Komunikat Prasowy
Gdy włączymy kierunkowskaz zbyt wcześnie, na przykład nie przed skrętem, który nas interesuje, ale nawet przed jeszcze wcześniejszym znajdującym się po drodze, możemy zmylić innych uczestników ruchu. Jeśli zasygnalizujemy manewr zbyt późno, nie zostawimy innym kierowcom czasu na reakcje – mówi Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
Aby zminimalizować ryzyko wypadku kierujący pojazdem powinien zawsze sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu. W przypadku dróg wielopasmowych nie należy zmieniać kilku pasów w czasie jednego manewru, lecz robić to pojedynczo, każdorazowo upewniając się, że sytuacja jest bezpieczna. Przed wykonaniem manewru kierunkowskaz musi być włączony na minimum 5 sekund, w pozycji zablokowanej, tak jak w czasie skręcania. Nie wystarczą dwa „mignięcia” – wyjaśnia Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. Sygnalizacji skrętu używamy także wtedy, gdy znajdujemy się na pasie przeznaczonym wyłącznie dla skręcających. Brak włączonego kierunkowskazu podczas jazdy pasem kierunkowym jest kwalifikowane jako wykroczenie. Policjant może w takiej sytuacji ukarać mandatem w wysokości 200 złotych. Oprócz tego kierowca otrzyma dwa punkty karne.
Kiedy wyłączyć migacze? Niezwłocznie po wykonaniu manewru, by nie mylić innych uczestników ruchu. Zwykle sygnał wyłączy się automatycznie po zakończeniu skrętu, ale jeśli zakręt był mniejszy niż 90 stopni, kierunkowskaz może się nie wyłączyć. Przypomnieniem dla kierowcy może być rytmiczny, tykający dźwięk i migająca kontrolka na panelu wskaźników – dodaje Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
Ciekawym przypadkiem jest rondo. Jazda po nim nie powoduje zmiany kierunku jazdy w rozumieniu przepisów ruchu drogowego, a zatem nie ma potrzeby sygnalizowania zamiaru skręcenia w lewo przed wjazdem. Natomiast zmiana kierunku jazdy następuje podczas wyjeżdżania z ronda w jedną z dróg wylotowych i w takim przypadku zamiar wykonania tego manewru należy zakomunikować prawym kierunkowskazem. Sygnalizowanie nie może odbywać się zbyt wcześnie, aby nie wprowadzać w błąd innych kierowców oraz pieszych.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.