Komunikat Prasowy
● Renault kontynuuje ofensywę w zakresie elektryfikacji:
W I kwartale marka Renault potwierdziła swoją pozycję lidera w Europie, odnotowując 24-procentowy wzrost sprzedaży samochodów osobowych z silnikiem elektrycznym3 w porównaniu z I kwartałem 2022 roku, co stanowi obecnie 38% sprzedaży samochodów osobowych marki w Europie.
• W styczniu 2023 roku Dacia wprowadziła na rynek swoją pierwszą wersję hybrydową modelu Jogger. Dacia Jogger Hybrid 140 stanowi już prawie 25% miksu zamówień. Dacia Jogger jest kluczowym produktem pozwalającym przyciągnąć nowe profile klientów, a jej wersja hybrydowa wpisuje się w strategię postępującej elektryfikacji marki.
• Od momentu wprowadzenia na rynek w Europie zebrano prawie 110 000 zamówień na w 100% elektryczną Dacię Spring i nadal jest ona jednym z trzech pojazdów elektrycznych najlepiej sprzedających się klientom indywidualnym w Europie w I kwartale.
● Portfel zamówień Grupy w Europie pozostaje na rekordowym poziomie w wartościach bezwzględnych i stanowi odpowiednik 3,3 miesiąca sprzedaży na koniec marca 2023. Przez cały rok powinien utrzymać się na poziomie powyżej 2 miesięcy, nawet w przypadku rynku, który skurczył się o 30% w stosunku do 2019 roku.
● Grupa Renault podtrzymała prognozy finansowe na 2023 rok.
Grupa Renault solidnie rozpoczęła rok, odnotowując w pierwszym kwartale 30-procentowy wzrost obrotów, wsparty silnymi efektami ceny i miksu produktowego. Grupa kontynuuje swoją politykę sprzedaży zorientowaną na wartość, optymalizując politykę cenową i rabatową oraz koncentrując się na najbardziej dochodowych kanałach sprzedaży. Korzystamy również z pierwszych sukcesów odnowy gamy dzięki modelom Arkana, Megane E-Tech electric i Austral w przypadku marki Renault oraz Jogger w przypadku marki Dacia. Silny portfel zamówień na koniec marca i wszystkie nadchodzące premiery będą nadal wspierać działalność handlową Grupy – oświadczył Thierry Piéton, dyrektor finansowy Grupy Renault.
Boulogne-Billancourt, 20 kwietnia 2023 r.
Wyniki handlowe – najważniejsze fakty w I kwartale
Sprzedaż Grupy Renault w I kwartale 2023 roku wyniosła 535 000 pojazdów, co oznacza wzrost o 14,1% w porównaniu z I kwartałem 2022 roku. W Europie sprzedaż Grupy zwiększyła się o 27,3% na rynku, który wzrósł o 16,2 %.
Grupa Renault korzysta również z pierwszych sukcesów odnowy gamy dzięki modelom Arkana, Megane E-Tech electric i Austral w przypadku marki Renault oraz Jogger w przypadku marki Dacia. Grupa nadal koncentruje się na najbardziej rentownych kanałach sprzedaży: w pięciu najważniejszych krajach Europy udział sprzedaży dla klientów indywidualnych stanowi 68% łącznej sprzedaży4.
W Europie sprzedaż marki Renault wyniosła prawie 230 000 pojazdów, co oznacza wzrost o prawie 20% w I kwartale 2023 roku. Marka Renault nadal z sukcesem zwiększa sprzedaż w segmentach o wysokiej rentowności:
• Marka umocniła pozycję lidera na rynku samochodów zelektryfikowanych5 dzięki 24-procentowemu wzrostowi sprzedaży.
• W segmencie C Renault odnotowało wzrost o ponad 51% dzięki sukcesowi nowych modeli: Arkana, Megane E-Tech electric i Austral.
• Ponad 50% samochodów Renault w Europie stanowi sprzedaż dla klientów indywidualnych.
Dacia odnotowała 41% wzrostu sprzedaży w Europie, sprzedając prawie 150 000 pojazdów, dzięki dynamicznemu produktowi i nowej tożsamości marki:
• W I kwartale w Europie Dacia Sandero zajęła pierwsze miejsce pod względem sprzedaży dla klientów indywidualnych, a Dacia Duster utrzymała się na podium SUV-ów sprzedawanych klientom indywidualnym.
• Dacia Spring utrzymuje dynamikę rynkową ze sprzedażą 14 500 sztuk w tym kwartale, plasując się w pierwszej trójce najlepiej sprzedających się samochodów elektrycznych w Europie na rynku klientów indywidualnych.
• Marka kontynuuje poszerzanie swojej oferty produktów zelektryfikowanych dzięki Joggerowi HYBRID 140, pierwszemu samochodowi hybrydowemu w gamie i najbardziej przystępnemu rodzinnemu samochodowi hybrydowemu na rynku.
Obroty w I kwartale
W związku z ogłoszoną 16 maja 2022 roku umową zbycia udziałów Grupy Renault w spółce Renault Russia na rzecz miasta Moskwy oraz zbycia 67,69% akcji AwtoWAZ na rzecz NAMI (Centralnego Instytutu Badawczo-Rozwojowego Samochodów i Silników), działalność spółek rosyjskich została wyłączona z konsolidacji w sprawozdaniach Grupy Renault i ujęta jako działalność zaniechana zgodnie ze standardem MSSF 5 ze skutkiem wstecznym od dnia 1 stycznia 2022 roku.
Obroty w I kwartale 2023 roku nie obejmują więc działalności w Rosji. Obroty Grupy w I kwartale 2022 roku zostały w związku z tym skorygowane zgodnie z nowym zakresem konsolidacji (AwtoWAZ -527 milionów euro i Renault Russia -367 milionów euro).
Obroty Grupy w I kwartale 2023 roku wzrosły o 29,9% w stosunku do I kwartału 2022 roku i wyniosły 11,5 miliarda euro. Przy uwzględnieniu stałego6, referencyjnego kursu wymiany obroty Grupy wzrosły o 33,5%.
Obroty sektora samochodowego Grupy wzrosły o 29,7% w stosunku do I kwartału 2022 roku do 10,5 miliarda euro. Ten silny wzrost można szczegółowo wyjaśnić następującymi czynnikami:
• Silny efekt wolumenu wynoszący 18,6 punktu, związany głównie ze wzrostem produkcji w porównaniu z I kwartałem 2022 roku, dzięki sukcesowi handlowemu nowych samochodów, jak również dzięki poprawie dostępności komponentów elektronicznych. Efekt wolumenu jest wyższy niż wzrost sprzedaży ze względu na mniejsze ograniczenie zapasów sieci niezależnych dystrybutorów w I kwartale 2023 roku w porównaniu z I kwartałem 2022 roku, w szczytowym momencie kryzysu w branży komponentów elektronicznych.
• Silny efekt cenowy na poziomie 9,4 punktu odzwierciedla kontynuację polityki handlowej, która kładzie nacisk na wartość, optymalizację rabatów handlowych i wzrost cen, aby skompensować inflację kosztów i walut.
• Lepszy efekt miksu produktowego, na poziomie +5,2 punktu, wynikający ze sprzedaży elektrycznego Megane E-Tech i modelu Austral, którego średnia cena sprzedaży sytuuje się znacznie powyżej średniej dla Grupy.
• Pozytywny efekt miksu geograficznego wynoszący 2,7 punktu dzięki silnemu wzrostowi sprzedaży w Europie.
• Pozytywny wpływ sprzedaży dla partnerów w wysokości 0,9 punktu, głównie dzięki dynamice rynku samochodów dostawczych napędzającej sprzedaż w przypadku Nissana, Renault Trucks i Mercedes-Benz. Przyczyną tej poprawy jest również rozpoczęcie produkcji modelu ASX Mitsubishi Motors.
Te pozytywne efekty pozwalają z nawiązką zrekompensować:
• Negatywny wpływ kursu walutowego (-2,6 punktu) spowodowany głównie dewaluacją argentyńskiego peso.
• Pozycja „Pozostałe” w wysokości -4,5 punktu jest związana ze spadkiem udziału sieci Renault Retail Group (RRG) w efekcie zbycia części oddziałów, częściowo skompensowanym wynikami na sprzedaży części i akcesoriów.
Udział usług związanych z mobilnością w obrotach Grupy w I kwartale wyniósł 9 milionów euro, w porównaniu do 8 milionów euro w I kwartale ubiegłego roku.
Obroty Mobilize Financial Services (dawniej RCI Bank and Services) wyniosły w I kwartale 2023 roku 974 miliony euro, co stanowi wzrost o 32,2% w stosunku do I kwartału roku 2022, dzięki wyższym stopom procentowym i wzrostowi liczby nowych transakcji w połączeniu z wyższymi średnimi kwotami finansowania.
Średnia wartość portfela (49,4 miliarda euro) wzrosła o 13% w porównaniu do analogicznego okresu w 2022 roku. Do jej wzrostu przyczyniło się uzupełnienie zapasu samochodów w sieci niezależnych dystrybutorów oraz rosnąca sprzedaż nowych umów finansowania dla klientów (+17,4%).
Łączny zapas samochodów na dzień 31 marca 2023 roku (łącznie z zapasami w sieci niezależnych dystrybutorów) wynosił 580 000 samochodów:
• Grupa nadal boryka się z trudnościami logistycznymi, które są powodem wzrostu zapasów Grupy do 273 000 samochodów.
• Poziom zapasów w sieci niezależnych dystrybutorów utrzymuje się na poziomie 307 000 samochodów, co wiąże się z portfelem zamówień, który w wartościach bezwzględnych pozostaje na rekordowym poziomie.
Prognozy finansowe na rok 2023
Grupa Renault podtrzymała prognozy finansowe na 2023 rok:
• marża operacyjna Grupy wyższa lub równa 6%
• free cash flow operacyjny w sektorze samochodowym wyższy lub równy 2 mld euro
Pełna informacja prasowa do pobrania.
1 Skorygowane dane za 2022 rok wcelu uwzględnienia zbycia spółek AwtoWAZ i Renault Russia.
2 Francja, Włochy, Niemcy,Hiszpania, Wielka Brytania.
3 Samochody elektryczne, hybrydowe (HEV)i hybrydy ładowane (PHEV), z wyłączeniem mild-hybrid (MHEV).
4 Francja, Włochy, Niemcy,Hiszpania, Wielka Brytania.
5 Samochody elektryczne, hybrydowe(HEV) i hybrydy ładowane (PHEV), z wyłączeniem mild-hybrid (MHEV).
6 W celu analizy zmian skonsolidowanychobrotów z uwzględnieniem stałego referencyjnego kursu wymiany i zakresukonsolidacji Grupa Renault dokonuje odpowiednich korekt danych za dany okresobrachunkowy poprzez zastosowanie średniego kursu walut z poprzedniego okresuobrachunkowego oraz z uwzględnieniem wyłączeń konsolidacyjnych.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.