Komunikat Prasowy
Zakłada się, że czas reakcji statystycznego kierowcy na zagrożenie wynosi 1 sekundę. W zależności od tego, jakie warunki panują na drodze i z jaką prędkością porusza się samochód, w czasie tej 1 sekundy może on pokonać drogę kilkudziesięciu metrów. Dlatego tak ważna jest koncentracja kierowcy, odpowiednia do warunków prędkość i odpowiednia odległość od poprzedzającego pojazdu – wyjaśnia Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
Ile przejeżdża samochód w ciągu 1 sekundy? W zależności od prędkości, w czasie 1 sekundy samochód może przejechać:
50 km/h = 14 m/s
60 km/h = 17 m/s
100 km/h = 28 m/s.
Według przepisów odstęp od poprzedzającego pojazdu wyrażony w metrach nie może być mniejszy niż połowa liczby określającej prędkość pojazdu, którym porusza się kierujący, wyrażonej w kilometrach na godzinę. Na przykład przy prędkości 120 km/h odległość ta powinna wynosić przynajmniej 60 m, a na autostradzie, przy 140 km/h – nie mniej niż 70 m. Kolejnym kluczowym czynnikiem jest prędkość. Kierowca zawsze musi dopasować prędkość do warunków pogodowych. Jeśli jezdnia jest oblodzona lub występują silne opady, trzeba znacząco zwolnić, gdyż w takich warunkach droga hamowania może wydłużyć się kilkakrotnie. Nie wspominając już o zagrożeniu wpadnięciem w poślizg – dodaje Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
Duży wpływ na drogę zatrzymania ma również stan techniczny pojazdu, na przykład stan ogumienia czy sprawność układu hamulcowego. Zużyte opony, nieposiadające odpowiednio głębokiego bieżnika z pewnością spowodują wydłużenie drogi zatrzymania pojazdu.
Nie bez znaczenia dla długości drogi hamowania jest umiejętność prawidłowego hamowania awaryjnego. Aby zrobić to najbardziej optymalnie, powinniśmy w sytuacji awaryjnej jak najszybciej i z maksymalną siłą wcisnąć pedał hamulca oraz sprzęgła w przypadku skrzyni manualnej, w efekcie czego auto natychmiast zacznie hamować bez ryzyka utraty sterowalności czy zagrożenia, że „zgaśnie”. Niewciśnięcie sprzęgła może niebezpiecznie wydłużyć drogę hamowania i pogarsza możliwość sterowania pojazdem, na przykład przy omijaniu przeszkody podczas hamowania.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.