Stories
W samym środku zakładu już od świtu imponujące instalacje przemysłowe budzą się do życia. Poszczególne linie produkcyjne współpracują ze sobą z iście muzyczną precyzją. Operatorzy montują komponenty silników i skrzyń biegów oraz nadzorują każdy etap procesu produkcyjnego, aby zapewnić żądaną jakość i niezawodność gotowych produktów. Cléon uosabia pionierskiego ducha zakładu, który zawsze potrafił dostosować się do swoich czasów od pierwszych starannie przemyślanych projektów jednostek napędowych po wdrożenia najbardziej zaawansowanych silników i technologii.
Kultowy silnik „Cléon-Fonte”
W zakładzie Grupy Renault w Cléon od momentu jego uruchomienia w 1958 roku powstała cała bogata gama silników, z których każdy stał się świadectwem pomysłowości i bogatego know-how zakładu. Najbardziej znanym pośród tych mechanicznych arcydzieł pozostaje słynny „Cléon Fonte” (znany również jako silnik „C”), prawdziwy fenomen, który był produkowany prawie trzy dekady, począwszy od 1962 roku, gdy miała miejsce jego premiera na salonie samochodowym w Genewie. Był on montowany w różnych modelach z gamy Renault, takich jak Floride, Alpine A110, Renault 5, Super 5, Renault 8, Renault 12, Renault 18, a nawet w modelach dostawczych, takich jak Estafette i w pierwszej generacji jego następcy, czyli w Traficu.
Różne adaptacje techniczne tego silnika uczyniły z zakładu w Cléon prawdziwe laboratorium nowych technologii. W 1981 roku korkowe uszczelki misek olejowych i pokryw rozrządu zostały zastąpione silikonem, czego skutkiem było opracowanie technik nakładania nowego rodzaju uszczelnień. Wraz z modelami Renault 9 i Renault 11 zmieniło się również ustawienie silnika: zamiast pierwotnego ustawienia wzdłużnego z jednoczesnym montażem skrzyni biegów i rozrusznika silnik „Cléon-Fonte” był odtąd montowany poprzecznie, co znacznie zmniejszyło poziom hałasu w kabinie samochodu. Zmianie tej towarzyszyło zastąpienie hydraulicznego napinacza łańcucha rozrządu napinaczem mechanicznym, co pozwoliło poprawić osiągi i trwałość silnika. Silnik C był jednym z pierwszych, w których zastosowano elektroniczny zapłon, turbodoładowanie w standardzie i wtrysk paliwa. O jego sukcesie świadczy imponująca wielkość produkcji: w Cléon wyprodukowano łącznie ponad 14 milionów silników C!
Silniki F i G – legendy szos
Silniki F i G, prawdziwe klejnoty sztuki inżynierskiej, odcisnęły swój ślad na wszystkich drogach świata. Silnik F7P z 16-zaworową głowicą, podwójnymi sprężynami zaworów i dwoma wałkami rozrządu napędzał sportowe modele marki, takie jak Renault 19 16S, Clio Williams i Spider. Natomiast silnik G napędzał modele klasy premium, takie jak Laguna, Safrane, Vel Satis, Espace i Avantime. Silnik G zapoczątkował szereg kluczowych innowacji, w szczególności tzw. łamane korbowody, które znacząco obniżają koszty obróbki. Ponadto całkowicie zmieniono technikę kalibracji wtryskiwaczy, tak aby mogły spełnić najostrzejsze ówczesne normy związane z ochroną środowiska. Silnik G był również pionierem w stosowaniu wałków wyrównoważających, zapewniających mu wyjątkowe osiągi i kulturę pracy znacząco zwiększającą komfort podróżowania.
Didier Van-Tornhout, który przepracował w zakładzie w Cléon prawie 40 lat, pamięta te chwile dzielenia się wiedzą i ciągłej nauki:
Na wydziałach zawsze panowała dobra atmosfera i duża solidarność między kolegami. I to właśnie tutaj w zakładzie poznałem swoją żonę, chociaż – mimo że pracowaliśmy na tym samym wydziale przez długi czas – nie udawało nam się na siebie trafić. W ciągu całej mojej kariery zawodowej odbyłem ponad 60 szkoleń z zakresu silników, montażu, bezpieczeństwa i jakości, dzięki czemu stopniowo rozwijałem się i awansowałem na moim wydziale i w dziale inżynieryjnym.
Legendarne skrzynie biegów
Zakład w Cléon słynie nie tylko z silników owianych legendą, lecz także ze skrzyń biegów. Przez dziesięciolecia napędzały one różne modele z gamy Renault. Historia zakładu rozpoczęła się od produkcji skrzyń biegów do modeli Dauphine i 4CV, oznaczonych jako skrzynie B2 i B3, które to oznaczenia odpowiadały liczbie biegów w nich dostępnych. W latach 80. pojawia się skrzynia biegów typu J z łożyskami stożkowymi lub kulkowymi. Skrzynia ta została wyprodukowana w łącznej liczbie ponad 21 milionów egzemplarzy! Następnie w 1991 roku uruchomiono w Cléon produkcję 5- lub 6-biegowych (zależnie od wersji) mechanicznych skrzyń biegów P. Działalność ta trwa do dziś, a produkcja tych skrzyń przekroczyła już 8 milionów egzemplarzy.
Zrewolucjonizowane procesy technologiczne i metody pracy
Przez kolejne dziesięciolecia zakład w Cléon wyznaczał kurs na drodze ku doskonałości – opracowywał nowe metody produkcji. Początkowo obróbka elementów odbywała się na pojedynczych maszynach, przypisanych do poszczególnych etapów.
Następnie w zakładzie wprowadzono obróbkę symultaniczną na stałych stanowiskach, co zwiększyło wydajność, podczas gdy automatyzacja postępowała w kierunku tworzenia centrów obróbczych, gwarantujących ciągły strumień obrabianych elementów. Następnie przyszła kolej na elastyczne linie produkcyjne, wyposażone w zaawansowane centra obróbcze. Ta elastyczność pozwoliła zakładowi skrócić czasy wymiany obrabianych elementów i zagwarantować najwyższą jakość.
W awangardzie zaawansowanych technologii
Zakład w Cléon poczynił znaczące postępy w zakresie stosowanych technologii Na przykład montaż metodą zgrzewania przeszedł od gondolowej linii montażowej do zaawansowanych systemów z płytami i przenośnikami, co pozwoliło skrócić czasy montażu.
Prawdziwą rewolucją w produkcji było wprowadzenie robotów przemysłowych. W latach 60. usterki były sygnalizowane za pomocą podświetlanego przycisku, podczas gdy obecnie interfejsy człowiek – maszyna zapewniają znacznie bardziej precyzyjną diagnostykę usterek. Wprowadzenie obróbki cieplnej, w szczególności nawęglania niskociśnieniowego, poprawiło trwałość komponentów. Wydział odlewni zakładu w Cléon przeszedł od odlewania prostych części technikami niskociśnieniowymi do produktów z zastosowaniem technik wysokociśnieniowych, wymagających zaawansowanej wiedzy specjalistycznej. W przypadku samochodów hybrydowych i elektrycznych zęby kół zębatych przekładni redukcyjnej były specjalnie szlifowane pod kątem obniżenia emitowanego hałasu.
Wyzwania związane z elektryfikacją
Aby sprostać potrzebom współczesnego świata, fabryka w Cléon bardzo wcześnie podjęła wyzwania związane z elektryfikacją: prowadziła pierwsze badania nad silnikiem ZOE. W tamtym czasie technologia napędu elektrycznego była praktycznie niezbadanym terytorium i stanowiła poważne wyzwanie. Po pierwsze należało nauczyć się produkować silniki elektryczne, co wymaga bardzo nietypowej wiedzy specjalistycznej. Następnie należało odpowiednio przeszkolić i przekwalifikować operatorów, którzy znali się tylko na silnikach spalinowych i konwencjonalnych skrzyniach biegów, aby stali się równie kompetentni w zakresie napędów elektrycznych. Pomimo tych przeszkód w kwietniu 2015 r. z linii montażowej w Cléon zjechał pierwszy silnik elektryczny przeznaczony do napędu ZOE, co było doniosłym wydarzeniem.
Uświadomiliśmy sobie, że pomimo niewielkiej liczby części technologia produkcji silników elektrycznych jest bardzo złożona i wymaga dużej precyzji. Naszą siłą jest bogate doświadczenie, które zdobyliśmy przez dziesięciolecia produkcji silników i skrzyń biegów, i to doświadczenie wyróżnia nas na tle innych. W 2017 roku utworzyliśmy dział zajmujący się całą sferą napędów elektrycznych. Zaczęliśmy od zaledwie 5 pracowników, wybieraliśmy najbardziej utalentowane osoby i dziś mamy zespół liczący ponad 40 ekspertów. Każdego dnia uczymy się, rozwijamy i wciąż przesuwamy granice innowacyjności w zakresie napędów elektrycznych – mówi Patrice Duhaut, Process Expert Leader
Z biegiem czasu zakład systematycznie ewoluował – produkował silnik 5A dla Renault i jego firm partnerskich oraz opracowywał udoskonalone wersje dla modeli takich jak Kangoo. Ten synchroniczny silnik z uzwojonym wirnikiem, niezawierający pierwiastków ziem rzadkich, był jedyny w swoim rodzaju i stanowił świadectwo bogatego know-how kultowego zakładu. Wprowadzenie silnika 6A, montowanego w Megane E-Tech electric, który będzie również napędzał nowego Scenica E-Tech electric, stanowi duży krok naprzód, zwłaszcza dzięki o 30% bardziej zwartej budowie i o 30% zwiększonej mocy.
Aby przyspieszyć tę transformację i pozostać liderem zaawansowanych technologii, w 2022 roku uruchomiono uniwersytet napędów elektrycznych. Ponad 3000 osób pracuje obecnie na wydziałach zakładu w Cléon i przyczynia się do sukcesu tej znaczącej transformacji.
Z ogromną dumą świętujemy to wyjątkowe wydarzenie jakim jest przekroczenie progu 100 milionów podzespołów wyprodukowanych w tym zakładzie! Sukces ten jest owocem zaangażowania, bogatego know-how i kompetencji mężczyzn i kobiet, od dziesięcioleci pracujących w megafabryce w Cléon. Świadczy to o zdolności naszych pracowników do nieustannego doskonalenia się w obliczu postępu technologicznego i wyzwań związanych z transformacją przemysłu motoryzacyjnego. Niezależnie od tego, czy chodzi o zakres skuteczności działania, cyfryzację czy dekarbonizację, zakład w Cléon kontynuuje działania związane z transformacją i wspiera strategię elektryfikacji Grupy Renault.
Thomas Denis, Director of Cléon Megafactory
Cléon w liczbach
Za kulisami intensywnej działalności zakładu w Cléon kryją się liczby opowiadające historię postępu przemysłowego. Imponujący dorobek produkcyjny: Z linii montażowych zakładu zeszło do dziś 14 512 000 silników typu C, 14 520 000 silników typu F i 21 139 294 skrzynie biegów typu J. Łączna liczba wyprodukowanych silników i skrzyń biegów przekroczyła próg 100 milionów egzemplarzy. O sukcesie tego normandzkiego zakładu świadczą też inne imponujące liczby:
• 250 AGV (pojazdów sterowanych automatycznie) porusza się codziennie wzdłuż linii produkcyjnych, by zaopatrzyć poszczególne stanowiska pracy
• 648 robotów, w tym 89 współpracujących*, uczestniczy w procesach produkcyjnych
• 1800 punktów kontrolnych na linii produkcyjnej silnika 6AM
• Każdego dnia w zakładzie poddawanych jest obróbce 50 różnych rodzin części, w tym wałki rozrządu, korpusy silników i wały korbowe do silników spalinowych, wał główny, koła koronowe mostu i koła zębate do skrzyń biegów oraz wały wirników, obudowy i koła zębate do silników elektrycznych.
* Roboty przeznaczone do bezpośredniego współdziałania człowiek – maszyna we wspólnej przestrzeni.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.