Komunikat Prasowy

Udostępnij

Grupa Renault inwestuje w przyszłościowe technologie wodorowe jako uzupełnienie napędów zeroemisyjnych i w rozwój zrównoważonej mobilności

W ramach swojej Strategii Zrównoważonego Rozwoju Grupa Renault wyznaczyła sobie za cel osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2040 roku w Europie i do 2050 roku na świecie. Cel ten Grupa zamierza osiągnąć poprzez rozwój napędu wodorowego jako uzupełnienia dla aut z napędem w 100% elektrycznym. Dostawcze Renault z napędem wodorowym jest już faktem. Grupa Renault zamierza do 2030 roku osiągnąć wspólnie z firmą joint venture HYVIA 30% udziałów w rynku europejskim samochodów dostawczych. W przypadku marek Renault i Alpine samochód napędzany wodorem jest obecnie w fazie projektowania.

Istnieją dwie technologie zespołów napędowych umożliwiające wykorzystanie wodoru jako nośnika energii, nad którymi pracuje Grupa Renault: spalinowy silnik wodorowy i wodorowe ogniwa paliwowe.

Wodorowy silnik spalinowy wykorzystuje ten gaz jako paliwo, spalane w obecności tlenu w komorze spalania. Określenie „samochód wodorowy” używane jest dzisiaj w odniesieniu do wodorowego samochodu elektrycznego wyposażonego w wodorowe ogniwo paliwowe i silnik elektryczny.


Zasada działania wodorowego ogniwa paliwowego:


Nazwa „ogniwo paliwowe” jest tutaj myląca, ponieważ w tej technologii energia elektryczna jest wytwarzana bez procesu spalania. W ogniwie paliwowym zachodzi reakcja elektrochemiczna między wodorem ze zbiornika a tlenem zawartym w powietrzu, w efekcie której powstaje prąd elektryczny, ciepło i para wodna. Wytworzona w tym procesie energia elektryczna jest magazynowana w akumulatorze zasilającym silnik elektryczny napędzający pojazd. Do układu wydechowego trafia jedynie para wodna.


Zasięg samochodów zasilanych wodorem:


W celu optymalizacji zarządzania energią wodorowe ogniwo paliwowe jest połączone z akumulatorem trakcyjnym, którego pojemność w połączeniu z pojemnością zbiornika wodoru decyduje o całkowitym zasięgu wodorowego pojazdu elektrycznego. W wodorowych samochodach elektrycznych wodorowe ogniwo paliwowe pełni rolę układu zwiększającego zasięg (ang. range extender) elektrycznego zespołu napędowego. Samochód napędzany wodorem ma wiele zalet: brak emisji CO2 podczas jazdy, duży zasięg i krótki czas, poniżej 5 minut, napełniania zbiornika, jak w pojazdach zasilanych paliwami kopalnymi.


Samochód dostawczy Renault z napędem wodorowym: Renault Master Van H2-Tech


Pierwszy seryjny dostawczy samochód Renault z napędem wodorowym, Renault Master Van H2-Tech, został zaprezentowany na ostatnim Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Paryżu. Model, wprowadzony na rynek pod koniec 2022 roku, ma zasięg 400 km dzięki zbiornikom zawierającym łącznie 6,4 kg wodoru (4 zbiorniki po 1,6 kg).

W przypadku Grupy Renault pojazdy z napędem wodorowym zaspokajają obecnie potrzeby w zakresie flot firmowych i biznesowych. Wspólnie ze swoją spółką joint venture HYVIA, Grupa Renault zwraca się

z tą technologią przede wszystkim do kierowców pokonujących długie trasy, mających do czynienia

z obecnie obowiązującymi przepisami ograniczającymi dostęp do centrów miast oraz często poruszających się na tych samych trasach i wyruszających z tego samego miejsca (magazyn) usytuowanego w pobliżu stacji tankowania wodoru.

Firma HYVIA (spółka joint venture Renault i Plug Power) opracowuje na potrzeby klientów biznesowych i samorządów lokalnych gamę lekkich samochodów dostawczych Renault napędzanych wodorem, opartych na koncepcji „dual power”, obejmującej: akumulator o mocy 33 kWh, ogniwo paliwowe o mocy 30 kW i zbiorniki zawierające w zależności od wersji od 3 do 7 kg wodoru.

Wybór tej technologii pozwala na uzyskanie dużego zasięgu, wynoszącego nawet 400 km, jak również krótkiego czasu tankowania wodoru (3 minuty).


Wodorowy samochód Renault: model koncepcyjny Renault Scenic Vision.


Renault Scenic Vision zostało publicznie zaprezentowane w maju bieżącego roku. Ten koncepcyjny samochód osobowy Renault z napędem wodorowym jest wyposażony w hybrydowy elektryczny zespół napędowy, oparty na technologii H2-Tech HYVIA, zastosowanej w modelu Master Van H2-TECH. Silnik elektryczny jest tutaj połączony z wodorowym ogniwem paliwowym o mocy 16 kW, pełniącym rolę „przedłużacza” zasięgu akumulatora trakcyjnego. To technologiczne rozwiązanie pozwala – bez zmniejszania zasięgu – na montaż dwukrotnie mniejszego akumulatora trakcyjnego. To istotny plus z punktu widzenia dekarbonizacji.

Renault Scenic Vision jest ucieleśnieniem planu dekarbonizacji Renault z wykorzystaniem zdekarbonizowanych surowców, ekoodpowiedzialną produkcją w neutralnych klimatycznie zakładach, akumulatorem i silnikiem niezawierającymi metali ziem rzadkich oraz zerową emisją spalin dzięki silnikowi elektrycznemu zasilanemu wodorem.

Zdaniem Grupy Renault technologia napędu wodorowego będzie odpowiednia do stosowania w samochodach osobowych w ciągu najbliższych dziesięciu lat.


Sportowy samochód Alpine z napędem wodorowym: koncepcyjny model doświadczalny Alpenglow

Alpine Alpenglow jest koncepcyjnym modelem samochodu sportowego, wyposażonym w silnik spalinowy zasilany wodorem. Formuła 1 dla Alpine jest swoistym laboratorium, w którym opracowywane są najnowocześniejsze technologie Grupy Renault.

Alpine inwestuje w prace badawczo-rozwojowe nad napędem wodorowym do samochodów sportowych przyszłości, a być może również do – niewykluczonej w przyszłości – wodorowej Formuły 1.

Na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Paryżu marka Alpine zaprezentowała swój model koncepcyjny Alpine Alpenglow. To sportowy samochód wyposażony w wodorowy silnik spalinowy o osiągach i lekkości godnych bolidów wyścigowych w stylu supercar.

W ramach prac nad możliwością wykorzystania napędu wodorowego w sportach motorowych model Alpenglow wskazał na jego możliwe przyszłe zastosowanie w seryjnych samochodach sportowych.


W ramach działań zmierzających do osiągnięcia celów wyznaczonych w Strategii Zrównoważonego Rozwoju Grupa Renault inwestuje nie tylko w przyszłe modele. W pierwszym etapie wytyczona została ścieżka dekarbonizacji, mająca na celu zmniejszanie śladu węglowego zakładów produkcyjnych Grupy i jej dostawców, a na kolejnym etapie, w ramach wdrożenia masowego retrofitu samochodów używanych, przewidziany został demontaż oraz recykling samochodów i ich akumulatorów trakcyjnych wycofanych z eksploatacji. Wszystkie podjęte przez nas korporacyjne zobowiązania nie wystarczą [do osiągnięcia wyznaczonych celów], jeśli nie rozszerzymy ich na produkowane przez nas samochody – powiedział Luca de Meo podczas prezentacji Renault Scenic Vision.

Galeria

Filmy

Pliki do pobrania

Pozostań w kontakcie

Śledź nas w mediach społecznościowych

Nasza strona internetowa wykorzystuje pliki cookies