Komunikat Prasowy
Pomimo trudności z dostawami podzespołów sprzedaż marki wyniosła 1 466 729 samochodów, co stanowi o 9,4% mniej w stosunku do 2021 roku.
Udział Renault w rynku europejskim wyniósł 6,4% (-0,7% w porównaniu z 2021 rokiem), ze sprzedażą 832 605 samochodów. Podobnie jak w 2021 roku, marka znacznie zwiększyła swoją obecność w segmentach generujących wysoką rentowność: w szybko rosnącym segmencie samochodów zelektryfikowanych**, w segmencie C, na rynku klientów indywidualnych i samochodów dostawczych.
Wzrost na rynku samochodów zelektryfikowanych
W 2022 roku Renault zajęło trzecie miejsce wśród marek oferujących samochody zelektryfikowane ze sprzedażą ponad 228 000 samochodów (+12% w porównaniu z 2021 rokiem). Renault jest jednocześnie trzecią marką w Europie na rynku samochodów elektrycznych.
Dążąc do osiągnięcia do 2025 roku najbardziej „zielonego” miksu na rynku europejskim z ponad 65-procentowym udziałem samochodów zelektryfikowanych, Renault dynamicznie zwiększyło swój udział w tym rynku o 9 pp. w porównaniu z 2021 rokiem.
W 2022 roku gama E-Tech (samochody elektryczne i hybrydowe) stanowiła 39% sprzedawanych samochodów osobowych Renault w Europie. Średnia wartość dla rynku wynosi 31%.
Nowy Megane E-Tech electric uzupełnił w drugim półroczu 2022 ofertę samochodów elektrycznych Renault w Europie. Błyskawicznie stał się jednym z najbardziej popularnych samochodów elektrycznych na rynku klientów indywidualnych, o czym świadczy sprzedaż 33 000 sztuk. Większość sprzedanych samochodów stanowią wyższe wersje wyposażenia z zasięgiem 450 km i systemem OpenR Link, powered by Google®. W 2023 roku Renault rozpocznie sprzedaż Megane E-Tech electric na rynkach pozaeuropejskich.
Technologia pełnej hybrydy (HEV) dynamicznie podbija rynek. Sprzedano 117 000 samochodów wyposażonych w ten napęd - o 64% więcej niż w 2021 roku. Technologia full hybrid, bardzo poszukiwana przez klientów indywidualnych, ma 30% udziału w miksie w przypadku Clio, 31% - Captura i 65% - Arkany. HEV jest również najczęściej zamawianą wersją napędową Nowego Australa. W 2022 roku Renault stało się numerem 2 wśród najlepiej sprzedających się marek samochodów hybrydowych w Europie.
Wzrost w segmentach rynku, które generują najwyższą rentowość
Marka Renault osiągnęła wyznaczony cel sprzedaży dla klientów indywidualnych. Ponad 50% samochodów sprzedano właśnie tej grupie. Udział klientów indywidualnych w miksie sprzedaży wzrósł o 8 pp. w porównaniu z 2021 rokiem i osiągnął 51%, o 7 pp. więcej niż średnia rynkowa. Dzięki temu udział w rynku klientów indywidualnych w Europie wzrósł o 0,3 pp. w porównaniu z poprzednim rokiem i wyniósł 6,1%.
Marka odnotowała również dużą dynamikę w segmencie C – sprzedaż Renault wzrosła o 21% z 200 000 nowo zarejestrowanych samochodów. Arkana nieustająco odnosi sukcesy. W 2022 roku sprzedano 80 000 sztuk tego modelu (dwukrotnie więcej niż w 2021 roku - 41 800 sztuk).
Rynek samochodów dostawczych
Marka Renault zajęła drugie miejsce na rynku samochodów dostawczych w Europie, a to za sprawą stabilnego udziału w rynku na poziomie 14,4%. W 2022 roku gamę samochodów dostawczych Renault uzupełniły modele Kangoo Van E-Tech electric i Nowy Master E-Tech electric. To odpowiedź na oczekiwania klientów i realizacja celów marki w zakresie elektryfikacji gamy. Renault uplasowało się na pierwszej pozycji w segmencie furgonetek i drugiej – w segmencie średnich i dużych furgonów.
Poza Europą Renault umocniło swoją pozycję na kluczowych rynkach. Sprzedaż wyniosła 634 124 sztuki i utrzymuje się na stabilnym poziomie od 2021 roku. Udział sprzedaży na rynkach pozaeuropejskich stanowi obecnie 43,2% łącznej sprzedaży marki.
Turcja ze sprzedażą 99 639 samochodów (+22,6% w porównaniu z 2021) i wzrostem udziału w rynku o 1,7 pp. do 12,7% stała się czwartym pod względem wielkości rynkiem dla Renault. Gama produktów marki jest idealnie dopasowana do potrzeb tego kraju.
W Maroku sprzedaż marki wzrosła o 11,4% do 26 385 sztuk, a jej udział w rynku osiągnął rekordowy poziom 16,3% (+ 2.9 p.) na przestrzeni ostatnich 10 lat.
W Indiach sprzedaż spadła o 9%, a udział w rynku o 0,7 pp. Mimo to Renault pozostaje najlepiej sprzedającą się marką europejską w tym kraju.
W Ameryce Łacińskiej Renault sprzedało 283 116 samochodów – o 8% więcej w porównaniu z 2021 rokiem. Liczba sprzedanych samochodów wzrosła również w Argentynie (o 26%) i w Meksyku (o 30%) dzięki sukcesowi Kwida, który uplasował się na czwartym miejscu wśród najlepiej sprzedających się aut dla klientów indywidualnych w Ameryce Łacińskiej. W Kolumbii Renault jest liderem na rynku za sprawą Dustera, który jest najlepiej sprzedającym się samochodem w tym kraju.
Fabrice Cambolive, chief operating officer marki Renault powiedział:
W 2022 roku dzięki zaangażowaniu całej firmy zrealizowaliśmy wyznaczone priorytety: wzrost na rynku samochodów zelektryfikowanych, w segmencie C i na rynku klientów indywidualnych. Gama E-Tech doskonale wpisała się w potrzeby klientów i zapewniła nam pozycję trzeciej marki na rynku samochodów zelektryfikowanych w Europie.
W 2023 roku na wzrost wyników marki Renault wpłynie rozwój wyjątkowej na rynku gamy E-Tech. Będzie to rok pod znakiem sukcesu sprzedaży Megane E -Tech electric i Nowego Australa E-Tech, jak również obfitujący w 4 znaczące debiuty rynkowe wysokiej jakości samochodów, z których jesteśmy bardzo dumni.
* Dane z wyłączeniem rynku rosyjskiego.
** Rynek ten obejmuje samochody elektryczne, hybrydowe i hybrydy ładowane z wyjątkiem tzw. mild hybrid.
RAZEM sprzedaż SO+SD | | | |
| | Łącznie na koniec grudnia (od początku roku)* | |
| 2022 | 2021 | Zmiana (w %) |
RENAULT | | | |
Samochody osobowe | 1 088 836 | 1 188 002 | -8,3 |
Samochody dostawcze | 326 810 | 374 160 | -12,7 |
Samochody osobowe + dostawcze | 1 415 646 | 1 562 162 | -9,4 |
RENAULT KOREA MOTORS | | | |
Samochody osobowe | 51 083 | 57 480 | -1,1 |
RAZEM | | | |
Samochody osobowe | 1 139 919 | 1 245 482 | -8,5 |
Samochody dostawcze | 326 810 | 374 160 | -12,7 |
Samochody osobowe + dostawcze | 1 466 729 | 1 619 642 | -9,4 |
* Nie obejmuje Rosji. | | | |
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.