Stories
Laurent Hurgon zapytany, czy kiedykolwiek myślał o alternatywnej karierze, odpowiada bez wahania: Nie zamieniłbym mojego życia na inne nawet na chwilę!
Uważam, że mi się w życiu poszczęściło, że mogłem rozwijać się przez te wszystkie lata w Renault Sport. Marzeniem wielu miłośników motoryzacji jest znaleźć się na moim miejscu, by móc pracować nad projektami drogowych bolidów.
Laurent Hurgon, kierowca testowy i specjalista dostrajania modeli Renault Sport/Alpine Cars
Na początek – nietypowy Spider
Prawdą jest, że logo Renault Sport to symbol, który pobudza wyobraźnię i jest wyrazem bardzo konkretnej wizji motoryzacji. Taka była intencja towarzysząca jego powstaniu, gdy Renault uruchamiało produkcję pierwszego modelu opatrzonego tym znakiem. Zespół Renault Sport, ośmielony sukcesem handlowym modelu Clio Williams, przystępuje do realizacji projektu dwumiejscowego Spidera o roboczej nazwie „W94”, który wzbudził niemałą sensację podczas premiery na salonie samochodowym w Genewie w 1995 roku.
Ten dwumiejscowy roadster o aluminiowej konstrukcji nośnej i z silnikiem umieszczonym centralnie z tyłu, produkowany od 1995 do 1999 roku w zakładach Alpine w Dieppe, był swoistym manifestem marki Renault Sport.
Godne pozazdroszczenia know-how
Idea przewodnia została określona. Od tego momentu znajdzie ona odzwierciedlenie w wielu modelach, powstających w tym duchu, gwarantujących wysokie osiągi i największą przyjemność z jazdy. Filozofia ta znalazła swój wyraz już w 2000 roku w modelu Clio R.S., dysponującym lepszymi osiągami niż Clio Williams, powstałym na bazie Clio 2 i zamkniętym w zdecydowanie bardziej dyskretnym nadwoziu. Również Clio 3 i Clio 4 miały swoje wersje Renault Sport, ale tym modelem, który na zawsze pozostanie w pamięci, jest Clio V6, które miało swoją premierę w tym samym roku co Clio 2 R.S. Ze swoim 230-konnym silnikiem umieszczonym centralnie z tyłu i poszerzonymi tylnymi błotnikami przykuwało uwagę i w przebojowy, spektakularny sposób wyrażało ducha Renault Sport! Model przełamujący wszelkie reguły stał się obiektem kolekcjonerskim, sprzedawanym dziś na aukcjach za cenę nawet do 100 000 euro!
Zespół Renault Sport, którego siedziba mieści się w Les Ulis w południowo-zachodniej części regionu paryskiego, wkrótce się skupi z taką samą pasją, dążąc do uzyskania jak najwyższych osiągów w modelu Megane. Laurent Hurgon, odpowiedzialny za rozwój poszczególnych wersji Megane sygnowanych logiem Renault Sport, zdradza niektóre spośród tajemnic, które złożyły się na sukces Renault Sport Cars: Renault Sport dysponowało ogromnym doświadczeniem w sportach motorowych, zdobytym w licznych wyścigach i rajdach, które wykorzystaliśmy w pracach nad modelami przeznaczonymi do jazdy po drogach publicznych. Na przykład hydrauliczne odbojniki dobicia, obecne już w Clio 2 R.S., są rozwiązaniem będącym owocem naszego doświadczenia w rajdach.
Kolejna z technologicznych nowinek – cztery koła skrętne – wywarła ogromne wrażenie na naszym kierowcy testowym: Kiedy po raz pierwszy siadłem za kierownicą auta z tym systemem, miałem wrażenie odkrywania na nowo, czym jest jazda samochodem! Było to rewolucyjne rozwiązanie, stosowane później we wszystkich Megane R.S. A wśród nich ekstremalne Renault R26R: Ten samochód stał się dla nas początkiem nowej epoki. Założenia techniczne były proste: wyjść od Megane 2 R.S. i uczynić z niego wyścigowy bolid. Usunęliśmy zatem z niego tylną kanapę, wstawiliśmy szyby z pleksi, tytanowy układ wydechowy, karbonową maskę itd.
Bardzo wymowne rekordy
Dopracowywanie tego bolidu odbywało się częściowo na legendarnej „Nordschleife”, północnej pętli nie mniej słynnego Nürburgringu, niemieckiego toru wyścigowego z 73 zakrętami. Ten tor wprost idealnie nadaje się do prac rozwojowych. Są na nim wszystkie rodzaje zakrętów: wolne, średnie, bardzo szybkie... To bardzo wymagająca próba dla samochodu, jego układu jezdnego i elementów nadwozia. Wszystko podlega skrajnym obciążeniom! Przeprowadziliśmy na nim wiele testów wytrzymałościowych... pobiliśmy przy okazji kilka rekordów w kategorii aut z przednim napędem!
Pierwszy z nich ustanowił w 2008 roku Vincent Baye za kierownicą R26R. Następnie pałeczkę przejął Laurent Hurgon i zaliczył trzy kolejne: w 2011 roku w Megane 3 Trophy, w 2014 roku w Megane 3 Trophy-R i w roku 2019 – w Megane 4 Trophy-R. Była to naprawdę wyjątkowa przygoda, jeśli chodzi o współpracę całego zespołu. Wszyscy byli skupieni wokół wspólnego celu. Miałem niesamowite szczęście być ostatnim ogniwem tego łańcucha. Jest to coś, z czego jestem bardzo dumny – zaszczyt, którego nigdy nie zapomnę. Kolejne rekordy padły także na innych, równie legendarnych torach, takich jak Spa czy Suzuka.
W toku kolejnych misji za kierownicą różnych wersji Megane Laurent Hurgon poczuł szczególną więź z dwiema spośród nich: Oczywiście R26R, ale także Megane 4 Trophy-R. To właśnie on był dla mnie szczególnie trudnym orzechem do zgryzienia! Ustawiliśmy poprzeczkę bardzo, bardzo wysoko pod względem osiągów i prace rozwojowe nad tym autem zmobilizowały nas naprawdę do maksimum. A przy próbach bicia rekordu na Nürburgringu było to jedyne spośród aut, którym musiałem powtarzać okrążenie.
Megane R.S. Ultime po przemianowaniu z dniem 1 maja 2021 Renault Sport Cars na Alpine Cars jest ostatnim z modeli opatrzonym znakiem „R.S.”. Model, zaprezentowany w styczniu 2023 roku, zawiera w sobie całe bogate know-how Renault Sport z takimi rozwiązaniami, jak przednie zawieszenie z niezależnym sworzniem, obniżone zawieszenie Cup, hydrauliczne odbojniki dobicia i system 4CONTROL z czterema kołami skrętnymi. Oferta obejmuje zaledwie 1976 numerowanych egzemplarzy (to ukłon w stronę roku powstania Renault Sport), podpisanych przez Laurenta Hurgona.
Ale pomimo iż Megane R.S. Ultime zamyka tę prestiżową historię, nie ma powodów do obaw: całe bogate know-how zdobyte przez Renault Sport nie zostanie stracone i będzie odtąd wykorzystywane przy tworzeniu przyszłych modeli z gamy Alpine! Ale to już całkiem inna historia...
Renault Sport: a passion for high performance road cars | Renault Group
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.