Komunikat Prasowy
Stworzenie ekosystemu otwartej współpracy w celu zapewnienia przyszłego rozwoju:
• Grupa Renault i Geely łączą swoje kompetencje technologiczne, przemysłowe i badawczo-rozwojowe i tworzą firmę, która będzie głównym dostawcą technologii silnikowych. Grupa Renault będzie miała 50% udziałów w joint venture, które od pierwszego dnia działalności będzie osiągało obroty 15 miliardów euro
• Ampere – wprowadzenie na giełdę Euronext w Paryżu jest planowane najwcześniej w drugim półroczu 2023 (w zależności od sytuacji rynkowej) przy wsparciu potencjalnych inwestorów strategicznych (łącznie z Qualcomm Technologies Inc.), z zachowaniem pakietu większościowego przez Grupę Renault
• Grupa ściśle współpracuje z dwoma liczącymi się podmiotami na rynku technologii – Google i Qualcomm Technologies – przy realizacji projektów przełomowych technologii, które przyczyniają się do rozwoju Software-Defined Vehicle (SDV) łącznie ze scentralizowaną architekturą elektroniczną i systemem operacyjnym dla samochodów (Car OS)
• Marka Alpine będzie rozszerzać swoją obecność na świecie. Ponad połowa przyszłego wzrostu będzie wygenerowana na rynkach pozaeuropejskich dzięki współpracy z partnerami handlowymi i przy wsparciu inwestorów. Alpine jest w stanie wykorzystać potencjał aktywów zespołu Formuły 1.
• W pionie LCV (lekkich samochodów dostawczych) Grupa we współpracy z producentem samochodów wprowadzi na rynek rewolucyjną gamę elektrycznych samochodów dostawczych wykorzystujących koncepcję SDV: FlexEVan. SDV umożliwia śledzenie od początku do końca w czasie rzeczywistym wszystkich operacji i zarządzanie flotą pojazdów w oparciu o bazę danych. Przełomowa koncepcja i technologia FlexEVan umożliwi operatorom mobilności obniżenie łącznych kosztów eksploatacji samochodów o 30%.
Solidne perspektywy finansowe, które pozwolą Grupie wejść w nową erę:
• Perspektywy finansowe 2025–2030:
- Marża operacyjna: powyżej 8% w 2025 roku i powyżej 10% w 2030 roku
- Free cash-flow: średnio ponad 2 miliardy euro rocznie w latach 2023–2025 i średnio ponad 3 miliardy euro rocznie w latach 2026–2030
• Polityka wypłacania dywidendy: Grupa Renault planuje powrót do wypłacania dywidendy już w 2023 roku (za rok obrotowy 2022 – pod warunkiem uzyskania zgody Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy). Taka polityka dotycząca dywidendy jest nowością w Grupie Renault. W perspektywie średnioterminowej wskaźnik stopy wypłat dywidendy będzie stale i systematycznie rósł do 35% wyniku netto przypadającego Grupie. W tym celu Grupa musi osiągnąć pierwszy priorytetowy cel: ponowne uzyskanie wysokiej oceny w ratingu (investment grade)
• Ambitny cel zwiększenia udziału akcjonariatu pracowniczego do 10% kapitału w 2030 roku
Ta zapowiedź to kolejna oznaka determinacji pracowników Grupy Renault, którzy chcą przygotować firmę na wyzwania i szanse, jakie niesie przyszłość i transformacja naszej branży. Po wyjątkowo ekspresowej realizacji planu sanacyjnego i przygotowaniu podwalin wzrostu przedsiębiorstwa poprzez rozwój najlepszej gamy produktów w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat, chcemy wyprzedzić konkurencję i szybko zająć mocną pozycję w nowych łańcuchach wartości w branży motoryzacyjnej: w samochodach elektrycznych, softwarze, nowej mobilności i gospodarce obiegu zamkniętego. Do każdego z tych łańcuchów wartości związanych z samochodami i mobilnością przydzielimy odrębny zespół. Pracujemy nad zwinną i innowacyjną organizacją, która pozwoli zarządzać zmiennością i przyspieszonym rozwojem technologicznym, z jakimi mamy obecnie do czynienia. Kluczowe znaczenie mają tutaj szybkość, odpowiedzialność, transparentność i specjalizacja w celu osiągnięcia doskonałości. Grupa Renault staje się „zespołem zespołów” z uproszczoną strukturą zarządzania i cyfrowymi platformami do zarządzania, które ułatwiają współpracę i likwidują pionowe struktury zarządzania występujące w tradycyjnych organizacjach. Objęcie przez pracowników 10% kapitału przyczyni się do umocnienia nowej kultury organizacji ukierunkowanej na generowanie wartości. Wierzymy również we współpracę w zakresie inwestycji, tworzenia i rozwijania nowych obszarów działalności i technologii. To kwintesencja naszego horyzontalnego podejścia. Nasi partnerzy, którzy są liderami w swoich dziedzinach i biorą udział w naszych projektach, są najlepszym dowodem jakości naszych inicjatyw. Wszystko to składa się na jeden z najbardziej nowoczesnych projektów organizacyjnych w naszej branży na przestrzeni ostatnich lat. To swego rodzaju rewolucja – oświadczył Luca de Meo, CEO Grupy Renault.
To niesamowite, jak Grupa uzdrowiła swoją kondycję finansową w ciągu zaledwie dwóch lat. A nie zamierzamy na tym poprzestać. Wyniesiemy nasze fundamentalne i niepodważalne zasady na jeszcze wyższy poziom. Myślę o wartości w stosunku do ilości, konkurencyjności i efektywności kapitałowej. Przyszła architektura naszej Grupy pozwoli nam poprawić wyniki finansowe poprzez skupienie się na rentowności, generowaniu free cash-flow i zwrocie z zainwestowanego kapitału na najwyższym poziomie na rynku. Postawienie na łańcuchy wartości bardziej rentowne strukturalnie pozwoli na zmianę miksu naszej działalności i wygeneruje większą wartość. Nasz plan, którego siłą napędową jest rozwój biznesu generującego środki pieniężne, jest ambitny, ale też realistyczny w obecnej sytuacji makroekonomicznej. Plan Renaulution realizujemy obecnie ze środków własnych, ale przyspieszymy jego wdrażanie dzięki pozyskaniu zewnętrznych źródeł finansowania i umowom o współpracy partnerskiej, które zapewnią dostęp do łańcuchów wartości o kluczowym znaczeniu dla stymulacji wzrostu i innowacji przy jednoczesnym zmniejszeniu zapotrzebowania na kapitał. W sumie Rewolucja obejmuje również kwestie finansowe. Jej celem jest wygenerowanie wartości dla wszystkich interesariuszy, o czym świadczy nowa polityka dotycząca dywidendy oraz planowany rozwój akcjonariatu pracowniczego – oświadczył Thierry Piéton, dyrektor finansowy Grupy Renault.
Boulogne-Billancourt, 8 listopada 2022
Luca de Meo, CEO Grupy Renault i Thierry Piéton, dyrektor finansowy Grupy, przedstawili podczas Capital Market Day trzeci etap strategii Renaulution, po jego zatwierdzeniu w dniu 7 listopada 2022 roku przez Radę Administrującą pod przewodnictwem Jean-Dominique’a Senarda.
Dotychczas producenci samochodów funkcjonowali w świecie dojrzałej technologii silników spalinowych i stabilnych oczekiwań klientów. Zachodzące obecnie zmiany kształtują na nowo przemysł motoryzacyjny i są związanie z pojawieniem się nowych łańcuchów wartości: samochodów elektrycznych (EV), software’u, nowych usług mobilności i gospodarki obiegu zamkniętego.
Po pierwszych fazach planu Renaulution: Résurrection (Poprawie) i Rénovation (Odnowie) zaprezentowanych w styczniu 2021 roku, Grupa Renault wchodzi w trzecią fazę i rozpoczyna Révolution (Rewolucję) z ambitnym celem przekształcenia organizacji w grupę motoryzacyjną nowej generacji.
Nowa organizacja pozwoli Grupie Renault na wypracowanie wartości z nowych profit pools (oszacowanych przez zewnętrzne podmioty na ok. 220 miliardów euro w 2030 roku w porównaniu do 110 miliardów euro obecnie). Aby wykorzystać szanse pojawiające się na tych rynkach i dostosować do obecnego otoczenia, Grupa Renault utworzy wyspecjalizowane organizacje. Przekształci portfel prowadzonej działalności i będzie rozwijać najbardziej rentowne strukturalnie łańcuchy wartości. Grupa Renault wykorzysta horyzontalne i ekosystemowe podejście do współtworzenia, współfinansowania i rozwijania do odpowiedniej skali strategicznych inicjatyw z przodującymi partnerami.
Gotowi na Rewolucję (Révolution)
Główne założenia ekosystemowego podejścia ukierunkowanego na wartość są następujące:
• Koncentracja na strategicznych elementach
• Wydajność
• Optymalna alokacja kapitału
• Wybór najlepszych partnerów
• Przyjęcie modelu biznesowego typu asset-light.
Grupa Renault przeprowadza rewolucję i koncentruje się na pięciu wybranych zakresach działalności. Każdy z nich tworzy spójną całość pod względem technologii, ma zespół wyspecjalizowanych pracowników, odrębny zarząd i rachunek wyników.
Odpowiada im pięć spółek:
• Ampere – pierwszy pure player w sektorze samochodów elektrycznych i software'u – powstały poprzez całkowite odejście od koncepcji tradycyjnego producenta samochodów
• Alpine – marka ekskluzywna, zeroemisyjna i globalna, z wyścigowym DNA. Wyjątkowy model biznesowy typu asset-light w połączeniu z unikatowymi technologiami marki
• Mobilize – marka utworzona na bazie spółki leasingowej Grupy z mocną pozycją na rynku, ukierunkowana na rynki nowej mobilności, energetyki i usług związanych z przetwarzaniem i wykorzystaniem danych
• The Future Is NEUTRAL – pierwsza firma motoryzacyjna specjalizująca się w gospodarce okrężnej: od obiegu zamkniętego surowców po recykling akumulatorów
• Power – tradycyjna działalność Grupy Renault, która w dalszym ciągu będzie rozwijać innowacyjne, niskoemisyjne samochody spalinowe i hybrydowe pod markami Renault, Dacia i Renault LCV (lekkie samochody dostawcze), które zachowają odrębną organizację i zarząd.
Informacja prasowa do pobrania
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.