Komunikat Prasowy
29 czerwca br. zainaugurowane zostało Centrum Innowacji Verkor (VIC: Verkor Innovation Center). W tym laboratorium badawczo-rozwojowym prowadzone są testy i prace nad przyszłymi rozwiązaniami. Zainstalowano w nim zaawansowaną technologicznie pilotażową linię produkcyjną, taki przemysłowy zakład produkcji ogniw w zmniejszonej skali. Pozwoli to opracować procesy technologiczne i narzędzia produkcyjne do wdrożenia w budowanej gigafabryce w Dunkierce. Będzie to również ośrodek szkoleniowy, w którym pracownicy będą mogli oswajać się ze swym przyszłym środowiskiem pracy i rozwijać swoje umiejętności.
Liczący łącznie około pięćdziesięciu osób zespół inżynierów Grupy Renault i Verkor w lutym br. osiągnął pierwszy kamień milowy, który kończy wstępną fazę opracowywania wysokowydajnego akumulatora trakcyjnego i gwarantuje jego zgodność z oczekiwanymi parametrami pod względem jakości, kosztów i terminów. W pierwszym etapie będzie on montowany w crossoverze Alpine GT z segmentu C.
Renault i Verkor są obecnie związani długofalową umową o współpracy partnerskiej dotyczącą trzech czwartych produkcji przyszłej fabryki. Wybrana została już lokalizacja dla przyszłej gigafabryki w regionie Hauts-de-France, która otrzymała również pozwolenie na budowę i potwierdzenie pozwoleń środowiskowych. Wmurowanie kamienia węgielnego ma nastąpić do końca bieżącego roku!
Wysokowydajne, niskoemisyjne akumulatory trakcyjne
Produkcja akumulatorów wymaga znacznych ilości energii. Ważne jest więc, aby była to energia ze źródeł niskoemisyjnych. Tak dzieje się we Francji, głównie dzięki elektrowniom jądrowym i odnawialnym źródłom energii. Projekt Grupy Renault i Verkor przewiduje wykorzystanie sieci parowej istniejącej na terenie portu w Dunkierce w celu odzyskiwania ciepła generowanego przez zakłady przemysłowe obecne na tym terenie. W procesach produkcyjnych, w szczególności w piecach do suszenia elektrod, możliwe będzie bezpośrednie wykorzystanie tej pary pochodzącej z funkcjonującej tutaj huty stali, huty aluminium, zakładu przetwórstwa spożywczego... i fabryki chipsów! Pozwoli ona zaspokoić nawet połowę zapotrzebowania na energię i przyczynić się tym sposobem do dekarbonizacji zakładu. W centrum innowacji VIC opracowywane są również innowacyjne rozwiązania technologiczne, mające na celu zmaksymalizowanie efektywności energetycznej gigafabryki i zmniejszenie ilości odpadów. Opracowywana jest także optymalizacja całego łańcucha wartości akumulatorów. Na końcu łańcucha – poprzez recykling akumulatorów wycofanych z eksploatacji i na początku łańcucha – dzięki zaopatrzeniu w niskoemisyjne surowce. Substancja aktywna wchodząca w skład elektrod będzie produkowana we Francji w pobliżu gigafabryki. Pozwoli to znacząco zmniejszyć ślad węglowy łańcucha dostaw.
W celu zmierzenia całkowitego śladu węglowego i zapewnienia pełnej identyfikowalności tak produkowanych akumulatorów podpisano umowę o współpracy partnerskiej z firmą Optel i Bureau Veritas. Wielkość produkcyjnego śladu węglowego będzie także umieszczona na każdym akumulatorze, zgodnie z nowymi przepisami unijnymi mającymi wkrótce wejść w życie.
Rozwój lokalnego przemysłu i wpływ na zatrudnienie
Partnerska współpraca Grupy Renault i Verkor aktywnie przyczyni się do dynamizacji przemysłu we Francji i będzie miała wpływ na lokalne zatrudnienie. Gigafabryka, której budowa już się rozpoczęła, a w przyszłym roku zakończy się budowa stanu surowego zamkniętego, zapewni około 1200 bezpośrednich i 3000 pośrednich miejsc pracy w regionie Dunkierki. W przyszłym roku zainstalowane zostaną urządzenia i rozpoczną się prace rozruchowe przed rozpoczęciem produkcji seryjnej w 2025 roku na potrzeby w 100% elektrycznego C-Crossovera GT marki Alpine.
Jak podkreślali Philippe Chain, współzałożyciel i dyrektor ds. obsługi klientów Verkor oraz Philippe Brunet, dyrektor ds. inżynierii i projektów z zakresu mechaniki, inaugurując centrum innowacji VIC: To ważny etap dla Grupy Renault, firmy Ampere i Verkor po dwóch latach dotychczasowej współpracy. Nasze wspólne działania zmierzają do osiągnięcia w średnioterminowej perspektywie neutralności węglowej i relokacji przemysłowej na terenie Francji i przyczynienia się zarazem do osiągnięcia kontroli nad całym łańcuchem wartości samochodów elektrycznych. Wpisuje się on także w nasze dążenia do zapewnienia naszym klientom zaawansowanych technologicznie akumulatorów o wysokiej wartości dodanej.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.