Komunikat Prasowy
Renault stale poszerza swoją ofertę samochodów elektrycznych oraz samochodów z napędami hybrydowymi i hybrydowymi plug-in. Aby zapewnić klientom optymalny dostęp do usług serwisowych, firma uruchomiła autoryzowany zakład naprawy akumulatorów trakcyjnych w Zabrzu. To jedyny tego typu zakład Renault w tej części Europy. Trafiają do niego akumulatory z terytorium Europy Wschodniej obejmującego: Polskę, Estonię, Litwę, Łotwę, Czechy, Słowację, Węgry, Rumunię i Bułgarię. Jego umiejscowienie umożliwia zapewnienie sprawnej i szybkiej naprawy akumulatorów oraz obniżenie kosztów napraw. Operacje wykonywane na akumulatorach są objęte gwarancją.
Jak wygląda zakład naprawy akumulatorów?
Pomieszczenia, w których odbywają się naprawy i w których składuje się moduły oraz akumulatory, są klimatyzowane, by móc zagwarantować odpowiednią temperaturę dla tych podzespołów, jak również zapewnić komfort pracy mechaników, którzy są ubrani w odpowiednie, obowiązkowe kombinezony, rękawice i przyłbice. Pomieszczenia są specjalnie oznakowane, wyposażone w systemy gaśnicze, wykrywacze dymu, cyrkulację powietrza. Strefa napraw jest też strefą zamkniętą, z bardzo ograniczonym dostępem.
Mechanicy dokonujący napraw odbyli specjalistyczne szkolenia, mają uprawnienia do pracy z wysokimi napięciami, dysponują odpowiednimi narzędziami specjalistycznymi do napraw akumulatorów.
Każdy tego typu zakład jest systematycznie kontrolowany pod kątem jakości wykonywanych napraw czy uzupełniania narzędzi i urządzeń w momencie pojawiania się nowych produktów. Wraz z rozwojem technologii również mechanicy przechodzą systematyczne szkolenia poszerzające ich wiedzę i umiejętności.
Proces diagnostyki i naprawy
Akumulatory przed ich wysyłką do naprawy w zakładzie w Zabrzu są poddawane pełnej diagnostyce w serwisie Renault Ekspert E-TECH w celu wskazania problemu, jaki wystąpił w akumulatorze. W Polsce kompleksową obsługę związaną również ze specyficznym serwisowaniem samochodów elektrycznych zapewniają właśnie Koncesjonerzy – Eksperci E-TECH.
Posiadają oni obok odpowiednio przeszkolonych handlowców również właściwe zaplecze serwisowe: narzędzia specjalistyczne, przeszkolony personel techniczny. Każdy akumulator wysyłany do Zabrza musi przejść procedurę stwierdzającą, że dana jednostka nadaje się do naprawy.
W większości naprawy polegają na wymianie modułów z ogniwami elektrycznymi (33,3 V), ale zdarzały się również przypadki, gdy należało wymienić moduły BMS (moduły zarządzające). Moduły poddane wymianie są składowane i odbierane z Zabrza przez producenta.
Do naprawy są dostarczane samochody kompletne, z wyłączeniem Rumunii i Bułgarii, skąd dostarczane są same akumulatory trakcyjne w specjalnych skrzyniach transportowych i oznakowanej ciężarówce.
Kompleksowe podejście Renault do elektromobilności
Jako europejski pionier i lider w dziedzinie samochodów elektrycznych Grupa Renault wykorzystuje swoje dziesięcioletnie doświadczenie w projektowaniu, produkcji i sprzedaży pojazdów elektrycznych.
Ponad 30 tys. pracowników Grupy Renault zostało przeszkolonych w zakresie elektromobilności, podobnie jak cała sieć dedykowanych salonów marki w Europie. W Polsce samochody elektryczne Renault oferowane są we wszystkich salonach Renault, natomiast kompleksową obsługę, w tym serwisowanie zapewniają Koncesjonerzy – Eksperci E-TECH , których jest 23.
Strategia Grupy Renault nie ogranicza się jednak do produkcji i sprzedaży pojazdów elektrycznych. Opracowywane przez Grupę rozwiązania umożliwiają generowanie dodatkowej wartości na każdym etapie „życia” akumulatorów trakcyjnych, takie jak inteligentne ładowanie, wtórne wykorzystanie akumulatorów do magazynowania energii ze źródeł odnawialnych, a wreszcie odzyskiwanie strategicznych surowców ze zużytych akumulatorów. Grupa Renault rozwija również tak zwane „inteligentne obszary” – miejsca, gdzie samochody elektryczne są częścią całego ekosystemu zaprojektowanego z myślą o ochronie przyrody i wspieraniu lokalnej społeczności.
JEDEN AKUMULATOR, KILKA CYKLÓW ŻYCIA
Grupa Renault wyznaczyła sobie cel osiągnięcia neutralności węglowej w Europie do 2040 roku. W tym celu Grupa rozwija elektryczną mobilność, a także dąży do przestrzegania założeń gospodarki o obiegu zamkniętym. Idea ta znajduje odzwierciedlenie w tym, jak został zaprojektowany cykl życia akumulatorów z samochodów elektrycznych Grupy Renault.
Do produkcji akumulatorów litowo-jonowych używa się szeregu surowców, w tym litu, kobaltu, niklu oraz aluminium. Przemysł motoryzacyjny umożliwia ich ponowne wykorzystanie po poddaniu recyklingowi, ale proces ten jest skomplikowany i kosztowny - przede wszystkim ze względu na konieczność przeprowadzenia szeregu chemicznych przemian. Uwzględniając zasady gospodarki o obiegu zamkniętym, najlepiej jest więc możliwie najbardziej opóźnić przeprowadzenie tego procesu.
Pierwszy cykl życia akumulatorów – zasilanie pojazdu, inteligentne ładowanie
Optymalizacja cyklu życia akumulatorów zaczyna od ich pierwszego użycia w samochodzie elektrycznym. Jest to możliwe dzięki inteligentnemu zarządzeniu cyklami ładowania i rozładowywania baterii, co przyczynia się do maksymalizacji wydajności oraz wydłużenia okresu działania. Grupa Renault dba o wydajność akumulatorów, monitorując ich stan techniczny - stworzona przez nią aplikacja mobilna pozwala potwierdzić aktualną pojemność energetyczną akumulatora.
W razie potrzeby akumulatory trafiają do Autoryzowanego Zakładu Naprawy Akumulatorów Trakcyjnych do Samochodów Elektrycznych i Hybrydowych Renault, takiego jak ten w Zabrzu.
Renault rozwija także technologie odzyskiwania energii w samochodach elektrycznych. Nowy Megane E-Tech electric został wyposażony w udoskonalony, czteropoziomowy system odzyskiwania energii podczas hamowania, który pozwala każdemu użytkownikowi korzystać z optymalnego zasięgu niezależnie od stylu jazdy.
Już w pierwszym cyklu życia akumulatory trakcyjne mogą stać się częścią inteligentnego systemu zarządzania energią, m.in. poprzez inteligentne ładowanie. Baterie samochodu ładowane są w tempie odzwierciedlającym stan sieci i dostępność energii elektrycznej z odnawialnych źródeł. Ładowanie odbywa się najszybciej w momencie szczytu produkcji energii z OZE, a jest ograniczone wtedy, gdy zapotrzebowanie na energię jest większe niż jej podaż.
Co więcej, dzięki rozwijanym przez Grupę Renault technologiom V2G, V2H i V2L możliwa jest dwukierunkowa wymiana energii między akumulatorem samochodu elektrycznego a siecią elektryczną, domem czy innym odbiornikiem. Oznacza to, że akumulatory mogą oddać energię elektryczną do sieci w momencie, gdy jest największe zapotrzebowanie na prąd.
Drugi cykl życia akumulatorów – stacjonarne magazynowanie energii
Gdy kończy się życie akumulatorów w pojeździe, wciąż mogą one być wykorzystywane do innych celów niż zasilanie samochodu. Poszukiwanie kolejnych, mniej wymagających zastosowań dla baterii jest zgodne z ideą gospodarki o obiegu zamkniętym. Wpływa to również na zwiększenie wartości akumulatorów. Dzięki temu cena samochodu elektrycznego może stać się bardziej przystępna – koszt akumulatorów w mniejszym stopniu jest bowiem pokrywany przez nabywcę pojazdu.
Grupa Renault prowadzi zbiórkę zużytych akumulatorów z samochodów elektrycznych. Mogą one być wykorzystywane jako stacjonarne magazyny energii - kluczowe narzędzie transformacji energetycznej. Stosowanie tego rozwiązania ułatwia korzystanie z energii pochodzącej z odnawialnych źródeł, np. energii wiatrowej czy słonecznej – zarówno w skali domu czy budynku, jak i terenu przemysłowego czy dzielnicy. Grupa Renault przeprowadziła już szereg eksperymentów ukazujących zalety tego podejścia.
Firma ma swój wkład w projekt „European Energy Local Storage Advanced system” (ELSA) we współpracy z innymi organizacjami takimi jak Nissan czy Bouygues Energies et Service. W ramach tego przedsięwzięcia w europejskich miastach testowane są stacjonarne systemy magazynowania energii.
Akumulatory pochodzące z aut Grupy Renault są również wykorzystywane w tzw. inteligentnych obszarach, takich jak wyspy Belle-Île-en-Mer czy Porto Santo czy położony u wybrzeży Brazylii archipelag Fernando de Noronha. Pozwala to ograniczyć zależność od paliw kopalnych i promować wykorzystanie odnawialnych źródeł energii. Przykładowo na Belle-Île-en-Mer ponowne użycie akumulatorów litowo-jonowych z samochodów Renault ZOE umożliwiło magazynowanie energii produkowanej w ciągu dnia przez panele słoneczne zainstalowane na dachu lokalnej szkoły.
W rezultacie budynek ma dostęp do bezemisyjnej energii przez cały czas, nie tylko w momencie, gdy jest ona wytwarzana.
Przykładem rozwiązania o większej skali jest „Advanced Battery Storage” – pojemność instalacji tego systemu magazynowania energii w Douai we Francji wynosi 4,9 MWh, a we Flins – 15 MWH.
W budowie są kolejne instalacje o pojemności do 60 MWh. Grupa Renault dostarcza także akumulatory ze swoich samochodów do Powervault, brytyjskiej firmy specjalizującej się w rozwiązaniach do magazynowania energii przez domy prywatne wyposażone w panele słoneczne.
Recykling akumulatorów
Akumulatory z samochodów elektrycznych Grupy Renault poddawane są recyklingowi dopiero po wielu latach użytkowania dzięki rozwiązaniom dającym im „drugie życie”.
Grupa Renault połączyła się w konsorcjum z firmami Veolia i Solvay w celu opracowania technologii pozyskiwania i oczyszczania metali ze zużytych akumulatorów. Dzięki temu możliwe jest skuteczne odzyskiwanie z akumulatorów trakcyjnych strategicznych surowców takich jak kobalt, nikiel i lit, które mogą być ponownie wykorzystane do produkcji nowych akumulatorów do samochodów elektrycznych.
Jak wygląda proces recyklingu? Zużyte akumulatory poddawane są rozładowaniu i demontażowi. Następnie materiały aktywne katody zanurzane są w N-metylopirolidonie, po czym są przesączane i suszone. Kolejny etap to rozdrabnianie ultradźwiękami, a później ługowanie kwasem – w ten sposób można odzyskać ponad 96% kobaltu i ponad 98% litu.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.