Stories
Samochody Dacia kojarzone są z przygodą, rodzinnymi wycieczkami w plener, wolnością, zabawą i wspólnym spędzaniem wolnego czasu. Dlaczego? Cała tajemnica tkwi w sposobie, w jaki zostały zaprojektowane – są niezawodne, proste, długowieczne i przestronne, a wszystko dzięki odważnym wyborom w zakresie materiałów i kolorów, które same w sobie czerpią inspirację prosto z natury.
Jako pasjonatka wędkarstwa czuję się bardzo blisko związana z przyrodą. W swojej pracy zawodowej chciałabym realizować swoje ideały i postępować zgodnie z osobistymi przekonaniami.
Hélène, główny projektant odpowiedzialny za Dział Kolorów i Materiałów Dacii
Liczy się zawsze to, co najważniejsze
Dacia wyróżnia się w świecie samochodów niestandardowym podejściem. Stawiając na pierwszym miejscu potrzeby klientów, marka stara się mądrzej wykorzystywać zasoby. Taki pragmatyzm oznacza konieczność dokonywania odważnych wyborów, zwłaszcza w zakresie wzornictwa. Dział Kolorów i Materiałów jest na pierwszej linii frontu. Hélène, która kieruje zespołem, wyjaśnia: W Dacii przede wszystkim pragniemy być autentyczni. Klient musi mieć świadomość, że opracowując nasz projekt, zrobiliśmy wszystko, aby uzyskany efekt wpisywał się w naszą koncepcję prostych rozwiązań, które spełniają jego podstawowe oczekiwania. Rezygnacja ze ślepej pogoni za modą i obowiązującymi trendami oraz poszukiwanie nowych, bardziej przyjaznych dla środowiska materiałów są przykładami kreatywnego podejścia do projektowania w jego najczystszej, wręcz modelowej postaci.
Dacia jest marką odważną. Zaprezentowany w czerwcu nowy kolor „Lichen khaki”, odcień zieleni utrzymany w tonacji mchu i kolorów ziemi, stał się pierwszym niemetalizowanym kolorem w gamie. Nie tylko podkreśla on bliskość Dacii z naturą i żywiołami, ale ma również dwie ważne dla marki zalety: brak domieszki miki (metalicznych drobinek) w wyraźny sposób upraszcza formułę lakieru, a niemetalizowany kolor bez połyskujących drobinek sprawia, że osadzający się na nadwoziu brud jest znacznie mniej widoczny. Brak metalizowanego wykończenia w lakierach jednolitych dodaje poczucia solidności – mówi Hélène i dodaje, że taki zabieg kolorystyczny to idealny sposób na podkreślenie solidności modeli Dacii. Ten rodzaj lakieru już wkrótce zostanie zastosowany w całej dostępnej gamie kolorystycznej.
Koniec z chromem i skórą – dwie odważne i w pełni świadome decyzje
Oba te materiały zawsze były i będą uznawane przez niektórych za synonim luksusu w świecie motoryzacji. Dacia uważa jednak, że zarówno chromowane wykończenia, jak i skóra pochodzenia zwierzęcego są już passé i najwyższy czas wkroczyć w nową erę oraz znaleźć coś, co je zastąpi. W poszukiwaniu alternatywnych rozwiązań kierowano się chęcią znalezienia materiałów, które byłyby trwalsze i pozyskiwane w procesach produkcyjnych, które są bardziej przyjazne dla środowiska. Staraliśmy się używać materiałów o jak najmniejszym śladzie węglowym, zarówno podczas produkcji, jak i w całym okresie użytkowania – mówi Hélène.
I tak oprócz tkaniny, we wnętrzu przyszłych modeli Dacia znajdzie się skóra ekologiczna. Przyjemna w dotyku, łatwa w utrzymaniu i bardzo wytrzymała – doskonale wpisuje się w DNA marki Dacia, która najmocniej koncentruje się na rodzinie i przygodach na świeżym powietrzu. Hélène twierdzi z przekonaniem: Wśród klientów Dacii jest wiele osób, które czują silny związek z naturą i jednocześnie poszukują samochodu, który jest łatwy w utrzymaniu. Skóra ekologiczna zapewnia im ten komfort.
W nowych modelach Dacii próżno szukać chromowanych akcentów. Nie znajdziemy ich ani jako elementów stylizacji nadwozia, ani we wnętrzu pojazdu. Ta zmiana to dobra wiadomość dla klientów i dla naszej planety: powłoka lakiernicza jest bardziej przyjazna dla środowiska, ponieważ podczas jej nakładania emitowane jest znacznie mniej CO2 niż podczas chromowania. Jest również bardziej odporna na zarysowania i znacznie trwalsza. Podczas gdy zdecydowaną większość pojazdów zdobi chromowane logo, nowy emblemat „Dacia Link” został polakierowany na biało. Chcieliśmy, aby logo było bardzo widoczne – mówi Hélène. – Biel doskonale spełnia swoje zadanie i efektownie kontrastuje z czernią grilla, która jest charakterystyczna dla samochodów Dacia.
Miękkie i bardziej trwałe tkaniny
Z myślą o zwiększeniu trwałości materiałów wykończeniowych Dacia wprowadza do wnętrz swoich modeli nowe, miękkie tkaniny. Można je będzie znaleźć między innymi na desce rozdzielczej, gdzie zastąpią aktualnie wykorzystywane tworzywo sztuczne. Zapewnią lepszą izolację akustyczną i co ważne sprawią, że elementy wykończone standardowo twardym tworzywem nabiorą lekkości i staną się miękkie w dotyku. Ponadto, w przeciwieństwie do wykończenia z twardego tworzywa, tkanina jest odporna na zarysowania oraz zadrapania i nie skrzypi. Zdaniem Hélène takie rozwiązanie ma same dobre strony dla klientów: Miękkie materiały, jak te tkaniny, tworzą przytulniejszą atmosferę i sprawiają, że wnętrze staje się cieplejsze.
Wszystkie te zmiany w kolorystyce i materiałach wykorzystywanych w modelach Dacii są elementem ciągłego poszukiwania tego, co najważniejsze. Jak tłumaczy Hélène: Kiedy materiały i kolorystyka wnętrza doskonale współgrają z nadwoziem, mam wówczas poczucie, że wykonaliśmy kawał dobrej roboty.
Oryginalne wzornictwo Dacii połączone ze starannie dobranymi kolorami i materiałami to odpowiedź zarówno na potrzeby klientów, jak i środowiska. Szlachetny design, z którego Hélène może być dumna.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.