Komunikat Prasowy
Być może, gdyby kierowcy od czasu do czasu używali roweru jako sposobu na dotarcie na przykład do pracy, mogliby lepiej zrozumieć ryzyko, na jakie narażeni są ci niechronieni użytkownicy ruchu. Szczególnie w czasie niesprzyjającej pogody. Oczywiście ta zasada działa także w drugą stronę – radzi Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
Ciemność
Dni stają się coraz krótsze i już niedługo godziny największego ruchu będą przypadały na czas przed wschodem słońca i po zmroku. Użytkownicy dwóch kółek muszą pamiętać o światłach przednich i tylnych w rowerze oraz elementach odblaskowych. Warto też rozważyć wybór odzieży w jasnych kolorach, gdyż zwiększają one widoczność. Kierowcy natomiast powinni mieć na uwadze, że obecnie sezon rowerowy nie kończy się we wrześniu i z ostrożnością zbliżać się do skrzyżowań, szczególnie do tych, które rowerzyści mogą pokonywać bez zsiadania z pojazdu, czyli oznaczonych znakiem przejazdu dla rowerów (D-6a lub D-6b, które wyglądają jak znak przejścia dla pieszych, ale znajduje się na nim także kontur rowerzysty).
Deszcz
Nawet przy założeniu, że rowerzysta jest dobrze przygotowany na deszczowe warunki, ma nieprzemakalną kurtkę, odpowiednie opony, nic nie zmieni faktu, że opady znacznie zmniejszają widoczność i nawet najlepszy bieżnik nie uchroni przed poślizgiem na mokrych metalowych kratkach czy malowanych farbą znakach poziomych na jezdni. To oznacza, że mijając cyklistę, należy zapewnić mu więcej miejsca niż zwykle. Nie wolno też zapominać o używaniu świateł mijania – mówi Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
Wilgotna nawierzchnia wydłuża drogę hamowania zarówno samochodu, jak i roweru, więc w trudnych warunkach należy jeździć wolniej. Dodatkowym zagrożeniem mogą być liście zalegające jesienią na drogach i ścieżkach. W miarę możliwości lepiej je omijać, bo po pierwsze mogą być przyczyną poślizgu, a po drugie pod nimi mogą znajdować się dziury – dodaje Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
W przypadku zderzenia roweru i samochodu, wiadomo, kto jest zdecydowanie bardziej narażony na obrażenia i utratę życia. Pomimo tego, że w Polsce rowerzyści nie mają obowiązku jazdy w kasku, jak najbardziej go rekomendujemy. Warto pamiętać, że w zeszłym roku liczba wypadków z udziałem rowerzystów w Polsce była taka sama we wrześniu i październiku, 353 zdarzenia* – ostrzega Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
* policja.pl
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.