Komunikat Prasowy
Nieprawidłowe wyprzedzanie należy do głównych przyczyn wypadków na prostych odcinkach oraz na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych, na których dochodzi do najgroźniejszych w skutkach zderzeń czołowych.
Trzeba pamiętać, że pierwszeństwo przy zmianie pasa ruchu ma ten pojazd, który już się po nim porusza. Dlatego też niezależnie od tego, z którego pasa zjeżdża samochód zmieniający trasę, jest on zobowiązany do ustąpienia pierwszeństwa innym, którzy już znajdują się na pasie – mówi Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
Zwróćmy uwagę, że zgodnie z przepisami wyprzedzamy wtedy, kiedy przejeżdżamy obok pojazdu lub uczestnika ruchu poruszającego się w tym samym kierunku, a zatem również w sytuacji, gdy jedziemy drogą wielopasmową i nie zmieniając pasa ruchu, przejeżdżamy obok auta przemieszczającego się w tym samym kierunku sąsiadującym pasem. Czasem taka niewiedza może prowadzić do łamania przepisów i wykonywania tego manewru na przykład na przejściach dla pieszych.
Jakie błędy kierowcy popełniają najczęściej? Wyprzedzanie na zakazie wyprzedzania, podwójnej ciągłej, z nadmierną prędkością, „na trzeciego”, nieprawidłowa ocena odległości czy wciskanie się przed auto wyprzedzane – wymienia Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
Jak powinien wyglądać prawidłowo wykonany manewr? Gdy kierowca planuje wyprzedzić samochód jadący w tym samym kierunku, przede wszystkim powinien oszacować, czy widoczność jest wystarczająco dobra, jaki odcinek prostej drogi ma przed sobą oraz z jaką prędkością porusza się jadący przed nim pojazd. Następnie prowadzący musi upewnić się, czy nikt inny nie porusza się po pasie, na który zamierza wjechać. Równie istotne jest sprawdzenie, czy kierujący jadący przed nami na tym samym pasie ruchu nie zasygnalizował wcześniej zamiaru wyprzedzania, zmiany kierunku jazdy lub zmiany pasa ruchu. Dotyczy to również pojazdu za nami, czy na przykład manewr wyprzedzania nie został już zasygnalizowany bądź rozpoczęty. W przypadku wyprzedzania pieszych, rowerzystów czy motocyklistów należy pamiętać o zachowaniu co najmniej metrowej odległości.
Gdy po sprawdzeniu wszystkich istotnych warunków można bezpiecznie wyprzedzać, w przypadku samochodu z manualną skrzynią biegów warto zredukować bieg lub przy automatycznej – przełączyć na tryb, który zapewni dobre przyspieszenie, a następnie zachowując ograniczenie prędkości na danym odcinku, wykonać manewr bez zbędnej zwłoki – tłumaczy Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. – Gdy kierowca nie czuje się pewnie, droga jest kręta, teren górzysty, warto zwolnić i poczekać. Nie ma nic ważniejszego niż bezpieczne dotarcie do celu.
* Policja.pl
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.