Komunikat Prasowy
Grupa Renault poinformowała o utworzeniu nowego podmiotu, w całości dedykowanego gospodarce obiegu zamkniętego – The Future Is NEUTRAL. Firma The Future Is NEUTRAL, łącząca pod swoim szyldem całe aktualnie dostępne know-how oraz zasoby przemysłowe i technologiczne Grupy Renault i firm partnerskich, jest pierwszym podmiotem działającym w zakresie całego łańcucha wartości gospodarki okrężnej w branży motoryzacyjnej i świadczącym usługi na rzecz Grupy Renault i wszystkich podmiotów ze świata motoryzacji.
W kontekście transformacji energetycznej, naznaczonej wyczerpywaniem się zasobów i wzrostem cen surowców, podmiot ten będzie opracowywał nowe rozwiązania technologiczne i produkcyjne z wykorzystaniem specjalistycznej wiedzy spółek zależnych i działającej już sieci firm partnerskich. Tym sposobem umożliwi ona podmiotom z branży motoryzacyjnej znacząco zwiększyć stopień wtórnego wykorzystania materiałów pozyskiwanych z pojazdów wycofanych z eksploatacji w produkcji nowych pojazdów. Aktualnie nowe pojazdy składają się w zaledwie 20–30% z materiałów pochodzących z odzysku, ze wszystkich gałęzi przemysłu łącznie.
W pierwszym okresie nowy podmiot zamierza intensyfikować dotychczasową działalność w oparciu o dedykowany model biznesowy oraz tworzyć dla siebie nowe rynki zbytu w obrębie branży motoryzacyjnej.
The Future Is NEUTRAL stawia sobie za cel osiągnięcie do 2030 r. łącznych obrotów2 w wysokości ponad 2,3 miliarda euro i marży operacyjnej2 powyżej 10%, by stać się motoryzacyjnym liderem na przemysłową i europejską skalę w zakresie gospodarki okrężnej w obiegu zamkniętym.
Dla przyspieszenia swojego rozwoju i umocnienia się na pozycji lidera na szybko rozwijającym się rynku, The Future Is NEUTRAL oferuje możliwość objęcia mniejszościowych udziałów w swoim kapitale inwestorom zewnętrznym w celu współfinansowania do 2030 r. inwestycji o łącznej wartości 500 milionów euro.
Luca De Meo, dyrektor generalny Grupy Renault oświadczył: Obecnie wkraczamy w kolejną fazę naszego wieloletniego zaangażowania na rzecz rozwoju gospodarki obiegu zamkniętego. Spółki zależne Gaia, Indra i Boone Comenor, jak również kompleks Refactory we Flins, już dowiodły naszej zdolności do podejmowania działalności generujących wartość na płaszczyźnie ekonomicznej, społecznej i ochrony środowiska na wszystkich etapach cyklu życia pojazdu. W oparciu o to doświadczenie i przekonani o potencjale tkwiącym w tych działalnościach przyspieszamy i tworzymy firmę The Future Is NEUTRAL, która łączy w sobie znaczną część naszych aktywów produkcyjnych i technologicznych oraz sieć strategicznych firm partnerskich. Ma ona za zadanie rozwijać swoją działalność w oparciu o ambitne plany strategiczne i dzięki nowym rynkom zbytu, oferować branży motoryzacyjnej, stojącej w obliczu wyzwań związanych ze zmianami klimatycznymi, nowymi uwarunkowaniami prawnymi i narastającymi problemami w dostępie do zasobów, nowe rozwiązania w zakresie recyklingu w obiegu zamkniętym, czyli „od samochodu do samochodu”. Naszą ambicją jest wprowadzenie recyklingu w nowy wymiar i zdobycie pozycji europejskiego lidera w zakresie gospodarki okrężnej w przemyśle motoryzacyjnym.
****
„From car to car” – samochód jako surowiec
Co roku w Europie ponad 11 milionów pojazdów, składających się w około 85% z materiałów nadających się do wtórnego wykorzystania, jest wycofywanych z eksploatacji. Zasoby te są jednak wykorzystywane w niewystarczającym stopniu: nowe pojazdy składają się zaledwie w 20–30% z materiałów pochodzących z recyklingu, i to ze wszystkich branż przemysłowych łącznie. Aktualnie materiały nadające się do wtórnego wykorzystania w pojazdach wycofywanych z eksploatacji są wykorzystywane w głównej mierze w innych branżach (przemysł metalurgiczny, budownictwo itd.). Celem, jaki stawia sobie The Future Is NEUTRAL, jest możliwie jak najdłuższe utrzymanie wartości części i materiałów oraz umożliwienie branży motoryzacyjnej osiągnięcia docelowo znacznie wyższego stopnia wykorzystania materiałów pochodzących z recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji w produkcji nowych pojazdów.
Jean-Philippe Bahuaud, dyrektor generalny The Future Is NEUTRAL, powiedział: W sektorze motoryzacyjnym najważniejszym, niedostatecznie wykorzystywanym zasobem jest sam samochód, który w ponad 85% składa się z metali i tworzyw sztucznych. Firma The Future Is NEUTRAL dysponuje odpowiednią wiedzą, która pozwoli uczynić z tego potencjału nowe dźwignie wzrostu. Zadaniem tego nowego podmiotu jest pokierowanie przemysłu motoryzacyjnego w stronę neutralności w zakresie zasobów poprzez pozyskanie maksimum materiałów z każdego wycofywanego pojazdu do wyprodukowania nowego modelu.
Arsenał know-how w dyspozycji The Future Is NEUTRAL
Siłą firmy jest zdolność do mobilizacji sieci spółek zależnych i firm partnerskich do odzysku części, materiałów oraz akumulatorów pochodzących z samochodowych wraków i warsztatów oraz fabrycznych złomów na przestrzeni całego cyklu życia pojazdu. Dzięki temu ekosystemowi firma The Future Is NEUTRAL jest w stanie budować pętle gospodarki okrężnej na każdym etapie cyklu życia pojazdu, od fazy produkcji poprzez okres użytkowania aż do jego wycofania z eksploatacji.
Konkretnie rzecz ujmując – The Future Is NEUTRAL opiera się na swojej spółce zależnej Gaia, której działalność w zakresie naprawy akumulatorów, zbiórce i wtórnym wykorzystaniu części oraz recyklingu materiałów pochodzących z pojazdów wycofanych z eksploatacji (ELV) jest ulokowana we Flins. Wspólnie z kluczową firmą partnerską, Grupą Suez, zarządza dwiema innymi firmami: Indra2 – lider na rynku francuskim w zakresie przetwarzania pojazdów wycofanych z eksploatacji – dysponująca siecią ponad 370 autoryzowanych złomowisk, oraz Boone Comenor3, specjalizującą się w recyklingu złomu metalowego z zakładów przemysłowych4.
Wspólnie ze swymi partnerami przemysłowymi The Future Is NEUTRAL stawia sobie za cel zdobycie pozycji europejskiego lidera w zakresie recyklingu akumulatorów w obiegu zamkniętym, co jest zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami oraz atrakcyjne dla innych producentów samochodów z uwagi na wykorzystanie najwyższej klasy technologii, zarówno pod względem wydajności, jak i czystości, pozwalającej za najkorzystniejszą cenę zapewnić wymagany poziom jakości surowców z recyklingu wykorzystanych w ich akumulatorach. Na potrzeby stworzenia pierwszej w Europie oferty recyklingu akumulatorów w obiegu zamkniętym firma opiera się na największej flocie pojazdów elektrycznych5, odzysku substancji chemicznych o wysokiej zawartości cennych metali6 oraz korzysta ze stale rozwijanej sieci punktów firmy INDRA do celów zbiórki akumulatorów, a także z doświadczenia firmy GAIA w ich diagnostyce. Ponadto The Future Is NEUTRAL będzie również współpracować z firmami partnerskimi produkującymi akumulatory, takimi jak Verkor, aby wspólnie wykorzystać ich akumulatory wycofane z użytku wraz z odpadami produkcyjnymi.
The Future Is NEUTRAL bazuje w prowadzeniu działalności na swoich licznych kompetencjach technicznych, od zaawansowanej inżynierii poprzez chemię aż po eksploatację danych, które stanowią trzon jej modelu biznesowego, aby zoptymalizować swoje rozwiązania pod względem efektywności ekonomicznej i przyjazności dla środowiska.
The Future Is NEUTRAL oferuje ponadto usługi doradcze dla branży motoryzacyjnej, a także szkolenia poświęcone gospodarce okrężnej przy wsparciu ze strony kampusu Circular Mobility Industry (ICM) z siedzibą we Flins, który jest częścią korporacyjnego uniwersytetu Grupy Renault ReKnow University.
1 Dotyczy całej sfery działalności i łącznych obrotów wszystkich zaangażowanych podmiotów.
2 Indra jest spółką joint venture należącą w 50% do Grupy Renault i w 50% do Suez.
3 Boone Comenor jest spółką joint venture należącą w 33% do Grupy Renault i w 67% do Suez.
4 W ciągu ostatnich 10 lat dzięki działalności spółek zależnych Gaia, Indra i Boone Comenor odzyskano 14 milionów ton stali, co odpowiada ponad 17 milionom pojazdów, czyli rocznej produkcji europejskiej, oraz 12 tysięcy ton tworzyw sztucznych i miedzi, ilości wystarczającej do zaopatrzenia w polipropylen rocznej produkcji Renault Megane.
5 900 000 samochodów elektrycznych Aliansu w użytkowaniu w 2022 roku.
6 Substancje chemiczne bogate w nikiel, mangan, kobalt i lit.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.