niż jeden kierowca nie zachowa bezpiecznej odległości od poprzedzającego pojazdu, na drodze szybkiego ruchu może dojść do karambolu – mówi Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
CO NA TO POLSKIE PRZEPISY
Obowiązujące od czerwca ubiegłego roku przepisy określające minimalny odstęp od poprzedzającego pojazdu na autostradzie i drodze ekspresowej niejednemu kierowcy mogą sprawiać kłopot. Odległość ta to nie mniej niż połowa prędkości pojazdu, z jaką porusza się kierujący, wyrażona w metrach. Czyli jeśli na przykład jedziemy z prędkością 100 km/h, odstęp od auta, które jedzie przed nami ma wynosić co najmniej 50 m. Kiedy poruszamy się z prędkością 140 km/h, odległość od poprzedzającego pojazdu to 70 m.
Jednak jak wyliczyć prawidłową odległość? Pomocą może być dla nas „reguła 2 sekund”. Chodzi w niej o to, że kiedy jadący przed nami pojazd mija punkt orientacyjny, jak na przykład słupek, tablicę informacyjną czy wiadukt, wówczas zaczynamy odliczanie 2 sekund. Jeśli następnie dojedziemy do tego punktu w czasie nie krótszym niż dwie sekundy, oznacza to, że zachowaliśmy prawidłową odległość. Warto mieć na uwadze, że na przykład jadąc z prędkością 120 km/h, w ciągu dwóch sekund przejedziemy ok. 67 m.
W ocenie, czy zachowujemy właściwy odstęp, koniecznie uwzględnijmy panujące aktualnie warunki na drodze, pogodę oraz widoczność, które mogą wpływać na wydłużenie drogi hamowania i czasu reakcji na zagrożenie.
* Road Safety GB (za IAM RoadSmart)
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.