Komunikat Prasowy
Ekojazda (ecodriving) to przede wszystkim płynna, równomierna i przemyślana jazda samochodem. Mimo że o tym sposobie prowadzenia pojazdu mówi się od dawna, wciąż nie brakuje kierowców, którzy nie wiedzą lub nie dowierzają, że ma on pozytywny wpływ zarówno na środowisko czy domowy budżet, jak i na bezpieczeństwo uczestników ruchu oraz komfort jazdy. Tymczasem stosowanie się do zasad ecodrivingu jest korzystne nie tylko ze względu na ograniczenie emisji dwutlenku węgla. Ekojazda po prostu bardziej się opłaca, a w dodatku sprzyja ograniczeniu liczby niebezpiecznych sytuacji na drogach.
Z badań zleconych przez największą w Wielkiej Brytanii niezależną organizację charytatywną zajmującą się bezpieczeństwem drogowym IAM RoadSmart wynika, że kierowcy masowo zmieniają swoje nawyki. Prowadzą samochód w bezpieczniejszy, łagodniejszy sposób, tak aby ich styl jazdy był jak najbardziej ekonomiczny. 72% spośród 1004 ankietowanych brytyjskich kierujących stwierdziło, że zmodyfikowało sposób podróżowania ze względu na koszty podróży. Z tej liczby 38% kierowców deklaruje, że z powodu rosnących cen paliwa jeździ teraz bardziej ekonomicznie. Prawie jedna na pięć osób (19%) zwróciła za kierownicą szczególną uwagę na przestrzeganie ograniczeń prędkości*.
JAK OGRANICZAĆ KOSZTY JAZDY?
Oszczędność paliwa dzięki stosowaniu się do zasad ekojazdy może wynieść nawet 25%. Ponadto zmniejszają się także koszty eksploatacji pojazdu, a zwiększa komfort prowadzenia.
Nie zapominajmy o regularnym serwisowaniu naszego auta, wymianie olejów i smarów, a także kontroli ciśnienia powietrza w oponach naszego pojazdu, bowiem poruszanie się samochodem w złym stanie technicznym może oznaczać wzrost zużycia paliwa aż o kilkanaście procent – mówi Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
PŁYNNIEJSZA I BARDZIEJ RÓWNOMIERNA JAZDA
Przede wszystkim należy pamiętać o uważnym obserwowaniu drogi i sięganiu wzrokiem daleko do przodu, dzięki czemu wcześniej dostrzeżemy między innymi czerwone światło, korki czy nadchodzących pieszych. To pozwoli nam uniknąć ewentualnego stresu oraz zbędnego przyspieszania czy hamowania. W obserwowaniu na dużą odległość pomoże nam zachowanie odpowiedniego odstępu od poprzedzającego pojazdu.
Kluczowe jest utrzymywanie równomiernej prędkości. Rozpędzanie samochodu to jeden z manewrów generujących największe zużycia paliwa, więc starajmy się wykonywać go jak najrzadziej.
EFEKT ZEROWEGO ZUŻYCIA PALIWA
Współczesne jednostki napędowe charakteryzują się zerowym zużyciem paliwa w sytuacji, gdy pojazd toczy się siłą rozpędu, włączony jest bieg, a pedał gazu jest całkowicie puszczony. Możemy jak najczęściej wykorzystywać ten efekt, jadąc „za darmo” – z puszczonym pedałem gazu i włączonym biegiem, na przykład dojeżdżając do czerwonego światła.
LICZBA OBROTÓW MA ZNACZENIE
Warto zadbać także o możliwie jak najbardziej dynamiczne rozpędzanie oraz wczesną zmianę biegu na wyższy.
* www.iamroadsmart.com
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.