Stories
W przypadku klasycznego szklanego dachu trudno jest połączyć ochronę pasażerów przed słońcem z jednoczesnym utrzymaniem jasności i idealnej temperatury w kabinie. Problem ten nie występuje w najnowszych modelach Renault – Rafale i Scenic E-Tech electric – wyposażonych w innowacyjny panoramiczny dach z regulacją przezroczystości w zależności od potrzeb i zapewniający optymalny komfort cieplny w kabinie zarówno latem, jak i zimą. Nowy dach Solarbay, będący owocem współpracy Renault i Saint-Gobain, jest jednym z kluczowych elementów „samochodów dających pełnię życia”, na które obecnie stawia marka. Anne-Chloé Kort, liderka produktu Scenic E-Tech electric, i Grégory Launay, odpowiedzialny za osiągi Renault Rafale, wyjaśniają, w jaki sposób projektowano Solarbay, aby zapewnić więcej komfortu wszystkim pasażerom.
Gdy słońce znajduje się w zenicie i świeci przez szklany dach pojazdu, sposobem, by ochronić się przed promieniami słonecznymi i żarem z nieba, jest dobrze znany gest: zaciągnięcie żaluzji. To akcesorium stało się zbyteczne dzięki Solarbay, nieprzezroczystemu szklanemu dachowi nowej generacji, w który wyposażono najnowsze modele z gamy Renault: Rafale i Scenic E-Tech electric.
W Renault wprowadzamy regularnie kolejne innowacje służące poprawie warunków podróżowania naszymi autami i zwiększaniu komfortu naszych klientów. Zaawansowane technologicznie i pomysłowe rozwiązanie, jakim jest Solarbay, zostało stworzone właśnie w tym celu.
Anne-Chloé Kort, liderka produktu Renault Scenic E-Tech electric
Swoboda wyboru dla wszystkich
Wpuszczanie światła do wnętrza i cieszenie się słońcem lub wręcz przeciwnie, ochrona przed nim bez zmniejszania jasności w kabinie pasażerskiej to oczywista, podstawowa funkcja szklanego dachu Solarbay o zmiennej przezroczystości. Jest ona realizowana w niezwykle prosty i szybki sposób.
Prosty – ponieważ można nim sterować za pomocą przycisku umieszczonego przy lampce sufitowej w zasięgu ręki kierowcy i pasażera z przodu lub głosowo za pośrednictwem Asystenta Google. W tym drugim przypadku każdy z pasażerów, także podróżujących na tylnych siedzeniach, może sterować przeziernością dachu.
Szybki – ponieważ przejście tego panoramicznego dachu mierzącego ponad metr długości od stanu przezierności do nieprzezierności zajmuje zaledwie pięć sekund. Towarzyszy temu nowoczesny, imponujący efekt wizualny w postaci subtelnej fali, która pojawia się i znika wzdłuż jego dziewięciu segmentów.
Do tych funkcji Solarbay dodaje pomysłowe rozwiązanie – zmienną przezierność dachu. Solarbay można ustawić w czterech położeniach: całkowicie przezroczysty, całkowicie nieprzezroczysty, a także niezależnie od siebie przezroczysty z przodu i nieprzezroczysty z tyłu lub nieprzezroczysty z przodu i przezroczysty z tyłu – wyjaśnia Grégory Launay, odpowiedzialny za osiągi Renault Rafale.
Pierwszymi beneficjentami innowacyjnego dachu Solarbay są pasażerowie modeli Rafale i Scenic E-Tech electric. Przede wszystkim kierowca, który nie musi już sięgać daleko do tyłu, aby zaciągnąć żaluzję przeciwsłoneczną, gdy oślepia go słońce, ale także pasażerowie na tylnych siedzeniach, a w szczególności dzieci. Aby mogły bawić się lub spać niedrażnione przez promienie słoneczne, wystarczy przełączyć tylną część dachu w tryb nieprzezierny, podczas gdy kierowca i ewentualny pasażer z przodu mogą nadal cieszyć się słońcem w kabinie.
Korzyści dla wszystkich
Jak wyjaśnia Anne-Chloé Kort, atutem szklanego dachu Solarbay o zmiennej przezroczystości jest również utrzymywanie stałego komfortu cieplnego we wnętrzu: Solarbay nie tylko chroni przed słońcem, ale także przed wahaniami temperatury w kabinie. Dzięki specjalnej budowie, złożonej z kilku warstw szkła, temperatura wewnątrz pojazdu pozostaje taka sama, zarówno przy -5°C zimą, jak przy +30°C latem! Koniec z efektem „zmrożenia” zimą i "sauny" latem przy wsiadaniu do samochodu.
Jest to możliwe dzięki automatycznemu przełączaniu się dachu Solarbay do trybu nieprzeziernego z chwilą wyłączenia stacyjki i opuszczenia pojazdu. Przy ponownym uruchamianiu samochodu dach powraca do ostatnio ustawionego trybu bez konieczności wykonywania jakichkolwiek czynności przez kierowcę lub pasażerów. Prosto i szybko w każdej sytuacji.
Innowacyjny dach Solarbay zapewnia użytkownikom dwie dodatkowe korzyści. Wyeliminowanie żaluzji przeciwsłonecznej pozwoliło zwiększyć o 3 centymetry odległość od siedzisk do dachu, co z pewnością ucieszy wysokich pasażerów. Zwiększa się także efektywność energetyczna pojazdu dzięki zmniejszonej o 6 do 8 kilogramów całkowitej masie w porównaniu ze standardowym szklanym dachem z mechaniczną żaluzją. To całkiem wymierne oszczędności.
Innowacje dla wszystkich
Renault zawsze wyznawało zasadę, aby wprowadzane przez niego innowacje były dostępne dla jak największej liczby osób i szybko się upowszechniały. Pomimo swojego technologicznego zaawansowania, dach Solarbay nie stanowi od niej wyjątku.
Szklany dach Solarbay montowany w modelach Rafale i Scenic E-Tech electric działa w oparciu o opracowany przez Saint-Gobain Sekurit system AmpliSky® z wykorzystaniem technologii PDLC (Polymer Dispersed Liquid Crystal). Polega ona na zmianie ułożenia – pod wpływem przyłożonego napięcia – ciekłych kryształów zamkniętych w specjalnej folii umieszczonej między dwiema szklanymi płytami, skutkującego matowieniem dachu przy braku napięcia.
Renault jest pierwszym producentem kompletnych gam modeli oferującym tę technologię z dwoma trybami sterowania, możliwością podziału dachu na przednią i tylną strefę oraz bardzo nowoczesnym efektem przejścia między dziewięcioma segmentami składowymi. Marka chce uczynić tę technologię o najwyższych parametrach użytkowych dostępnych na rynku, wyższych niż w modelach klasy premium, osiągalną dla jak najszerszej grupy odbiorców.
Grégory Launay, Product Performance Leader Renault Rafale
W kabinach modeli Rafale i Scenic E-Tech electric wszyscy – kierowca, pasażerowie, dorośli i dzieci – korzystają z zalet innowacyjnego dachu Solarbay. W zgodzie z tradycją Renault tworzenia „samochodów dających pełnię życia”.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.
Wszelkie materiały na tej stronie internetowej (włącznie z, ale bez ograniczenia do tekstów, zdjęć, grafik, plików dźwiękowych, plików z animacją, plików wideo i ich układu na stronie internetowej), są własnością Renault SAS i/lub jej spółek zależnych lub podmiotów trzecich, które upoważniły Renault SAS do ich ograniczonego wykorzystania i podlegają ochronie na podstawie prawa autorskiego oraz innych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej. Wykorzystanie ww. materiałów do celów innych niż redakcyjny, a w szczególności do celów marketingowych lub reklamowych jest surowo zabronione.