Stories

Udostępnij

STORY: Nowy Austral – nowy wymiar dotyku

Kabina Nowego Renault Austral dostarcza użytkownikom niespotykanych dotąd doznań, w dużej mierze za sprawą materiałów, które były precyzyjnie dobierane i testowane w tajnych laboratoriach Technocentrum (Guyancourt). To właśnie tutaj Carla, chemiczka z wykształcenia i szefowa zespołu Renault ds. doznań sensorycznych, zbiera ekspertów od dotyku, aby stwierdzić, że materiały wykończeniowe stosowane we wnętrzach modeli marki są zgodne z oczekiwaniami. Aby zaspokoić preferencje klientów, zarówno jeśli chodzi o przyjemną w dotyku kierownicę i podłokietniki, wygodne siedzenia, jak i odpowiednio miękką piankę obicia deski rozdzielczej, Carla wykorzystuje nietypowe, oryginalne i działające zgodnie z jej wskazówkami „narzędzie” pomiarowe” – człowieka. Od sensoryki do nauki: poznaj osobę odpowiedzialną za unikatowe „narzędzie” pomiarowe.

W małej sali budynku laboratoriów Technocentrum w Guyancourt rodzi się przyszłość wnętrz modeli Renault. To tutaj na stół trafiają dziesiątki elementów wykończeniowych i próbek tkanin w oczekiwaniu na poddanie ich licznym testom. Twarde lub miękkie, gładkie lub szorstkie, lepkie lub suche – materiały te są klasyfikowane według dwunastu kryteriów za pomocą stworzonego przez Renault w 2004 roku narzędzia o nazwie Sensotact. W przypadku nowego Australa ułatwiło ono wybór materiału mającego zastąpić skórzane obszycie kierownicy, a także materiałów obiciowych siedzeń, deski rozdzielczej i podłokietników.


W tej pracy szczególnie podoba mi się naukowe podejście do tematu, ponieważ dokonuję tutaj konkretnych pomiarów. To, co w niej wyjątkowe i niespotykane, to to, że moim „narzędziem” pomiarowym jest tak naprawdę człowiek – mówi Carla, specjalistka w zakresie wrażeń dotykowych, szefowa zespołu ds. doznań sensorycznych w Renault.


Sensotact: połączenie wrażliwości na dotyk i naukowej precyzji


Dopracowanie wrażeń dotykowych ma kluczowe znaczenie dla jakości postrzeganej samochodów. Relacja między kierowcą a jego samochodem opiera się w dużej mierze na dotyku. Niemal wszystko jest sterowane za pomocą dłoni i palców. Strefy kontaktu muszą zatem być przyjemne w dotyku, aby zapewnić najwyższy poziom doznań z jazdy. Zgodność z założeniami technicznymi takich elementów jak kierownica, deska rozdzielcza, dźwignia zmiany biegów, podłokietnik czy panele drzwiowe jest weryfikowana przez ekspertów w dziedzinie dotyku, z wykorzystaniem wzorcowego narzędzia sensorycznego Renault o nazwie Sensotact. Zostało ono opracowane na potrzeby dokonywania pomiarów na różnych elementach, dla których w założeniach technicznych określone zostały parametry dotykowe. Od momentu powstania narzędzie to było stale udoskonalane i dopracowywane na podstawie opinii klientów.


Dzięki połączeniu wrażliwości na dotyk z naukową precyzją pozwala ono uzyskiwać dokładnie oczekiwane efekty. Narzędzie ma postać walizeczki i zawiera 12 deskryptorów, które odpowiadają prostym odczuciom, takim jak twardość, efekt pamięci, śliskość itp. Każdy deskryptor składa się z próbek kontrolnych wyskalowanych skokowo od 0 do 100 w odstępach co 25. Eksperci od dotyku po porównaniu różnych materiałów wykończeniowych, które miałyby być stosowane w przyszłych modelach marki, z próbkami kontrolnymi Sensotact mogą bardzo dokładnie i trafnie określić kryteria dla każdego elementu wystroju wnętrza.


Do określenia parametrów dotykowych dla poszczególnych elementów wnętrza na potrzeby naszych założeń technicznych wykorzystaliśmy oceny klientów, które dały nam wartość hedonistyczną: „lubię” lub „nie lubię”. Na tej podstawie mogliśmy następnie ocenić zgodność tych elementów z przyjętymi założeniami dzięki Sensotactowi i naszym ekspertom w dziedzinie dotyku – wyjaśnia Carla.


O ile niektóre proste deskryptory, takie jak twardość czy efekt pamięci dało się zobiektywizować, to inne, takie jak śliskość kierownicy, wymagały przetestowania z udziałem ludzi, by móc dokonać pomiarów pozwalających stwierdzić zgodność z tym, co odczuwa klient przy kręceniu kierownicą.


Sama ocena dotykowa jest uzależniona od szeregu czynników, takich jak umycie rąk czy zmiany hormonalne, lecz nie ma to wpływu na końcowy wynik, ponieważ każdy oceniany element jest porównywany przy pomocy narzędzia Sensotact. Otrzymane wartości są zatem zawsze dokładnie takie same, co umożliwia uzyskanie średniej, odchylenia standardowego i wykonanie statystycznych obliczeń w celu określenia właściwej dla danego elementu „wartości dotykowej”.


Zespół 12 ekspertów przeszkolonych w zakresie sensoryki


Aby móc korzystać z narzędzia Sensotact, dwunastu specjalistów, zwanych panelistami, zostało przeszkolonych przez Carlę w zakresie protokołów postępowania i gestów do wykonania, aby uzyskiwać wiarygodne i powtarzalne wyniki. Pracownicy, pochodzący z różnych działów firmy, zgłosili się na ochotnika do tego zespołu, aby przyswoić sobie nową specjalność spoza obszaru ich codziennej pracy. Członkowie zespołu są dumni ze swego wkładu w prace nad nowymi modelami z gamy Renault, takimi jak Nowe Renault Austral, w przypadku którego mieli do wypełnienia specjalną misję: zatwierdzenie nowego materiału wykończenia kierownicy w postaci tkaniny powlekanej tworzywem sztucznym (TEP), jako zamiennika dla skóry.


Wyniki porównawcze doznań dotykowych na dwóch kierownicach, jednej obszytej skórą, drugiej obszytej materiałem TEP, okazały się identyczne, a klienci w pełni zadowoleni z efektu. To utwierdziło nas w przekonaniu, że w poczuciu ekoodpowiedzialności faktycznie możemy zastąpić skórę tym nowym rodzajem tworzywa i zagwarantować identyczne wrażenia dotykowe – dodaje Carla.


Pozostałe elementy wykończenia wnętrza Australa również zostały zatwierdzone w ten sam sposób podczas 18 sesji ewaluacyjnych przeprowadzonych w laboratorium. Każda sesja oceny poszczególnych panelistów trwała od 15 do 20 minut.


Dzięki ocenom wykonywanym w naszym laboratorium możemy z wyprzedzeniem stwierdzić, czy dany materiał jest na przykład zbyt szorstki, a więc niezgodny z założeniami i powiadomić stosowny dział, że konieczne jest znalezienie lepszego rozwiązania.

Emilie, inżynier materiałoznawca, specjalistka w zakresie narzędzi sensorycznych i panelistka Sensotactu


Uczestniczyłam w tworzeniu Sensotactu. Od tego czasu systematycznie podnosiliśmy jakość naszych samochodów. Jestem bardzo dumna, że mogę w tym uczestniczyć, choć stało się to niemal moją wadą: kiedy wsiadam do samochodu, dotykam różnych elementów, aby sprawdzić, czy są faktycznie najwyższej jakości.

Magali, inżynier ds. elektrochemii akumulatorów i panelistka Sensotactu



Protokół oceny zmieniony w następstwie pandemii COVID-19


Protokół oceny został całkowicie zmodyfikowany w następstwie pandemii COVID-19. O ile przed pandemią wszyscy paneliści dotykali w tym samym czasie badanych próbek i deskryptora, to aby móc kontynuować pomiary w pandemii, należało znaleźć inny sposób wykonywania tej pracy. Dlatego Carla odpowiednio dostosowała protokół – rezerwowała różne okienka czasowe dla każdego z członków zespołu w zależności od ich dyspozycyjności. Rozwiązanie to zostało zaakceptowane przez wszystkich panelistów, dzięki czemu zapewniono ciągłość dokonywanych pomiarów, a klientom – najwyższy poziom doznań dotykowych w ich samochodach.

Galeria

Filmy

Pliki do pobrania

Pozostań w kontakcie

Śledź nas w mediach społecznościowych

Nasza strona internetowa wykorzystuje pliki cookies