Stories
Dźwięk ostrzegania pieszych (VSP) emitowany przez pojazdy elektryczne podlega homologacji, która we Francji jest przeprowadzana w laboratorium UTAC w Montlhéry. To właśnie tutaj Louis-Ferdinand Pardo, ekspert Grupy Renault ds. akustyki i komfortu podróżowania, z ulgą przyjął werdykt: dźwięk wybrany do zaprezentowania Luce de Meo, opracowany wspólnie z Jean-Michelem Jarre'em i specjalistami z instytutu IRCAM, uzyskał akceptację. Jest to ważny etap, pomimo iż wymagania homologacyjne są znane zespołowi od dawna, a pierwsze dźwięki VSP dla modelu ZOE zostały opracowane ponad dziesięć lat temu.
Teraz nadszedł czas na ostatni etap: prezentację zatwierdzonego dźwięku VSP oraz dźwięków opracowanych na potrzeby sekwencji powitalnej do przyszłych elektrycznych modeli Renault Luce de Meo. W przypadku dźwięków powitalnych istniał dodatkowy wymóg: zapewnienie synchronizacji z dokładnością co do milisekundy z animacją wizualną na ekranach.
Dźwięk sekwencji powitalnej w kabinie samochodu to prawdziwa muzyka, prawdziwa muzyczna kreacja. Podobnie jak w przypadku dźwięku VSP, naprawdę głęboko zastanawialiśmy się nad tym, jakie powinien wywoływać skojarzenia i co wyrażać pod względem doznań.
Jean-Michel Jarre
W obu przypadkach wybrano główną propozycję przedstawioną przez Jeana-Michela Jarre'a i zespoły specjalistów ds. designu dźwiękowego Grupy Renault. Wszyscy mogli być dumni, bowiem ta współpraca okazała się niezwykle owocna! Teraz kolej na publiczną prezentację opracowanych dźwięków, która odbędzie się w Monachium, 4 września 2023 roku w ramach światowej premiery modelu Scenic E-Tech electric.
A już w 2024 roku dźwięk zaprojektowany przez Jeana-Michela Jarre'a dla Renault Scenic E-Tech electric i innych modeli marki będziemy mogli usłyszeć na ulicach. Ta unikalna sygnatura dźwiękowa powinna szybko stać się rozpoznawalna w krajobrazie dźwiękowym naszych miast.
Jean-Michel Jarre, zespoły specjalistów z instytutu IRCAM i Grupy Renault będą już w tym czasie od dawna pracować nad kolejnymi projektami. Współpracy między artystą a marką daleko do końca. Prawdę mówiąc, to zaledwie początek...
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.