Komunikat Prasowy
Grupa Renault po raz kolejny osiągnęła bardzo dobry wynik w trzecim kwartale ze wzrostem obrotów o 13,8% przy zachowaniu stałego referencyjnego kursu wymiany. Pełni zaufania rozpoczynamy ostatni kwartał. Nasza rentowność w drugim półroczu, a także w kolejnym okresie będzie się poprawiać dzięki ofensywie produktowej oraz efektom planu redukcji kosztów i rygorystycznej polityki handlowej ukierunkowanej na generowanie wartości.
Jednocześnie szybko realizujemy wszystkie projekty z naszego planu strategicznego – etap Rewolucja. To był bardzo aktywny kwartał. Oficjalnie uruchomiliśmy projekt Horse i podpisaliśmy umowę joint venture z Geely. Rozruch projektu Ampere będzie miał miejsce w listopadzie. Jego strategię zaprezentujemy szczegółowo podczas Capital Markets Day 15 listopada tego roku. Ogłosiliśmy również projekt Flexis, który realizujemy we współpracy z Volvo Group i CMA CGM. Jego celem jest zmiana układu sił i podjęcie wyzwania elektryfikacji lekkich samochodów dostawczych w sektorze logistyki miejskiej. Dzień pod dniu budujemy koncern samochodowy nowej generacji.
Po podpisaniu w lipcu końcowego porozumienia Aliansu, spodziewamy się, zgodnie z planem, finalizacji transakcji do końca 2023 roku. Dzięki wspólnym projektom operacyjnym Alians wniesie wartość dodaną i zapewni Grupie Renault możliwość optymalnego wykorzystania części jej kapitału – oświadczył Thierry Piéton, dyrektor finansowy Grupy Renault.
● Etap Rewolucja planu strategicznego Renaulution – najnowsze wdrożenia:
o Horse (jednostka Grupy zajmująca się niskoemisyjnymi i hybrydowymi silnikami):
• Start 1 lipca 2023 roku.
• 11 lipca 2023 roku została podpisana umowa joint venture z Geely, która pozwoliła na wyłączenie Horse z konsolidacji i rozpoczęcie działalności nowego podmiotu z dniem finalizacji transakcji.
• Trwają rozmowy z Aramco.
o Ampere:
• Rozruch w listopadzie 2023.
• Capital Markets Day – 15 listopada 2023 roku.
• Najlepszym momentem na publiczną emisję akcji będzie najprawdopodobniej pierwsze półrocze 2024.
o Projekt Flexis:
• Grupa Renault i Volvo Group podpisały porozumienie o utworzeniu nowego podmiotu, w którym obaj partnerzy będą posiadali po 50% udziałów. Ma on stać się pionierem i liderem na europejskim rynku lekkich pojazdów dostawczych dzięki wprowadzeniu nowej generacji w 100% elektrycznych furgonów.
• Do spółki chce również dołączyć grupa CMA CGM.
• Podpisanie końcowego porozumienia w celu utworzenia nowego podmiotu zostało zaplanowane na początek 2024 roku.
o Alians:
• Podpisanie porozumienia końcowego w lipcu 2023 roku. Zgodnie z planem transakcja zostanie sfinalizowana w czwartym kwartale tego roku. Grupa Renault będzie mogła wówczas uwolnić środki odpowiadające 28,4% akcji Nissana, które zostaną przeniesione do francuskiego funduszu powierniczego.
1) Sprawozdania finansowe za 2022 rok uwzględniają korektę z tytułu wprowadzenia standardu MSSF 17 „Umowy ubezpieczenia”.
2) W celu analizy zmian skonsolidowanych obrotów z uwzględnieniem stałego referencyjnego kursu wymiany Grupa Renault dokonuje odpowiednich korekt danych za dany okres obrachunkowy poprzez zastosowanie średniego rocznego kursu walut z poprzedniego okresu obrachunkowego.
Boulogne-Billancourt, 19 października 2023 r.
Wyniki handlowe - najważniejsze fakty w trzecim kwartale 2023 roku
Łączna sprzedaż Grupy w trzecim kwartale 2023 roku wyniosła 511 000 pojazdów, co oznacza wzrost o 6,1% w porównaniu z trzecim kwartałem 2022 roku. Sprzedaż w Europie wzrosła o 15,3%.
• Światowa sprzedaż marki Renault osiągnęła blisko 357 000 sztuk. To wzrost o 11% w porównaniu z trzecim kwartałem roku 2022. Sprzedaż marki w Europie wzrosła o 24,8% i osiągnęła 223 000 sztuk.
• W ciągu dziewięciu pierwszych miesięcy 2023 roku marka Renault umocniła się na pozycji drugiej najlepiej sprzedającej się marki samochodowej w Europie i odnotowała wzrost o 22,2% w porównaniu z 2022 rokiem. Jest liderem zarówno na rynku samochodów osobowych, jak i dostawczych we Francji.
• Marka utrzymuje doskonałe wyniki na rynku samochodów dostawczych, gdzie może poszczycić się wzrostem sprzedaży na świecie o 21% i jeszcze większym w Europie (+25,5%) w ciągu ostatnich trzech kwartałów. Renault pozostaje liderem na europejskim rynku furgonów i furgonetek.
• W ciągu ostatnich dziewięciu miesięcy Dacia sprzedała 494 000 samochodów na całym świecie, co stanowi wzrost o 16,7%. W trzecim kwartale 2023 roku globalna sprzedaż Dacii wyniosła 148 000 samochodów, co stanowi wzrost o 2,4% w stosunku do analogicznego okresu 2022 roku.
• W ciągu dziewięciu miesięcy 2023 roku zwiększyła się sprzedaż czterech flagowych modeli marki: Springa +40,6%, Sandero +18,3%, Dustera +4,1% i Joggera +76,1%.
• Tym samym marka utrzymała drugie miejsce w Europie3 w sprzedaży samochodów dla klientów indywidualnych w ciągu trzech kwartałów tego roku.
• Marka Alpine w trzecim kwartale 2023 zarejestrowała ponad 1000 nowych pojazdów, co oznacza wzrost o 31,0% w porównaniu z trzecim kwartałem 2022 roku.
W dalszym ciągu w ciągu tego kwartału Grupa utrzymywała dodatni efekt cenowy 7,5 punktu:
• Skoncentrowała się na sprzedaży dla klientów indywidualnych – na pięciu głównych rynkach europejskich segment ten stanowił 64% ogólnej sprzedaży Grupy4.
• W trzecim kwartale marka Renault odnotowała wzrost sprzedaży samochodów osobowych z segmentu C i wyższych w Europie o 27% w porównaniu z trzecim kwartałem roku 2022.
• W trzecim kwartale 2023 roku Renault Megane E-Tech electric sprzedało się w liczbie 11 500 sztuk. W ciągu trzech kwartałów 2023 roku 70% sprzedaży tego modelu stanowiły wyższe wersje i 80% – wersje wyposażone w najmocniejsze silniki w gamie. Megane E-Tech electric ma 2,2% udziału w rynku samochodów elektrycznych w Europie.
• W trzecim kwartale 2023 roku Renault Austral sprzedało się w liczbie 21 000 sztuk. W ciągu trzech kwartałów 2023 roku 65% sprzedaży stanowiły samochody z napędem hybrydowym a 60% – wyższe wersje.
• Renault Espace, wprowadzone w czerwcu 2023 roku, poszerzyło gamę marki i ma na swoim koncie blisko 2 400 sprzedanych sztuk. Stopniowo będzie wprowadzane na kolejnych rynkach.
Grupa Renault kontynuuje ofensywę w zakresie elektryfikacji:
• W trzecim kwartale marka Renault odnotowała wzrost sprzedaży zelektryfikowanych5 samochodów osobowych o 22% w porównaniu z trzecim kwartałem 2022. Modele te stanowią 43% sprzedaży wszystkich samochodów osobowych marki w Europie. Samochody w 100% elektryczne to 11% sprzedanych przez markę samochodów osobowych w Europie w trzecim kwartale 2023 roku.
• Wysoką dynamikę sprzedaży podtrzymają w drugim półroczu modele Espace E-Tech hybrid i Nowe Clio z kluczową ofertą napędu hybrydowego. Rozwój gamy samochodów elektrycznych Renault jeszcze bardziej przyspieszy w 2024 roku wraz z wprowadzeniem modeli Scenic E-Tech i Renault 5.
• Dacia Jogger Hybrid 140 stanowi jedną czwartą zamówień na ten model. Jogger jest kluczowym produktem pozwalającym przyciągnąć nowe profile klientów, a jego wersja hybrydowa wpisuje się w strategię postępującej elektryfikacji marki.
• W 100% elektryczna Dacia Spring sprzedała się w trzecim kwartale tego roku w Europie w liczbie 16 000 sztuk. Model, który jest najbardziej przystępnym cenowo samochodem elektrycznym na rynku, ponownie uplasował się w pierwszej trójce najlepiej sprzedających się samochodów elektrycznych w Europie na rynku klientów indywidualnych.
Obroty Grupy Renault w trzecim kwartale
Obroty Grupy w trzecim kwartale 2023 roku wzrosły o 7,6% w stosunku do trzeciego kwartału 2022 roku i wyniosły 10,5 miliarda euro. Przy uwzględnieniu stałego, referencyjnego kursu wymiany obroty Grupy wzrosły o 13,8%.
Obroty sektora samochodowego Grupy wzrosły o 5% w stosunku do trzeciego kwartału 2022 roku i wyniosły 9,4 miliarda euro. Przy uwzględnieniu stałego, referencyjnego kursu wymiany obroty Grupy wzrosły o 11,3%. Straty kursowe w wysokości 6,3 punktu są związane głównie z dewaluacją argentyńskiego peso, a także w mniejszym stopniu tureckiej liry.
Inne czynniki wyjaśniające tę zmianę:
• Ujemny efekt wolumenu na poziomie -1,6 punktu. Wzrost nowych rejestracji o 6% został skompensowany przez zwiększoną wyprzedaż samochodów z zapasów sieci niezależnych dealerów w trzecim kwartale 2023 roku w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku i powrót do normalnych sezonowych wahań.
• Pozytywny efekt miksu geograficznego wynoszący 3,1 punktu dzięki silnemu wzrostowi sprzedaży w Europie.
• Utrzymanie silnego efektu cenowego na poziomie +7,5 punktu. Odzwierciedla on kontynuację polityki handlowej zorientowanej na wartość, wzrost cen, aby skompensować niekorzystny kurs walutowy i optymalizację rabatów handlowych.
• Stabilny efekt miksu produktów (-0,4 punktu), który wynika głównie z bardzo dobrej koncówki sprzedaży fazy 1 Clio, dla którego średnia cena jednostkowa jest niższa od średniej dla Grupy Renault oraz z niższego poziomu faktur za Megane E-Tech w tym kwartale ze względu na wyprzedaż modeli na stanie, co zrównoważyło pozytywny wpływ Australa i Espace.
• Pozytywny wpływ sprzedaży dla partnerów w wysokości 2,9 punktu, głównie dzięki dynamice rynku samochodów dostawczych napędzającej sprzedaż w przypadku marek Nissan, Renault Trucks i Mercedes-Benz. Przyczyną tej poprawy jest również produkcja modelu ASX Mitsubishi Motors.
• Pozycja „Pozostałe” w wysokości -0,2 punktu jest związana ze spadkiem udziału sieci Renault Retail Group (RRG) w efekcie zbycia części oddziałów, częściowo skompensowanym wynikami na działalności posprzedażnej.
Udział Mobility Services w obrotach Grupy w trzecim kwartale wyniósł 11 milionów euro, w porównaniu do 9 milionów euro w trzecim kwartale ubiegłego roku.
Obroty Mobilize Financial Services wyniosły w trzecim kwartale 2023 roku 1,102 miliarda euro, co stanowi wzrost o 36,4% w stosunku do trzeciego kwartału roku 2022, dzięki wyższym stopom procentowym i wzrostowi liczby nowych transakcji w połączeniu z wyższymi średnimi kwotami finansowania.
Średnia wartość portfela wyniosła 52,1 miliarda euro, co oznacza wzrost o 15,6% w porównaniu do trzeciego kwartału 2022 roku. Do jej wzrostu przyczyniło się uzupełnienie zapasu samochodów w sieci niezależnych dystrybutorów oraz rosnąca sprzedaż nowych umów finansowania dla klientów (+15,9%).
Łączny zapas samochodów na dzień 30 września 2023 roku (łącznie z zapasami w sieci niezależnych dystrybutorów) spadł do poziomu 542 000 samochodów:
• Zapasy Grupy: 226 000 samochodów
• Poziom zapasów w sieci niezależnych dystrybutorów - spadek do 316 000 samochodów.
Spadek poziomu zapasów w stosunku do 569 000 sztuk z końca czerwca 2023 roku jest zgodny z celem utrzymania zapasów na poziomie poniżej 500 000 sztuk na koniec roku.
Wysokość zapasów jest również powiązana z portfelem zamówień, który na koniec września 2023 roku odpowiadał 2,5 miesiąca sprzedaży.
Prognozy finansowe na rok 2023
Grupa Renault podtrzymała prognozy finansowe na 2023 rok:
• marża operacyjna Grupy między 7% a 8%
• free cash flow wyższy lub równy 2,5 miliarda euro
Grupa Renault przewiduje, że marża operacyjna koncernu w drugim półroczu będzie wyższa niż w pierwszym (7,6%).
3) Véhicules particuliers à clients particuliers Europe = Autriche, Belgique, Croatie, République Tchèque, Danemark, Finlande, France, Allemagne, Hongrie, Italie, Luxembourg, Pays-Bas, Norvège, Pologne, Portugal, Roumanie, Slovaquie, Slovénie, Espagne, Suède, Suisse, Royaume-Uni.
4) Samochody osobowe we Francji, Niemczech, Hiszpanii, Włoszech, Wielkiej Brytanii.
5) Samochody elektryczne, hybrydowe (HEV) i hybrydy ładowane (PHEV), z wyłączeniem mild-hybrid (MHEV).
WYNIKI DO POBRANIA
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.