Komunikat Prasowy
Pierwsze wyniki Grupy Renault w działaniach na rzecz poprawy efektywności energetycznej podjętych rok temu są pozytywne – Grupa zmniejszyła o blisko 10% zużycie energii w swoich francuskich zakładach (w tym zużycie gazu o 13%) w odpowiedzi na konieczność zbiorowego zmniejszenia zużycia energii we Francji. Redukcja o 10% odpowiada mniej więcej rocznemu zużyciu energii jednego zakładu.
Dzięki wdrożeniu wielu środków i specjalnej organizacji Grupa przyspieszyła realizację procesu i zakłada zmniejszenie zużycia energii o 14% (w tym gazu o 17%) we francuskich zakładach w 2023 roku.
Specjalny zespół pracujący nad osiągnięciem ambitnego celu
W celu przyspieszenia tej niezbędnej transformacji Grupa Renault powołała w lipcu specjalny zespół – Task Force Energy Crisis. Jednym z jego priorytetów jest zmniejszenie zużycia energii w przeliczeniu na każdy wyprodukowany samochód. Chodzi o redukcję zużycia energii o 40% na samochód w ciągu niespełna 5 lat. Nowy cel będzie potwierdzeniem zaawansowania Grupy pod względem efektywności energetycznej i uplasuje ją wśród najlepszych producentów w branży motoryzacyjnej na świecie.
Konkretne działania podjęte w zakładach produkcyjnych
Działania podejmowane w zakresie oszczędności energii wpisują się w plan efektywności energetycznej i dekarbonizacji, przyjęty w 2021 roku. Obejmuje on m.in. 5 głównych kierunków działania:
• redukcję zużycia energii przez inne działy, które nie zajmują się produkcją: planowane wyłączenia dopływu energii (ogrzewanie, produkcja sprężonego powietrza, oświetlenie) i zoptymalizowane zarządzanie zatrzymywaniem i rozruchem instalacji produkcyjnych;
• optymalizację ogrzewania hal produkcyjnych podczas produkcji, a także obiektów logistycznych i usługowych;
• wprowadzenie codziennego monitoringu zużycia energii w każdym zakładzie oraz reagowanie w przypadku nadmiernego zużycia;
• wprowadzenie planu inwestycji 2,2 mln euro w 2022 roku, który zakłada wyposażenie francuskich zakładów w czujniki i liczniki połączone z siecią w celu ułatwienia zarządzania energią, i wprowadzenie tzw. cyfrowych bliźniaków, czyli bliźniaczych wirtualnych kopii obiektów przemysłowych dzięki współpracy z Google Cloud;
• optymalizację śladu nieruchomości usługowych i przemysłowych.
Szerszemu omówieniu zagadnień poświęcone są projekty „KAIROS” (cyfrowe sterowanie lakiernią), „Adjust’Air” (optymalizacja systemów wentylacji) i „SIEREN” (zarządzanie zużyciem energii elektrycznej) opracowane po hackathonie, który odbył się w listopadzie ubiegłego roku!
Oprócz planu poprawy efektywności elektrycznej Grupa Renault realizuje bardzo ambitny plan dekarbonizacji i zapewnienia niezależności energetycznej swoich zakładów. Do końca 2026 roku 50% energii w miksie energetycznym we Francji ma pochodzić ze źródeł odnawialnych, a w 2030 roku ma to być 100%. Celem Grupy jest osiągnięcie neutralności węglowej kompleksu ElectriCity już w 2025 roku, w 2030 roku – w pozostałych zakładach produkcyjnych w Europie, a w 2050 roku – we wszystkich ośrodkach przemysłowych Grupy na całym świecie.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.