Stories
Jean-Michel Jarre postanowił zaangażować się w opracowanie dźwięków przyszłych samochodów Renault po pewnym spotkaniu. Było to spotkanie artysty z Lucą de Meo, CEO Grupy Renault, przy okazji targów w Monachium, na których został zaprezentowany Megane E-Tech 100% electric. Bardzo szybko zrodził się pomysł na współpracę. Miała obejmować doświadczenie dźwiękowe użytkownika w samochodzie oraz dźwięki w samochodach: sekwencję powitalną, którą słychać, gdy wsiadamy do samochodu, oraz tzw. VSP (Vehicle Sound for Pedestrians), czyli dźwięk emitowany przy niskiej prędkości w celu ostrzegania pieszych o obecności samochodu elektrycznego, którego silnik nie generuje żadnego hałasu.
Dla mnie jako muzyka możliwość rozpoczęcia prac od zera jest czymś niezwykłym. Wypełnienie ciszy bez zakłócania jej to zarazem wyzwanie i przyjemność.
Jean-Michel Jarre
Z pewnością możemy mówić o rozpoczęciu prac od zera, ale nie można pominąć tego, że historia współpracy z francuskim Instytutem Badań i Koordynacji Akustyki i Muzyki (IRCAM) i zespołem projektowym dźwięków liczy wiele lat ze względu na potrzebę uwzględnienia uwarunkowań technicznych i przepisów w całym procesie projektowym.
Spotkanie pomiędzy światem komponowania dźwięków Jeana-Michela Jarre'a a światem samochodów elektrycznych Renault jest dla marki okazją do podkreślenia wyjątkowości i pokazania swej tożsamości w nowym obszarze, który dotychczas nie był wystarczająco rozpoznany i wykorzystywany. Stworzenie przestrzeni dźwięków, które trwają zalewie kilka sekund... zadanie może wydać się utopijne, niemniej partnerzy podjęli to oryginalne wyzwanie.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.