Komunikat Prasowy
Renault – pionier w dziedzinie elektryfikacji – wykorzystuje swoje bogate know-how do opracowywania każdego roku kolejnych innowacyjnych rozwiązań w zakresie napędów elektrycznych. Pomimo iż najważniejszym kierunkiem prac badawczo-rozwojowych pozostaje miniaturyzacja akumulatorów trakcyjnych i zwiększanie zasięgu na jednym ładowaniu, wiele uwagi poświęca się także silnikom elektrycznym.
Renault stawia na strategiczną rolę silnika w łańcuchu wartości pojazdów elektrycznych i zdecydowało się nawet na zaprojektowanie od A do Z takiego silnika we własnym zakresie. Produkcja i montaż wszystkich elementów aktywnych (wirnik, stojan, elektronika mocy, przekładnia) odbywa się w zakładzie w Cléon (departament Seine-Maritime) przy zmniejszonym zużyciu surowców i energii, natomiast cała sfera badawczo-rozwojowa skupiona została w Technocentrum w Guyancourt (departament Yvelines).
Opracowaliśmy sposób uzwajania wirników bez użycia magnesów. Zastąpiliśmy je elementami z miedzi, która jest materiałem znacznie mniej oddziałującym na środowisko. Rozwiązanie chronione patentem umożliwia ponadto sterowanie przepływem prądu przez wirnik w sposób pozwalający ograniczać zużycie energii elektrycznej z akumulatora trakcyjnego, w szczególności przy dużych prędkościach i podczas jazdy autostradami.
Edouard Nègre, ekspert ds. urządzeń elektrycznych w dziale projektowania zespołów napędowych Renault
Zalety innowacyjnego rozwiązania
Nowy system uzwajania wirnika w silniku Megane E-Tech elektrycznego oferuje kilka korzyści:
• większe poszanowanie dla środowiska dzięki wyeliminowaniu magnesów, a więc również metali ziem rzadkich;
• solidność i niezawodność;
• optymalizację sprawności energetycznej silnika poprzez ograniczenie zużycia energii elektrycznej (dzięki sterowaniu przepływem prądu), a tym samym zmniejszenie strat energii, w szczególności przy dużych prędkościach podczas jazdy autostradami;
• obniżenie kosztów produkcji dzięki zastosowaniu tej technologii w silnikach modeli ZOE, Twingo elektryczne, Kangoo elektryczne i Master elektryczny, których produkcja odbywa się na tej samej linii produkcyjnej w zakładzie w Cléon.
Nowy sposób uzwajania silnika
Renault wykorzystało swój najnowszy patent do zaprojektowania silnika synchronicznego z uzwojonym wirnikiem bez trwałych magnesów, przeznaczonego do Nowego Megane E-Tech elektrycznego. Zastosowana technologia pozwala zwiększyć sprawność energetyczną silnika przy jednoczesnym zmniejszeniu oddziaływania na środowisko. Pozwala również odejść od korzystania z metali ziem rzadkich, takich jak neodym, których wydobycie i przetwarzanie wiąże się z generowaniem toksycznych odpadów. Magnesy trwałe w tym silniku zastąpiono miedzianymi cewkami, których kolejność i ułożenie przewodów zaprojektowano tak, aby wytrzymywały działanie sił odśrodkowych wirnika.
Nowa technologia uzwojenia wirnika oprócz tego, że jest przyjazna dla środowiska, zapewnia silnikowi Megane E-Tech elektrycznego bardzo dobrą sprawność energetyczną w szerokich zakresach momentu obrotowego i prędkości. W przeciwieństwie do silników z magnesami stałymi, w przypadku nowego rozwiązania opracowanego przez konstruktorów z Renault możliwa jest zmiana poziomu wzbudzenia magnetycznego poprzez regulację przepływu prądu przez uzwojenie wirnika. Dzięki temu w fazach niewielkich obciążeń silnika poziom wzbudzenia wirnika, a w konsekwencji wielkość pól magnetycznych i związanych z nimi strat energii, można zmniejszać.
Szczegółowe informacje
Numer patentu na system uzwojenia wirnika bez magnesów stałych i bez metali ziem rzadkich:
Patent numer FR3106243 – Autorzy: Emmanuel Motte, Damien Birolleau, Daniella Vivas-Marquez.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.