Stories

Udostępnij

STORY: E7A – silnik elektryczny nowej generacji opracowany wspólnie przez Renault i Valeo

Grupa Renault, bogata w doświadczenie w dziedzinie konstrukcji silników elektrycznych z uzwojonym wirnikiem, które jako pierwsza, począwszy od 2012 roku, wykorzystała w branży motoryzacyjnej, kontynuuje prace nad stworzeniem nowego, unikalnego silnika, niemającego sobie równych na świecie, o większej mocy i przede wszystkim bardziej efektywnego energetycznie i niezawierającego metali ziem rzadkich. Ten elektryczny silnik trzeciej generacji jest opracowywany we współpracy z firmą Valeo, która wnosi do tego projektu swoje know-how w zakresie konstruowania stojanów. Silnik, będący aktualnie w fazie prototypowania i oznaczony jako E7A, powinien trafić na rynek w 2027 roku.

Innowacyjny, mocniejszy, bardziej kompaktowy i przyjazny dla środowiska silnik elektryczny Made-in-France. Grupa Renault i firma Valeo połączyły swoje know-how na potrzeby stworzenia silnika elektrycznego nowej generacji. Dzięki regularnym kontaktom między producentem samochodów a dostawcą wyposażenia dla branży motoryzacyjnej ta współpraca partnerska, rozpoczęta w 2021 roku, szybko zamienia się we wspólny projekt rozwojowy. Każda ze stron wniosła do niego kluczowy komponent (Grupa Renault – wirnik, Valeo – stojan) oraz know-how w zakresie nowych technologii i procesów produkcyjnych. Prace nad tym zaawansowanym technologicznie silnikiem elektrycznym, oznaczonym jako E7A, są obecnie w toku.

Silnik elektryczny niezawierający metali ziem rzadkich i bardziej przyjazny dla środowiska

Renault jest pionierem i liderem w zakresie synchronicznych silników elektrycznych z uzwojonym wirnikiem (technologia EESM, skrót od Electrically Excited Synchronous Motor), które weszły do produkcji seryjnej wraz z debiutem rynkowym ZOE już w 2012 roku. Bogate know-how marki zostało wykorzystane do zaprojektowania dla nowego silnika elektrycznego E7A konstrukcji typu „wszystko w jednym”, dzięki której jest on o 30% bardziej kompaktowy przy porównywalnej mocy niż silniki aktualnie montowane w Megane E-Tech electric i New Scenic E-Tech electric, a także do opracowania technologii produkcji wirnika niewymagającej stosowania metali ziem rzadkich i zmniejszającej tym samym jego ślad węglowy o 30%. Dzięki wyborowi technologii wirników uzwojonych zamiast wirników z magnesami trwałymi Renault mogło zwiększyć efektywność energetyczną nowego silnika, zapewnić sobie bezpieczeństwo dostaw i zachować niezależność od krajów dostarczających magnesy i metale ziem rzadkich.

Większa moc i większa efektywność energetyczna

Ten silnik elektryczny trzeciej generacji przyczyni się również do skrócenia czasów ładowania akumulatorów trakcyjnych, ponieważ napięcie w nowym systemie zostanie zwiększone do 800 V, w porównaniu z obecnym standardem 400 V. Silnik ten będzie zarówno mocniejszy, jak i bardziej efektywny energetycznie dzięki stojanowi dostarczanemu przez firmę Valeo. Nowy silnik elektryczny E7A będzie rozwijał moc do 200 kW: to więcej mocy bez konieczności zużywania większej ilości energii elektrycznej. Ponadto w silniku tym zastosowana zostanie technologia Hairpin do montażu przewodów miedzianych, która jest specjalnością Valeo od 2010 roku.

Aktualnie silnik ten jest w fazie opracowywania. Przed nim jeszcze kilka etapów do pokonania przed wejściem do seryjnej produkcji. Uruchomienie wielkoseryjnej produkcji tego silnika nowej generacji przewidziane jest na koniec 2027 roku w zakładzie Grupy Renault w Cléon.



Galeria

Filmy

Pliki do pobrania

Pozostań w kontakcie

Śledź nas w mediach społecznościowych

Nasza strona internetowa wykorzystuje pliki cookies