Komunikat Prasowy
Pomimo trudności z dostawami podzespołów sprzedaż marki wyniosła 1 466 729 samochodów, co stanowi o 9,4% mniej w stosunku do 2021 roku.
Udział Renault w rynku europejskim wyniósł 6,4% (-0,7% w porównaniu z 2021 rokiem), ze sprzedażą 832 605 samochodów. Podobnie jak w 2021 roku, marka znacznie zwiększyła swoją obecność w segmentach generujących wysoką rentowność: w szybko rosnącym segmencie samochodów zelektryfikowanych**, w segmencie C, na rynku klientów indywidualnych i samochodów dostawczych.
Wzrost na rynku samochodów zelektryfikowanych
W 2022 roku Renault zajęło trzecie miejsce wśród marek oferujących samochody zelektryfikowane ze sprzedażą ponad 228 000 samochodów (+12% w porównaniu z 2021 rokiem). Renault jest jednocześnie trzecią marką w Europie na rynku samochodów elektrycznych.
Dążąc do osiągnięcia do 2025 roku najbardziej „zielonego” miksu na rynku europejskim z ponad 65-procentowym udziałem samochodów zelektryfikowanych, Renault dynamicznie zwiększyło swój udział w tym rynku o 9 pp. w porównaniu z 2021 rokiem.
W 2022 roku gama E-Tech (samochody elektryczne i hybrydowe) stanowiła 39% sprzedawanych samochodów osobowych Renault w Europie. Średnia wartość dla rynku wynosi 31%.
Nowy Megane E-Tech electric uzupełnił w drugim półroczu 2022 ofertę samochodów elektrycznych Renault w Europie. Błyskawicznie stał się jednym z najbardziej popularnych samochodów elektrycznych na rynku klientów indywidualnych, o czym świadczy sprzedaż 33 000 sztuk. Większość sprzedanych samochodów stanowią wyższe wersje wyposażenia z zasięgiem 450 km i systemem OpenR Link, powered by Google®. W 2023 roku Renault rozpocznie sprzedaż Megane E-Tech electric na rynkach pozaeuropejskich.
Technologia pełnej hybrydy (HEV) dynamicznie podbija rynek. Sprzedano 117 000 samochodów wyposażonych w ten napęd - o 64% więcej niż w 2021 roku. Technologia full hybrid, bardzo poszukiwana przez klientów indywidualnych, ma 30% udziału w miksie w przypadku Clio, 31% - Captura i 65% - Arkany. HEV jest również najczęściej zamawianą wersją napędową Nowego Australa. W 2022 roku Renault stało się numerem 2 wśród najlepiej sprzedających się marek samochodów hybrydowych w Europie.
Wzrost w segmentach rynku, które generują najwyższą rentowość
Marka Renault osiągnęła wyznaczony cel sprzedaży dla klientów indywidualnych. Ponad 50% samochodów sprzedano właśnie tej grupie. Udział klientów indywidualnych w miksie sprzedaży wzrósł o 8 pp. w porównaniu z 2021 rokiem i osiągnął 51%, o 7 pp. więcej niż średnia rynkowa. Dzięki temu udział w rynku klientów indywidualnych w Europie wzrósł o 0,3 pp. w porównaniu z poprzednim rokiem i wyniósł 6,1%.
Marka odnotowała również dużą dynamikę w segmencie C – sprzedaż Renault wzrosła o 21% z 200 000 nowo zarejestrowanych samochodów. Arkana nieustająco odnosi sukcesy. W 2022 roku sprzedano 80 000 sztuk tego modelu (dwukrotnie więcej niż w 2021 roku - 41 800 sztuk).
Rynek samochodów dostawczych
Marka Renault zajęła drugie miejsce na rynku samochodów dostawczych w Europie, a to za sprawą stabilnego udziału w rynku na poziomie 14,4%. W 2022 roku gamę samochodów dostawczych Renault uzupełniły modele Kangoo Van E-Tech electric i Nowy Master E-Tech electric. To odpowiedź na oczekiwania klientów i realizacja celów marki w zakresie elektryfikacji gamy. Renault uplasowało się na pierwszej pozycji w segmencie furgonetek i drugiej – w segmencie średnich i dużych furgonów.
Poza Europą Renault umocniło swoją pozycję na kluczowych rynkach. Sprzedaż wyniosła 634 124 sztuki i utrzymuje się na stabilnym poziomie od 2021 roku. Udział sprzedaży na rynkach pozaeuropejskich stanowi obecnie 43,2% łącznej sprzedaży marki.
Turcja ze sprzedażą 99 639 samochodów (+22,6% w porównaniu z 2021) i wzrostem udziału w rynku o 1,7 pp. do 12,7% stała się czwartym pod względem wielkości rynkiem dla Renault. Gama produktów marki jest idealnie dopasowana do potrzeb tego kraju.
W Maroku sprzedaż marki wzrosła o 11,4% do 26 385 sztuk, a jej udział w rynku osiągnął rekordowy poziom 16,3% (+ 2.9 p.) na przestrzeni ostatnich 10 lat.
W Indiach sprzedaż spadła o 9%, a udział w rynku o 0,7 pp. Mimo to Renault pozostaje najlepiej sprzedającą się marką europejską w tym kraju.
W Ameryce Łacińskiej Renault sprzedało 283 116 samochodów – o 8% więcej w porównaniu z 2021 rokiem. Liczba sprzedanych samochodów wzrosła również w Argentynie (o 26%) i w Meksyku (o 30%) dzięki sukcesowi Kwida, który uplasował się na czwartym miejscu wśród najlepiej sprzedających się aut dla klientów indywidualnych w Ameryce Łacińskiej. W Kolumbii Renault jest liderem na rynku za sprawą Dustera, który jest najlepiej sprzedającym się samochodem w tym kraju.
Fabrice Cambolive, chief operating officer marki Renault powiedział:
W 2022 roku dzięki zaangażowaniu całej firmy zrealizowaliśmy wyznaczone priorytety: wzrost na rynku samochodów zelektryfikowanych, w segmencie C i na rynku klientów indywidualnych. Gama E-Tech doskonale wpisała się w potrzeby klientów i zapewniła nam pozycję trzeciej marki na rynku samochodów zelektryfikowanych w Europie.
W 2023 roku na wzrost wyników marki Renault wpłynie rozwój wyjątkowej na rynku gamy E-Tech. Będzie to rok pod znakiem sukcesu sprzedaży Megane E -Tech electric i Nowego Australa E-Tech, jak również obfitujący w 4 znaczące debiuty rynkowe wysokiej jakości samochodów, z których jesteśmy bardzo dumni.
* Dane z wyłączeniem rynku rosyjskiego.
** Rynek ten obejmuje samochody elektryczne, hybrydowe i hybrydy ładowane z wyjątkiem tzw. mild hybrid.
| RAZEM sprzedaż SO+SD | | | |
| | | Łącznie na koniec grudnia (od początku roku)* | |
| | 2022 | 2021 | Zmiana (w %) |
| RENAULT | | | |
| Samochody osobowe | 1 088 836 | 1 188 002 | -8,3 |
| Samochody dostawcze | 326 810 | 374 160 | -12,7 |
| Samochody osobowe + dostawcze | 1 415 646 | 1 562 162 | -9,4 |
| RENAULT KOREA MOTORS | | | |
| Samochody osobowe | 51 083 | 57 480 | -1,1 |
| RAZEM | | | |
| Samochody osobowe | 1 139 919 | 1 245 482 | -8,5 |
| Samochody dostawcze | 326 810 | 374 160 | -12,7 |
| Samochody osobowe + dostawcze | 1 466 729 | 1 619 642 | -9,4 |
| * Nie obejmuje Rosji. | | | |
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
RENAULT UMACNIA SWOJĄ POZYCJĘ NA RYNKU SAMOCHODÓW ZELEKTRYFIKOWANYC...
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.