Komunikat Prasowy
W latach 2018-2021 Grupa Renault zmniejszyła o 6,9% swój ślad węglowy związany z transportem towarowym w Europie i przekroczyła wyznaczony cel 5,3%. Wyniki te zostały potwierdzone w ramach inicjatywy FRET 21, skupiającej podmioty z branży transportowej i logistycznej, monitorowanej przez Agencję Ochrony Środowiska i Zarządzania Energią (ADEME) oraz Stowarzyszenie Użytkowników Transportu Towarowego (AUTF), która zachęca organizatorów załadunku części i pojazdów do zmniejszenia wpływu transportu na środowisko.
Od dnia przystąpienia do inicjatywy w 2015 roku, Grupa Renault zmniejszyła łączną emisję CO2 związaną z działalnością logistyczną na terenie Europy o 15% dzięki innowacyjnym rozwiązaniom wprowadzonym przez pion zarządzania łańcuchem dostaw, takim jak ekologiczne projektowanie opakowań czy zmniejszanie średniej długości pokonywanych tras.
Pion zarządzania łańcuchem dostaw Grupy Renault zamierza kontynuować działania na rzecz dekarbonizacji. Zobowiązał się do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla na jeden pojazd o 30% w skali światowej do 2030 roku.
Florence Ughetto, ekspert ds. zrównoważonego rozwoju i logistyki w pionie zarządzania łańcuchem dostaw Grupy Renault, mówi: Od ponad 10 lat zajmujemy się opracowywaniem rozwiązań pozwalających na zmniejszenie śladu środowiskowego naszych łańcuchów dostaw. Polega to w szczególności na coraz częstszym korzystaniu z transportu multimodalnego i zwiększaniu współczynnika wypełnienia kontenerów i ciężarówek, a także na ekoprojektowaniu naszych opakowań i zmniejszaniu średniej długości pokonywanych tras. To właśnie systematyczna współpraca z poszczególnymi podmiotami naszej Grupy i naszymi dostawcami, z uwzględnieniem specyfiki naszych instalacji produkcyjnych, pozwoliła nam po raz drugi z rzędu osiągnąć, a nawet przekroczyć wyznaczone cele w zakresie obniżania emisji CO2.
Pierre Lupoglazoff, kierownik projektu EVE (Engagements Volontaires pour l’Environnement – „Dobrowolne zobowiązanie na rzecz ochrony środowiska”) w ADEME, dodaje: Renault jako jeden z kluczowych podmiotów zarządzania łańcuchem dostaw w skali światowej jest ściśle i stale zaangażowane w naszą inicjatywę FRET 21. Działania marki są konkretne i bardzo bezpośrednie, co jest gwarancją sukcesu. Są one opracowywane wspólnie z dostawcami usług transportowych w ramach partnerskiej współpracy.
Trzy główne kierunki działań na rzecz dekarbonizacji:
1. Systematyczne rozwijanie transportu multimodalnego:
Pion zarządzania łańcuchem dostaw współpracuje z przewoźnikami, by zwiększyć udział transportu kolejowego względem transportu ciężarowego. Przykładowo dzięki wykorzystaniu transportu kolejowego z krajów Europy Wschodniej do Francji udało się uniknąć emisji 2 600 ton CO2.
2. Zmniejszanie długości pokonywanych tras w przeliczeniu na metr sześcienny:
- Poprzez optymalizację stopnia załadunku ciężarówek i wypełnienia opakowań: Pion zarządzania łańcuchem dostaw stworzył szereg narzędzi cyfrowych do wizualizacji ciężarówek w 3D, służących optymalizacji wypełnienia przestrzeni ładunkowej. Działania te pozwoliły uniknąć emisji 12 000 ton CO2 do atmosfery. Ponadto zespół specjalistów skupił się na zmniejszaniu liczby wykorzystywanych opakowań i zwiększaniu gęstości upakowania w celu optymalizacji liczby części w jednym opakowaniu. Efekt: ponad 8 800 ton niewyemitowanego CO2.
- Poprzez zmniejszenie pokonywanych odległości: celem jest tutaj przybliżenie sieci dostawców do miejsc produkcji, aby zmniejszyć liczbę pokonywanych kilometrów w przeliczeniu na metr sześcienny. Tak stało się na przykład we Francji dzięki rozwojowi klastra ElectriCity, specjalizującego się w produkcji samochodów elektrycznych, w strefie którego – w pobliżu trzech usytuowanych na tym terenie zakładów produkcyjnych – powstał cały ekosystem dostawców. Te działania pozwoliły uniknąć emisji 6 120 ton CO2.
3. Poprawianie miksu energetycznego i efektywności energetycznej przewoźników:
Pion zarządzania łańcuchem dostaw monitoruje przewoźników za pośrednictwem kwestionariusza ECO2, który umożliwia zbieranie informacji związanych z wpływem ich działalności na środowisko – w szczególności takich jak średnie zużycie paliwa – oraz uwzględnienie ich zobowiązań dotyczących obniżania emisji CO2 w nadchodzących latach. Efekt: obniżenie emisji CO2 o 5 700 ton.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.