Komunikat Prasowy
 
                    Wypadki z udziałem pieszych to w większości zdarzenia zakwalifikowane jako „najechanie na pieszego”, ale występują także inne, w których osoba zostaje poszkodowana, na przykład w wyniku zderzenia pojazdów, gdzie następnie samochód wjechał na chodnik lub uderzenia auta w znak, który przewracając się, spowodował obrażenia znajdującego się w pobliżu człowieka. W 2022 roku typowych potrąceń pieszych zanotowano 4 609, w ich wyniku 453 osoby zginęły, a 4 447 zostało rannych*.
Szybciej zapadający zmierzch oraz jesienno-zimowe warunki drogowe mogą powodować zbyt późne zauważenie pieszego czy wydłużyć drogę hamowania. Kierowcy muszą zwalniać w okolicach pasów, aby nie tylko mieć pewność, że nikt akurat nie przechodzi, ale także zauważyć osobę, która zbliża się do zebry i móc zatrzymać się na czas. W latach 2018-2021 następował znaczący spadek wypadków na przejściach dla pieszych, ale w roku 2022 odnotowano wzrost. W interesie wszystkich jest to, aby ponownie odwrócić ten trend – mówi Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
Sprawcami najechania na pieszego są w większości prowadzący samochody osobowe (prawie 80%), ale zdarzają się też wypadki spowodowane przez rowerzystów (150 przypadków) czy kierujących hulajnogą elektryczną (60 zdarzeń)*. Wraz ze wzrostem popularności tych środków transportu może wzrastać liczba sytuacji niebezpiecznych z ich udziałem. Jeśli ktoś kieruje pojazdem, to ponosi też odpowiedzialność. Bez względu na to, jaki to pojazd. Nie można o tym zapominać. W 2022 roku dwie osoby zginęły w wypadku z winy kierującego rowerem – dodaje Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
Piesi – ofiary wypadków drogowych to w Polsce w większości osoby powyżej 60 roku życia. Całościowo w Unii Europejskiej wygląda to podobnie, jest to grupa 65+.
Rekomendacje unijne** dotyczące zmniejszenia liczby zdarzeń z udziałem pieszych, w których ktoś poniósł śmierć lub został ranny, zawierają m.in.:
• ograniczanie prędkości na danym obszarze
• nieprzerwane ścieżki spacerowe
• właściwe oświetlenie uliczne
• noszenie odblasków.
* policja.pl
** https://road-safety.transport.ec.europa.eu/eu-road-safety-policy/priorities/safe-road-use/pedestrians_en
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
 NIEBEZPIECZNIE DLA PIESZYCH OD WRZEŚNIA
                                                NIEBEZPIECZNIE DLA PIESZYCH OD WRZEŚNIA
                                             NIEBEZPIECZNIE DLA PIESZYCH OD WRZEŚNIA
                                                NIEBEZPIECZNIE DLA PIESZYCH OD WRZEŚNIA
                                            Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.