Stories
W zacisznych wnętrzach Instytutu Badań i Koordynacji Akustyki i Muzyki IRCAM panuje rozluźniona atmosfera, słychać żarty, ale sesje robocze są bardzo intensywne. Zbierają się na nich, obok Jeana-Michela Jarre'a i ekspertów z IRCAM (w tym włoskiego kompozytora Andrei Cery i dyrektora ds. badawczo-rozwojowych w zakresie projektowania dźwiękowego Nicolasa Misdariisa) eksperci ds. projektowania dźwięków z Grupy Renault: Bénédicte Le Nindre, UX/UI Leader i ekspertka ds. projektowania dźwięków, Laurent Worms, Lead Sound Designer oraz Louis-Ferdinand Pardo, ekspert w zakresie akustyki specjalizujący się w akustyce wnętrz pojazdów.
To było niezwykle cenne doświadczenie móc pracować w tym zespole, być częścią kolektywu, konfrontować się ze świeżymi pomysłami jako muzyk, którego technika i doświadczenie już się sprawdziły.
Jean-Michel Jarre
Należy podkreślić, że zespoły projektantów dźwięku Grupy Renault i IRCAM współpracują ze sobą od wielu lat. Owocem tej współpracy są między innymi dźwięki ostrzegania pieszych VSP (Vehicle Sound for Pedestrians) w ZOE i Megane E-Tech electric. Wkład Jeana-Michela Jarre'a i jego zespołu (w szczególności inżyniera dźwięku Davida Perreau) pozwolił nam w pierwszej kolejności dopracować nasze pomysły dotyczące identyfikacji dźwiękowej pojazdów, której symbolem powinien być obecnie opracowywany przyszły VSP.
Następnie eksperci wybrali kilka spośród ścieżek dźwiękowych z ostatniego albumu Jeana-Michela Jarre'a Oxymore, które posłużyły im za podstawę do dalszych prac. Ścieżki te zostały „rozłożone na czynniki pierwsze” przez artystę w celu wyodrębnienia tekstur dźwiękowych odpowiadających żądanemu wizerunkowi mobilności lekkiej i przyjaznej człowiekowi.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.