Komunikat Prasowy
Krok 1 – wysokość siedziska
Pierwszą czynnością, którą trzeba wykonać, przygotowując fotel i kierownicę do jazdy, jest ustawienie wysokości siedziska. Należy zapewnić sobie dobrą widoczność otoczenia samochodu oraz deski rozdzielczej. Jeśli warunek dobrej widoczności jest spełniony przy różnych ustawieniach wysokości siedziska, wówczas wybierzmy ustawienie możliwie jak najniższe – dzięki temu pomiędzy naszą głową a dachem auta będzie wolna przestrzeń, co w razie wypadku połączonego z dachowaniem zmniejsza ryzyko obrażeń głowy i kręgosłupa szyjnego.
Krok 2 – odległość od pedałów
Drugi krok to ustawienie odległości fotela od pedałów. Należy to zrobić w taki sposób, aby nawet po całkowitym wciśnięciu sprzęgła lewa noga pozostała lekko zgięta w kolanie (w pojeździe z automatyczną skrzynią biegów zamiast sprzęgła prawą nogą wciskamy kontrolnie hamulec).
Krok 3 – oparcie fotela
Kolejnym elementem jest wyregulowanie oparcia fotela. Powinno ono być ustawione możliwie jak najbardziej pionowo. Zapewnia to optymalne działanie pasów bezpieczeństwa.
Krok 4 - zagłówek
Następna czynność to odpowiednie położenie zagłówka. Jego zadaniem jest ochrona kręgów szyjnych w czasie kolizji, podczas których przeciążenia wymuszają gwałtowny ruch naszej głowy i szyi do tyłu. Prawidłowo ustawiony zagłówek powinien znajdować się kilka centymetrów od potylicy, a jego szczyt powinien być ustawiony na równi ze szczytem głowy.
Krok 5 – kierownica
Pozycja kierownicy ma umożliwiać wygodną obserwację zegarów i wskaźników znajdujących się na desce rozdzielczej, a także operowanie pedałami. Ponadto kierownicę umieszczamy na tyle blisko, aby móc swobodnie przełożyć nadgarstek każdej z rąk przez szczyt koła kierownicy bez wychylania się z fotela, a podczas jazdy móc trzymać ją ugiętymi rękami. Pomiędzy środkiem koła kierownicy a naszym mostkiem powinno być przynajmniej 25-30 cm wolnej przestrzeni. Zapewni to wystarczającą ilość miejsca na ewentualne otwarcie się poduszki powietrznej.
Krok 6 – lusterka i pas
Następnie ustawiamy lusterka i zapinamy pas bezpieczeństwa. Pas nie może być skręcony i powinien jak najściślej przylegać do ciała. Dolna taśma pasa powinna płasko spoczywać na kościach miednicy (nie na brzuchu), a górne mocowanie należy tak wyregulować, aby pas przebiegał przez mostek oraz środek kości obojczykowej, nie dotykając szyi ani nie zsuwając się z ramienia.
* Effects of a Forward Displaced Position on Driver Injury Levels in Frontal Crashes (https://www.atlantis-press.com/proceedings/icaemt-15/25839256)
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.