Komunikat Prasowy
Nasze zdrowie i życie podczas kolizji lub wypadku może zależeć od tego, czy mieliśmy zapięte pasy i czy były one odpowiednio zapięte. Zadziałają optymalnie, gdy pozycja ciała wymuszona przez ustawienie fotela będzie prawidłowa – wyjaśnia Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
Prawidłowe ustawienie fotela kierowcy, porady trenerów Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault:
1. Pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać, przygotowując fotel i kierownicę do jazdy, jest ustawienie wysokości siedziska fotela. Regulujemy je w taki sposób, aby zapewnić sobie dobrą widoczność otoczenia samochodu oraz deski rozdzielczej. Jeśli warunek dobrej widoczności jest spełniony przy różnych ustawieniach wysokości siedziska, wówczas wybierzmy ustawienie możliwie jak najniższe – dzięki temu pomiędzy naszą głową a dachem auta zapewnimy sobie wolną przestrzeń, co w razie wypadku połączonego z dachowaniem zmniejsza ryzyko obrażeń głowy i kręgosłupa szyjnego.
2. Następnie ustawmy odległość fotela od pedałów. Należy to zrobić w taki sposób, aby nawet po całkowitym wciśnięciu sprzęgła nasza lewa noga pozostała lekko zgięta w kolanie. W pojeździe z automatyczną skrzynią biegów zamiast sprzęgła wciskamy kontrolnie hamulec i używamy do tego prawej nogi. Przy automatycznej skrzyni biegów podczas wciskania hamulca samochód musi być uruchomiony.
3. Kolejnym krokiem jest wyregulowanie oparcia fotela. Powinno ono być ustawione możliwie jak najbardziej pionowo. Zapewnia to optymalne działanie pasów bezpieczeństwa.
4. Następnie regulujemy zagłówek. Jego zadaniem jest ochrona kręgów szyjnych w czasie kolizji, podczas których przeciążenia wymuszają gwałtowny ruch naszej głowy i szyi do tyłu. Prawidłowo ustawiony zagłówek powinien znajdować się kilka centymetrów od potylicy, a jego szczyt powinien być ustawiony na równi ze szczytem naszej głowy.
5. Położenie kierownicy powinno umożliwiać wygodną obserwację zegarów i wskaźników znajdujących się na desce rozdzielczej, a także operowanie pedałami. Ponadto kierownicę umieszczamy na tyle blisko, aby móc swobodnie przełożyć nadgarstek każdej z rąk przez szczyt koła kierownicy bez wychylania się z fotela, a podczas jazdy móc trzymać kierownicę ugiętymi rękami. Upewnijmy się jednak, że pomiędzy środkiem koła kierownicy, a naszym mostkiem znajduje się przynajmniej 25-30 cm wolnej przestrzeni. Zapewni to wystarczającą ilość miejsca na ewentualne otwarcie się poduszki powietrznej.
6. Ustawiamy lusterka i zapinamy pas bezpieczeństwa. Pas nie może być skręcony i powinien jak najściślej przylegać do ciała, w warunkach jesienno-zimowych warto więc wcześniej zdjąć lub rozpiąć kurtkę. Dolna taśma pasa powinna płasko spoczywać na kościach miednicy (nie na brzuchu), a górne mocowanie należy tak wyregulować, aby pas przebiegał przez mostek oraz środek kości obojczykowej, nie dotykając szyi ani nie zsuwając się z ramienia.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.