Stories
"Jestem muzykiem, gram na perkusji i od zawsze miałem zacięcie do pracy zarówno nad technologią, jak i odczuciami”.
Xavier Mouton, ekspert ds. układów sterowania zawieszeniem
4CONTROL – Renault kontra Porsche
Na początek trochę historii. Jest jesień 2007 roku. Renault prezentuje układ jezdny Active Drive z czterema kołami skrętnymi, w który kilka miesięcy później, w 2008 roku, w ramach światowej premiery tej technologii, pod zmienioną w międzyczasie nazwą 4CONTROL zostaje wyposażona Laguna GT. Jaka jest istota tego rozwiązania? Cztery koła skrętne, które zapewniają większe bezpieczeństwo, większą zwrotność i dynamikę, oraz godne auta sportowego zachowanie na drodze. Konkretniej mówiąc, dzięki tylnym kołom, które przy małych prędkościach mogą skręcać o kąt do 3,5° w kierunku przeciwnym do kół przednich, 4CONTROL zapewnia Lagunie GT zwrotność samochodu miejskiego, a dzięki kątowi skrętu do 1,9° w kierunku zgodnym z kołami przednimi przy dużych prędkościach − wyjątkowe trzymanie się drogi. Jest to do tego stopnia wyjątkowe rozwiązanie, że w znanym teście omijania przeszkód, zwanym „testem łosia”, zapewnia Lagunie GT przewagę w konkurencji z Porsche Boxterem.
To dobry wynik, ale nie dość dobry dla pracującego w Renault Xaviera. Stawia on sobie za cel spotęgowanie doznań, jakie zapewnia 4CONTROL i zwiększenie dawki emocji podczas jazdy. W rezultacie, w 2015 roku, pojawia się druga generacja 4CONTROL oferowana w połączeniu z kolejną innowacją Renault o nazwie MULTI-SENSE. Jest ona montowana w modelach Espace, Talisman i Megane GT.
MULTI-SENSE jest systemem zaprojektowanym specjalnie pod kątem wzmacniania doznań i emocji kierowcy podczas jazdy. Zachowanie na drodze i wystrój wnętrza różnią się w zależności od wyboru jednego z trzech podstawowych trybów jazdy Sport, Eco lub Neutral. System MULTI-SENSE wpływa na działanie wspomagania kierownicy, dynamikę jazdy oraz czasy reakcji silnika i skrzyni biegów. Na przykład w trybie Sport układ kierowniczy jest twardszy, a silnik i skrzynia biegów szybciej reagują na polecenia. W zakresie atmosfery, MULTI-SENSE wpływa na zmianę kolorów i sposobu oświetlenia kabiny, a w zależności od wersji pojazdu może także zmieniać brzmienie silnika.
Łącząc emocje wywoływane przez MULTI-SENSE z doznaniami z jazdy, jakie zapewnia system 4CONTROL, Xavier potęguje siłę oddziaływania tych technologii. Jednak w jego umyśle rodzi się chęć pójścia jeszcze dalej w poszukiwaniu sposobów oddziaływania na ludzkie zmysły.
„Zauważyliśmy, że ludzie domagają się jeszcze więcej możliwości personalizacji” - tłumaczy Xavier.
Muzyczne inspiracje w wydaniu Advanced
Jak zatem wyjść poza te trzy tryby i osiągnąć wyższy poziom personalizacji, który pozwoli zaspokoić związane z jazdą oczekiwania każdego kierowcy w każdym momencie? Inspirację do odpowiedzi na to pytanie Xavier znajduje w świecie swoich pasji muzycznych. Konkretniej w sposobie regulacji głośności muzyki we wzmacniaczach – w pokrętle służącym do regulacji natężenia dźwięku z dokładnością do jednego decybela. Tę finezję należy jednak jeszcze przełożyć na doznania odczuwane przez kierowcę. Dla tego aspektu procesu tworzenia rozwiązanie nadeszło z odległej, bardzo odległej galaktyki...
„Pracowałem w kuchni i nagle wpadłem na pomysł, myśląc o Gwiezdnych Wojnach. Gdy chcieli wejść w prędkość nadświetlną, płynnym ruchem przesuwali kursor, a wtedy cały pojazd płynnie wprawiał się w ten ruch”.
Owocem muzyczno-kosmicznych przemyśleń Xaviera jest połączenie w Nowym Renault Austral systemów 4CONTROL Advanced i MULTI-SENSE Advanced, które umożliwia ultraprecyzyjne i bardziej spersonalizowane niż kiedykolwiek dotąd komponowanie doznań z jazdy.
Kursor jak we wzmacniaczach do sterowania całością
Za pomocą umieszczonego bezpośrednio w kierownicy przełącznika MULTI-SENSE kierowca może wybrać jeden z trzech głównych trybów jazdy dostępnych w systemie OpenR Link – Sport, Eco lub Neutral. Trzy tryby dostarczają domyślnie doznań zoptymalizowanych przez konstruktorów z Renault. Do tego momentu nie widać żadnych różnic w porównaniu do technologii poprzedniej generacji.
Dopiero tutaj ujawnia się cały połączony potencjał obu wersji Advanced. Aby wzmocnić lub złagodzić intensywność doznań dostarczanych dzięki podstawowym ustawieniom, wystarczy skorzystać z będącego całkowitą nowością, wyskalowanego od 1 do 13 paska regulacji intensywności na ekranie dotykowym OpenR, aby odpowiednio dostosować w czasie rzeczywistym zachowania samochodu. Dokładnie tak samo, jak się reguluje głośność, wysokie i niskie tony we wzmacniaczu!
Maksymalny kąt skrętu kół, decydujący o zwrotności i zwinności Nowego Australa, jest wyświetlany w czasie rzeczywistym na ekranie podczas ustawiania intensywności doznań. Aby uwzględnić zmiany w zakresie możliwości regulacji, kąt skrętu tylnych kół przy małych prędkościach został dzięki systemowi 4CONTROL Advanced zwiększony do 5°. To o 1,5° więcej w porównaniu do poprzednich generacji, a to pozwala zmniejszyć średnicę zawracania o 10,1 metra. Dotychczas żaden inny SUV z segmentu Australa nie był tak dynamiczny przy dużych i tak zwrotny przy małych prędkościach.
Udoskonalone rozwiązania mechaniczne
Uzyskanie wyjątkowych osiągów jest możliwe dzięki opracowaniu przez Renault szeregu innowacji mechanicznych. Nowe wielowahaczowe tylne zawieszenie platformy CMF-C/D umożliwia lepszą kontrolę skoku i ustawienia płaszczyzny kół samochodu. Rozwiązanie to zapewnia bardzo precyzyjne sterowanie zawieszeniem dzięki drugiej innowacji w postaci nowego siłownika z dwoma wyjściami, który zastępuje łączniki stosowane w czasach Laguny GT i Talismana.
Połączone działanie systemów 4CONTROL Advanced i MULTI-SENSE Advanced w Nowym Renault Austral zapewnia wyjątkowe doznania z jazdy i potęguje przyjemność jego prowadzenia. Jest doskonałą odpowiedzią na chęć dostosowania się do upodobań kierowcy w zakresie personalizacji.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.