Komunikat Prasowy
Pokrywy bagażnika wykonane z tworzywa, montowane już od szeregu lat w modelach Renault, pozwalają obniżyć masę samochodu. Przyczyniają się też do poprawy estetyki wnętrza i zapewniają większą swobodę designerom w projektowaniu kształtu tylnych świateł.
W pokrywie bagażnika Megane E-Tech elektrycznego wprowadzono kolejne techniczne udoskonalenia, które pozwoliły uprościć jej konstrukcję. Całość opiera się na nowej koncepcji zakładającej zastosowanie nowej technologii wtrysku tworzywa, która pozwala zrezygnować z metalowych wzmocnień i zmniejszyć liczbę komponentów pokrywy.
Rozwiązanie jest owocem współpracy działów projektowania produktów, symulacji cyfrowej i inżynierii produkcji elementów formowanych wtryskowo. Było ono pierwotnie przeznaczone dla prototypowego modelu Eolab w ramach dążenia do maksymalnego odciążenia pojazdu i obniżenia zużycia paliwa do 1 l/100 km!
Zastosowane w pokrywie bagażnika Nowego Megane E-Tech elektrycznego innowacyjne rozwiązania mają głównie na celu obniżenie masy pojazdu, a poprzez to zwiększenie jego zasięgu z korzyścią dla użytkownika. Stały się one przedmiotem dwóch wniosków patentowych, które zostaną następnie wykorzystane w siedmiu innych modelach Renault, w szczególności w Nowym Australu.
Tworzywo sztuczne związane z innowacyjną technologią «płynnej żyły» zmusiło nas do zaprojektowania pokryw bagażników od nowa. Podjęliśmy wspólnie to wyzwanie, aby dzięki Nowemu Megane E-Tech elektrycznemu zyskać przewagę nad konkurencją.
Hervé Maine, specjalista ds. wtryskowego formowania tworzyw sztucznych z działu inżynierii produkcji i prototypów modeli Renault
Zalety innowacyjnego rozwiązania
Plusy w porównaniu z poprzednią generacją pokryw bagażników z tworzywa są znaczące:
• zmniejszenie masy o 4.1 kg/m2 (tj. -20%), czyli o 5 kg;
• obniżenie kosztu pokrywy o kilkadziesiąt euro;
• zwiększona sztywność pokrywy;
• mniejsza liczba elementów do zainstalowania (o 25 elementów wbudowanych mniej), a więc uproszczenie całego procesu.
Nowa technologia
Wzmocnienie konstrukcji pokrywy było możliwe dzięki zastosowaniu nowej technologii wtryskiwania wspomaganego wodą Water Injection Assisted Moulding. Polega ona na formowaniu „pustego kanału” w korpusie pokrywy poprzez wtrysk wody.
Tak utworzony kanał pełni rolę belki usztywniającej. Tworzywo usunięte w procesie wtryskiwania wody jest następnie wykorzystywane w kolejnej pokrywie, co pozwala zmniejszyć zużycie surowca.
Szczegółowe informacje
Numery patentów:
• Struktura pokrywy bagażnika:
Patent nr FR3083484a – Autor: Olivier Glaumot
• System wtrysku:
Patent nr FR2100795 – Autorzy: Hervé Maine, Jeremy Berluchon, Marty Castier, Olivier Glaumot
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.